در حال بارگذاری ...
...

کارگردان «بازی سایه» در نشست خبری نمایش‌اش عنوان کرد:

تئاتر ژاپن کاملاً خصوصی است

کارگردان «بازی سایه» در نشست خبری نمایش‌اش عنوان کرد: 

تئاتر ژاپن کاملاً خصوصی است

نشست خبری نمایش «بازی سایه» با حضور نویسنده و کارگردان ژاپنی این نمایش، تاتسویا هاسگاوا، صبح امروز در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، هاسگاوا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران تئاتر درباره این‌که آیا نمایش به اسطوره ژاپنی مبنی بر خشم خدای خورشید و رفتنش در غار و آغاز سیاهی و در سایه رفتن جهان اشاره دارد، گفت: این اسطوره در ژاپن بسیار قدیمی است ولی ما این نمایش را بر اساس این اسطوره اجرا نکردیم. نگاهمان به این بود که در جهان امروزمان نور کم‌تر و کم‌تر می‌شود و سیاهی و سایه منتشر می‌شود.

این کارگردان درباره شیوه اجرای این نمایش که متن به طور جداگانه‌ای از فرم اجرایی، توسط راوی اول شخص خوانده می‌شد و در اجرا حرکات بازیگران بر صحنه دیده می‌شد، گفت: «بازی سایه» هفتمین کار گروه ماست. همین شیوه اجرایی را از آغاز در 8 نمایشی که در ژاپن به صحنه برده‌ایم، داشته‌ایم.  

هاسگاوا، درباره این‌که تئاتر ژاپن بر خلاف تئاتر ایران که متن نمایشی در آن جایگاه مهمی دارد، بیش‌تر تاکید بر حرکات موزون و بدن دارد تا متن نمایشنامه، گفت: در اجرای امروزی در تئاتر ژاپن تنوع اجرایی بسیار بالایی را می‌توان دید. مخاطبان تئاتر در ژاپن خیلی ترجیح نمی‌دهند با یک اجرای متن‌محور روبه‌رو شوند همان‌طور که خیلی هم دوست ندارند یک اجرای حرکات موزون ببینند که قصه‌ای را روایت نمی‌کند. به همین دلیل ما در کنار حرکات موزون نمایش، روایت هم داریم و سعی گروه ما این است که بین اجرای حرکات موزون و متن نمایشی که روایت هم دارد، تعادلی ایجاد کنیم.

این کارگردان در ادامه درباره هدف از اجرای این نمایش گفت: هدف ما در این اجرا حرف زدن درباره انرژی‌های مثبت و منفی در سراسر جهان بود. در ژاپن به خاطر بلایای طبیعی که رخ داده و می‌دهد، انرژی منفی دارد گسترده می‌شود و کم کم همه را به سایه بدل می‌کند و سیاهی میل به گسترش دارد.

او درباره ایده این نمایش و مدت زمانی که برای تمرین این اجرا صرف کرده‌اند، گفت: ایده نمایش از سال 2013 شکل گرفت و 5 ماه زمان صرف نوشتن و سپس تمرین نمایش کردیم. پس از اجرای عمومی در ژاپن، که به طور معمول سالی 3 بار به صحنه می‌رود، ایران اولین کشوری است که میزبان نمایش ما بوده است.

کارگردان ژاپنی درباره وجود حمایت دولتی از تئاتر در ژاپن گفت: در ژاپن، دولت هیچ حمایتی از اجرای تئاتر نمی‌کند، نه دولت و نه شهرداری‌ها. تئاتر ما کاملاً به شکل خصوصی اجرا می‌شود و به طور معمول سالی چند بار نمایشی را که تمرین می‌کنیم، به صحنه می‌بریم.

او که 4 سال پیش در نمایش «قصر مه‌آلود» به عنوان بازیگر در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته، درباره تنها نمایشی که در این روزها دیده، گفت: نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار...» از علی رفیعی را دیدم و از طراحی صحنه آن که بازی‌ها همه روی آب بود و از بازی پرانرژی نقش شاه که از تماشاگر خنده می‌گرفت،  لذت بردم.

این کارگردان درباره چگونگی هماهنگی‌ها برای اجرا و اسکان گفت: ما از اجرایی که دیروز داشتیم راضی هستیم. هماهنگی‌ها خوب بود، هر چند کار استرس زیادی داشت و ما ناچار بودیم ساعت‌های طولانی برای هماهنگی اجرا و نور و تصویر در تالار باشیم، اما هماهنگی‌ها خوب انجام شد.