در حال بارگذاری ...

تجلیل فرهنگستان هنر از علی نصیریان

ایرج راد از جدی گرفتن تئاتر توسط علی نصیریان به نیکی یاد می‌کند و از تمرین در کارهای علی نصیریان به عنوانِ جایگاهی برای کشف نکات تازه و ترقی در بازیگری نام می‌برد. اخلاق نصیریان هم یکی از نکات بارز شخصیت اوست که ایرج راد همواره از او درس اخلاق و انسانیت گرفته است.



تجلیل از مقام علمی استاد علی نصیریان توسط فرهنگستان هنر روز سه شنبه 30 خرداد ماه 85 در کتابخانه ملی ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس جمهور برگزار شد.
بهمن نامورمطلق؛ معاون پژوهشی فرهنگستان هنر درباره انتخاب علی نصیریان در کتاب”زندگی و آثار علی نصیریان” می‌نویسد:«فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران هر سال طی مراسمی با حضور رئیس جمهور و شخصیت‌های علمی کشور چهره‌های برجسته علمی، ادبی و هنری کشور را معرفی می‌کنند. مجمع عمومی فرهنگستان هنر در نشست مورخ 10/1/84 که به ریاست مهندس میرحسین موسوی برگزار شد، با آرای اعضای پیوسته، جناب آقای علی نصیریان را به عنوان چهره برگزیده این فرهنگستان برای سال 1384 انتخاب کرد.»
وی می‌افزاید:«علی نصیریان از هنرمندانی است که مرزهای بین هنر و زندگی را برداشته است چنان که زندگی او عین هنر او و هنر او عین زندگی اوست. نصیریان حس هنری، تفکر پژوهشی، عشق به میهن و تعهد به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را یک جا با هم دارد. او بازیگری بی نظیر، نمایشنامه‌نویسی نوآور و پژوهشگری مدبر است. نصیریان پس از ده‌ها سال خدمت بی‌وقفه به جامعه هنری، هنوز چنان عاشقانه نسبت به هنرمندان جوان، متعهدانه نسبت به فرهنگ خودی و مسئولانه نسبت به وضعیت هنر به ویژه تئاتر و سینما سخن می‌گوید که شور و امید در دل پیر و جوان جوانه می‌زند.»
علی منتظری عضو پیوسته فرهنگستان هنر و رئیس گروه نمایش و ادبیات نمایشی در این کتاب می‌نویسد:«علی نصیریان اکنون در هفتاد و یک سالگی، تجربه پنج دهه تلاش بی‌دریغ و کم نظیر را در اعتلای هنر نمایش به همراه دارد. یادآوری این نکته که بسیار نادر و کمیاب‌اند هنرمندانی که بیش از نیم قرن از عمرشان را به هنری خاص بپردازند، اهمیت کار نصیریان را مضاعف می‌نماید و مسئولیت ما را در مسیر شناخت هنر و هنرمندان این مرز و بوم و پاسداشت تجارب و اندوخته‌های آن‌ها دو چندان می‌نماید؛ چرا که همیشه آموخته‌ و دیده‌ایم هر گاه اندیشه و تجربه بزرگان را توشه راه خود قرار داده‌ایم، توانسته‌ایم گام‌های بزرگی در مسیر پیشرفت و تکامل اجتماعی بپردازیم.»
وی می‌افزاید:«گذشته از حضور بی‌وقفه و مستمر علی نصیریان در فضای هنری کشور، بازی در نقش‌هایی ماندگار در تئاتر، سینما و تلویزیون، توجه ویژه و به جا به اشکال مختلف نمایش سنتی ایران از جمله تعزیه، سیاه بازی، پرده‌خوانی، نقالی، معرکه گیری و... و استفاده خلاقانه از آن‌ها در تئاتر نوپای آن زمان ایران، نظم و انضباط هنری، روحیه حساس و کنکاشگر در برخورد با مسائل و پدیده‌های و هوشیاری و قدرت بالا در تجزیه و تحلیل این مسائل و طرح هنرمندانه آن‌ها در آثارش، توجه به زبان و مردم و تلاش برای خلق هنری که بتواند با پیکره اصلی جامعه ارتباط برقرار کند، سبب گردیده که آثار او از عمق هنری و اندیشه‌ خاصی که از او انتظار می‌رود، برخوردار باشد.»
عزت‌الله انتظامی، درباره‌اش معتقد است که او انسانی متین، منطقی، اهل مطالعه و هنرمندی با فرهنگ و شخصیتی دوست داشتنی است.
سیدمحمد بهشتی، مدیر اسبق بنیاد فارابی درباره نصیریان می‌گوید:«آقای نصیریان تنها یک بازیگر یا نویسنده و... نیست، بلکه انسانی فرهنگی است. او هنرمندی خلاق و اهل مطالعه است با یعنی هنرمندی است که اگر قرار باشد ننویسد، می‌تواند کارگردانی کند.»
ایرج راد از جدی گرفتن تئاتر توسط علی نصیریان به نیکی یاد می‌کند و از تمرین در کارهای علی نصیریان به عنوانِ جایگاهی برای کشف نکات تازه و ترقی در بازیگری نام می‌برد. اخلاق نصیریان هم یکی از نکات بارز شخصیت اوست که ایرج راد همواره از او درس اخلاق و انسانیت گرفته است.
مروری کوتاه بر زندگی و آثار
استاد علی‌ نصیریان‌ در سال‌ 1313 در تهران‌ متولد شد. وی‌ در سال‌ 1335 از هنرستان‌ هنرپیشگی‌ فارغ‌التحصیل‌ گردید و از سال‌ 1333 تا 1337 در خانه‌ شاهین‌ سرکیسیان‌ به‌ کار گروهی‌ پرداخت‌ و با تئاتر مدرن‌ و سیستم‌ استانیسلاوسکی‌ آشنا شد. نصیریان‌ در اولین‌ مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی‌ در ایران‌ در سال‌ 1335 موفق‌ به‌ کسب‌ جایزه‌ اول‌ این‌ مسابقه‌ برای‌ نمایشنامه‌ »بلبل‌ سرگشته‌« شد و در سال‌ 1339 )1960م‌( در اولین‌ حضور ایران‌ در فستیوال‌ بین‌المللی‌ تئاتر در پاریس‌ این‌ نمایش‌ را اجرا کرد. نصیریان‌ در سال‌ 1961 جهت‌ بازدید از فستیوال‌ تئاتر یونان‌ به‌ آتن‌ سفر کرد و در سال‌ 1341 )1962م‌( با استفاده‌ از یک‌ بورس‌ مطالعاتی‌ شش‌ ماهه‌ جهت‌ مطالعه‌ تئاتر آمریکا به‌ این‌ کشور عزیمت‌ کرد.
این‌ هنرمند فرهیخته‌ اجرای‌ نمایش‌های‌ روی‌ صحنه‌ خود را از سال‌ 1335 آغاز کرد و تا سال‌ 1356 در تالار فرهنگ‌، انجمن‌ فرهنگ‌ ایران‌ و فرانسه‌، تالار فارابی‌، تالار کوچک‌ اداره‌ هنرهای‌ دراماتیک‌ و تالار سنگلج‌، هنر خود را به‌ نمایش‌ گذاشت‌ و نیز از سال‌ 1339 تا 1344 در اداره‌ هنرهای‌ دراماتیک‌ به‌ اجرای‌ نمایش‌های‌ تلویزیونی‌ پرداخت‌ و در سال‌ 74 و 75، نمایش‌های”بازی‌ سیاه‌”، ”بلبل‌ سرگشته‌” و”هفت‌ شب‌ با میهمانی‌ ناخوانده‌” را در کشورهای‌ آمریکا، کانادا و آلمان‌ به‌ روی‌ صحنه‌ آورد.
استاد نصیریان‌ در فستیوال‌های‌ متعددی‌ ازجمله‌ هفته‌ فیلم‌ ایران‌ در فرانسه‌ (1352 و 1353)، فستیوال‌ فیلم‌ مسکو )1353(، فستیوال‌ تئاتر نانسی‌ در فرانسه‌ (1354)، هفته‌ فیلم‌ ایران‌ در پاکستان‌ (1366) و هفته‌ فیلم‌ ایران‌ در مجارستان‌ (1379) شرکت‌ کرده‌ است‌.این‌ استاد مسلم‌ کارگردانی‌، نویسندگی‌، بازیگری‌ تئاتر، سینما و تلویزیون‌ تاکنون‌ در بیش‌ از20 فیلم‌ ایرانی‌ اجرای‌ نقش‌ کرده‌ است‌. ازجمله‌ برجسته‌ترین‌ فیلم‌های‌ او می‌توان‌ به‌ گاو (داریوش‌ مهرجویی‌)، آقای هالو (داریوش‌ مهرجویی‌)، دیوانه‌ای‌ از قفس‌ پرید (احمدرضا معتمدی‌)، شاه‌خاموش‌(همایون‌ شهنواز) و جزیره‌ آهنی‌(محمد رسول‌اف‌) اشاره‌ کرد. از سریال‌های‌ مشهور علی‌ نصیریان‌ می‌توان‌ به‌ مجموعه‌های‌ تلویزیونی‌”سربداران‌”(محمدعلی‌ نجفی‌)، هزاردستان‌ (علی‌ حاتمی‌)،”گرگ‌ها” (داوود میرباقری‌) و”آشیانه‌ سیمرغ‌” (شهرام‌ اسدی‌) اشاره‌ کرد.