در حال بارگذاری ...
بیامتنیت و «اودیسه»

یک شخصیت، چند خوانش

«اودیسه» دادگر به چند وجه از این شخصیت می‌پردازد. در واقع سه نفر در آن واحد نقش اولیس را برعهده گرفته‌اند. دو شخصیت در زمان حال و در قالبی امروزین به اولیس جان می‌بخشند و یکی از شخصیت‌ها در فضایی میان دیروز و امروز قرار دارد. در حقیقت دادگر سعی داشته فضای عینی و ذهنی پیرامون این شخصیت را از یکدیگر تمییز دهد و همان‌گونه که در برخی گفت‌و‌گوهای نمایش نیز به آن اشاره می‌شود دنیای زندگی واقعی با دنیای اسطوره‌ها متفاوت است. همین مسأله نگاه دادگر و نویسنده‌اش طباطبایی را وارد حوزه‌ای انتقادی می‌کند.

رضا تمدن

     آرش دادگر پس از خاطره خوب اجرای تئاتر «هملت» این‌بار سراغ یکی دیگر از اساطیر جهان ادبیات، اولیس رفته ‌است تا خوانشی جدید از آن پیش روی مخاطب خود رقم زند. متن تئاتر «اودیسه» به قلم امین طباطبایی است که سعی دارد در خوانش خود کولاژی چندوجهی از شخصیت مورد نظر خود را برای مخاطب به واژه بکشد. داستان اولیس در پلات تا اندازه بسیاری وامدار نگاه اولیس افسانه‌ای است. داستان سرگردانی اولیس در دریا. اولیس پس از فتح تراوا به‌دلیل سرمستی و غرور از سوی پوسایدون خداوندگار دریاها، محکوم می‌شود تا در دریا سرگردان بماند و هیچ‌گاه به منزل نرسد و در این سفر بر اولیس حوادثی مترتب می‌شود که در نهایت به فرمان آنوس، فرمانروای باد و طوفان در مدت 9 روز به خانه‌اش باز می‌گردد.

     خوانش طباطبایی و دادگر را می‌توان از منظر خوانش‌های بینامتنی مورد مداقه قرار داد. بینامتنیت که از مشخصه‌های اندیشه پست‌مدرنیستی است، اعتقاد دارد متون هیچ‌گاه اصلی نبوده و همه متون از گفت‌و‌گو با متون دیگر زاده می‌شوند. این متون جدید در هر حالتی نتیجه تفسیر خالقان جدید آن‌ها از متون پیشین هستند و در این میان خالق نیز تنها بخشی از فرایند شکل‌گیری متن بوده و مخاطب نیز در این خوانش همراه می‌شود و به ‌همین صورت متن می‌تواند تا انتها درون ذهن مخاطب به بازی برخاسته و شکل‌های تازه‌ای را از خود نمایان سازد.

     «اودیسه» دادگر به چند وجه از این شخصیت می‌پردازد. در واقع سه نفر در آن واحد نقش اولیس را برعهده گرفته‌اند. دو شخصیت در زمان حال و در قالبی امروزین به اولیس جان می‌بخشند و یکی از شخصیت‌ها در فضایی میان دیروز و امروز قرار دارد. در حقیقت دادگر سعی داشته فضای عینی و ذهنی پیرامون این شخصیت را از یکدیگر تمییز دهد و همان‌گونه که در برخی گفت‌و‌گوهای نمایش نیز به آن اشاره می‌شود دنیای زندگی واقعی با دنیای اسطوره‌ها متفاوت است. همین مسأله نگاه دادگر و نویسنده‌اش طباطبایی را وارد حوزه‌ای انتقادی می‌کند. اسطوره‌ها در جهان امروز به ما کمک می‌کنند تا جهان اطراف خود را معنی کنیم. بخش پنهانی از جهان امروز در دل اسطوره‌ها نهفته ‌است که در قالب‌هایی کهن‌الگویی امکان تعمیم برخی رویدادها و کنش‌ها را پدید می‌آورد. اولیس اسطوره‌ای در نمایش «اودیسه» شخصی است بسیار ساده‌لوح که تنها همچون ابزاری در دست خدایان عمل می‌کند. اما اولیس زمان حاضر نادم از آن‌چه که کرده به پرسش ایستاده ‌است. پرسشی که تناقضاتی را با جهان اسطوره‌ای پدید آورده ‌است. حتی در برخی صحنه‌ها دادگر این چند اولیس را پیشاروی یکدیگر قرار می‌دهد تا بتواند چالش میان ایشان را بیش‌تر برجسته کند. در نیمه نمایش که اولیس نزد خاندان خود باز می‌گردد، درمی‌یابد که بازگشتی در کار نیست و او نفرین به سفر دائمی است. اتفاقی که از اسطوره فراتر می‌رود و در حقیقت خوانش دادگر و طباطبایی را به‌نوعی قطعیت می‌رساند. پاشنه آشیل نمایش نیز همین قطعیت است. متن اجرایی «اودیسه» این امکان را دارد تا همچنان ادامه پیدا کند و از حرکت باز نایستد. حرکتی که خصلت بینامتن است. اولیس اسطوره‌ای زمانی آرام آرام خود را کشف می‌کند که درمی‌یابد منشأ نگارش چندین عنوان کتاب بوده ‌است. کتاب‌هایی که در نبرد میان او و خدایان تنها به ماجرا پرداخته‌اند و او خود خوب می‌داند ماجرا جایی بیرون این داستان‌هاست.

     خوانش دادگر از «اودیسه» خوانشی قابل تأمل است، اگرچه نقصان‌هایی دارد که در زمان اجرای عمومی می‌توان بیش‌تر پیرامون آن سخن گفت.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران