در حال بارگذاری ...
برگزیده بخش بازیگری مسابقه تئاتر خیابانی:

جشنواره امسال آبرومند برگزار شد

گروه نانودراما با نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» نوشته علی‌محمد رادمنش و کارگردانی فاطمه رادمنش در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و دیشب در مراسم اختتامیه موفق شد در رشته بازیگری سه جایزه دریافت کند. این نمایش کاندید بخش طرح و ایده هم بود.

فاطمه رادمنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: گروه نانودراما با استفاده از رویکردهای تئاتر کارگری به زندگی، امید، ترس‌ها و اضطراب‌های یک خانواده از طبقه کارگر می‌پردازد تا در مسیر رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشور فرهنگ‌سازی کند.

او افزود: تئاتر کارگری با فعالیت‌های اروین پیسکاتور کارگردان آلمانی که مبدع تئاتر روایی بود، آغاز شد. درام کارگری سال‌ها جزو تأثیرگذارترین انواع تئاتر بر جوامع صنعتی و همین‌طور مؤثرترین در پدید آمدن شیوه‌های اجرایی تئاتر پس از جنگ جهانی دوم بوده است. این درام با تلطیف فضای کار و زندگی، ایجاد ارتباط صحیح و موثر کارگران و کارفرمایان، به نمایش ارزش‌ها و مشکلات زندگی طبقه کارگر می‌پردازد.

فاطمه رادمنش ادامه داد: نمایش «نوازش جوجه تیغی» وضعیت کنونی کارگران را نشان می‌دهد. در این نمایش تلاش کردم فرصت‌ها، امیدها و همین طور نگرانی‌های احتمالی آینده در زمینه چرخه تولید و جامعه کارگری را به نمایش بگذارم. حضور و مشارکت تماشاگران در اجراهای خیابانی  کمک می‌کند تا برای رفع بحران از یک اقتصاد در حال توسعه مردم را به تفکر و عمل و غرور ملی وادارد.

او با اشاره به شیوه اجرای این نمایش گفت: «نوازش جوجه تیغی» یک درام کمدی تراژدی است و آن را به شیوه مدرن و ترکیبی از تئاتر بیومکانیک و موسیقی درمانی برگرفته از آیین زار اجرا کردیم.

این کارگردان ادامه داد: آن‌چه در طول اجرا موجب شگفتی و سپس در پایان موجب غرور تماشاگران شد، پرداختن به زندگی یک کارگر ماهر به شکلی ملموس و صمیمانه بود.

رادمنش که برای چهارمین سال پیاپی در جشنواره شرکت کرده بود، گفت: برای نخستین بار بود که موضوع کارگری را به عنوان دست‌مایه نمایش انتخاب می‌کردم، البته پیش از نیز در نمایش‌های خیابانی به موضوعات اجتماعی پرداخته بودم.

رادمنش که در جشنواره امسال برگزیده بخش بازیگری زن در مسابقه تئاتر خیابانی شد، معتقد است نباید تئاتر خیابانی را تنها معطوف به موضوعات خاص کرد و مردم ایران نیاز دارند که مخاطب گونه‌های مختلف نمایش خیابانی باشند.

او افزود: نمایش «نوازش جوجه تیغی» در واقع در عین حال که لحظات مفرحی را برای مخاطب فراهم کرد، او را به تفکر هم واداشت و زمینه ای را فراهم کرد که موضوع و دغدغه‌هایی که در این نمایش مطرح می‌شد پس از پایان نمایش در ذهن او ادامه پیدا کند.

این کارگردان نمایش خیابانی با اشاره به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در این دوره از جشنواره شاهد اتفاقات خوبی نسبت به دوره‌های پیش بودیم. جشنواره بسیار آبرومند برگزار شد و همکاری با گروه‌ها بسیار خوب و قابل تأمل بود. تبلیغات خوبی نیز برای جشنواره تئاتر نه‌تنها در سطح شهر بلکه در رسانه ملی صورت گرفت.

رادمنش درباره بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: اجراهای صحنه‌ای در سالن‌ها و تماشاخانه‌های متعددی برگزار می‌شوند و این پراکندگی موجب می‌شود فردی که به هر دلیل نتوانسته بلیت جشنواره را تهیه کند، نتواند از امکانات این جشنواره استفاده کند. اما بخش خیابانی شور و حال خاصی به جشنواره می‌بخشد و طیف وسیعی از افراد جامعه را درگیر جشنواره می‌کند.

به گفته این کارگردان جشنواره تئاتر فجر و به ویژه بخش تئاتر خیابانی از قابلیت خوبی برای تربیت مخاطب تئاتر برخوردار است و کمک می‌کند که در سال‌های آتی کسانی که مخاطب نمایش‌های خیابانی هستند به مرور جذب نمایش‌های صحنه‌ای هم بشوند.

او افزود: اما تفاوت بسیاری میان مخاطبان نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های صحنه‌ای وجود دارد. در نمایش صحنه‌ای مخاطب با تهیه بلیت و قرار گرفتن در فضای نمایش ملزم به رعایت آداب و آیین خاصی می‌شود اما تماشاگر تئاتر خیابانی بدون هیچ واسطه‌ای در معرض این گونه نمایشی قرار می‌گیرد و این بازیگران و کارگردان هستند که با شیوه‌های اجرایی باید بتوانند مخاطب را با خودشان همراه کنند.

نمایش «نوازش جوجه تیغی» در بخش مسابقه خیابانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در رشته بازیگری مرد (علی‌محمد رادمنش) و بازیگری زن (فاطمه رادمنش) برگزیده شد و یک جایزه ویژه هم برای یکتا توکلی، بازیگر نقش جوجه به ارمغان آورد. این نمایش در بخش طرح و ایده هم نامزد دریافت جایزه بود.

این نمایش پس از جشنواره فجر در محیط‌های کارگری و کارخانه‌ها برای خانواده کارگران و کارفرمایان اجرا می‌شود و اجرای ویژه‌ای هم در اردیبهشت‌ماه سال 1395 به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کار و کارگر خواهد داشت.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران