با حضور مسئولان و هنرمندان در جشن پایانی فجر سیوچهارم
سال نوی تئاتر ایران تحویل شد

آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، عصر امروز با حضور مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار و از هنرمندان برگزیده بخشهای مختلف تقدیر شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با تلاوت قرآن، پخش چند سرود مرتبط با دهه فجر و ویدئوکلیپی از روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر، در تالار وحدت آغاز شد و پس از آن سعید اسدی، دبیر جشنواره، به عنوان نخستین سخنران این مراسم روی صحنه حاضر شد. او گفت: «اجازه بدهید بهیاد بیاوریم که خداوند با جَماعت است. افتخار دارم لحظاتی را روی این صحنه، در آخرین دقایق سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در خدمت شما باشم. گرامیان، قرابت جشن و تئاتر در ضرورت حضور همگان است، حضوری که سازنده اجتماع انسانی است با محور اندیشه و کرامت انسانی و البته در هیئت نیکوی هنر و فرهنگ.
همین کافی است تا تئاتر ما را در سلامت و صلح گرد هم آورد. دقایقی که دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی در کنار هم به صحنههای نمایش خیره میشویم و جهانی در حضور ما خلق میشود. همین کافی است تا فرهنگ عالی ما را گرد هم آورد، آنچه که ما ساختهایم و آنچه ما را میسازد. همین کافی است که در این جهان هنر، همچنان، زیستن را بهتر از پیش برایمان ممکن میکند. فضایی که فضای زندگی را جستوجو میکنیم، زوایای آشکار و پنهانش را میکاویم و همچنان هنر، جهانِ شفافشده را در ادراک ما تازه میکند و از نو سامان میدهد.
اما هنوز رخدادی در راه است که پس از این جشن رخ میدهد. معرفت از هستی و ذهن و زبان ما، در منش و کنش و رفتار ما، در تداوم عمل فرهنگی و اجتماعی ما، در زندگی هر روزه ما.
امشب تحویل سال تئاتر ایران است. این سنت را سالهاست که جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بنا نهاده است. این چنین که پس از هر جشنواره سال تازهای برای این هنر شریف در این سرزمین کهن آغاز میشود.
سیوچهار، امشب به سیوپنجمین تحویل میشود، همچون آغاز سالی نو که در لحظه پراحساس تحویلاش قلبها و دیدهها باید دگرگون شود، احوال به نیکویی تغییر کند، حالها به بهترین احوال برسد و امید به آیندهای بهتر چون خورشید در افق نگاه و زندگی ما بدرخشد.
این مسیر نیست، مگر همافزون ارادهی خلاقِ فرهنگیِ کسانی که در این هنر عزیز برای آینده میکوشند و البته از تجارب گذشته میآموزند.
این جشنواره مرهون حضور و تلاش عزیزان بسیاری، مردمی که تئاتر را برای بالندگی فرهنگی میخواهند و با اشتیاق میبینند، هنرمندانی ایثارگر که با هر تنگنایی مردمان مشتاق را از دیدار انسان و کرامتش بر صحنهها محروم نمیکنند و مدیرانی که مسئولیت را برای پروراندن فرهنگ جامعه و تأمینِ شرایطِ بهبودِ کار و احوال هنرمندان به جان میخرند.
این جشنواره، حاصل کوشش بسیاری انسان شریف است. از صدر تا ذیل گرامیان کوشنده در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران زمین، کوشش عزیزان در ادارهکل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران و به ویژه همکاران سختکوشم در دبیرخانه سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، کسانی که همدلی را به من آموختند و خستگیناپذیری را. دستمریزاد دوستان.
ما کوشیدیم تا اتفاق درست رخ دهد. اگر کاستی بود بر من ببخشایید و اگر توفیقی، همه هنرمندان و همکاران مرا به تشویقی جانانه بدرقه کنید.»
همانطور که پیشتر در نشست خبری جشنواره اعلام شده بود، بخشی از تمرکز جشنواره بر توجه به محیط زیست بود. در ادامه مراسم کلیپهایی با این موضوع پخش شد و محمد سلوکی که اجرای این دوره از جشنواره را برعهده داشت، از جواد عزتی به عنوان یکی از داوران بخش خیابانی دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و برگزیدگان این بخش را اعلام کند. برگزیدگان عبارت بودند از:
موسیقی:
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ هشت میلیون ریال به «سجاد حقگو» برای موسیقی نمایش خیابانی «فیگور» از تهران
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 18 میلیون ریال به گروه موسیقی نمایش خیابانی «خوشه برنج» از آمل
طراحی فضا:
تقدیر: لوح تقدیر جشنواره و مبلغ هشت میلیون ریال «محسن اردشیر» برای طراحی فضای نمایش خیابانی «خوشه برنج» از آمل
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 10 میلیون ریال به «روحالله سنایی» برای طراحی فضای نمایش خیابانی «کسی فشنگها را نمیشمارد (2)» از ورامین
- جایزه ویژه بخش تئاتر خیابانی به «یکتا توکلی» بازیگر نقش جوجه در نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» اهدا شد.
بازیگری مرد:
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به «مصطفی کولیوندی» برای بازی در نمایش خیابانی «بودن یا نبودن در میدان جنگ» از دهلران
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 15 میلیون ریال به «علیمحمد رادمنش» برای بازی در نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» از تهران
بازیگری زن:
تقدیر: لوح تقدیر جشنواره و مبلغ 10 میلیون ریال به «رستا رضوی» برای بازی در نمایش خیابانی «کسی فشنگها را نمیشمارد(2)» از ورامین و «دلارام ترکی» برای بازی در نمایش خیابانی «بودن یا نبودن در میدان جنگ» از دهلران
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 15 میلیون ریال به «فاطمه رادمنش» برای بازی در نمایش خیابانی «نوازش جوجه تیغی» از تهران
اهدای جوایز این بخش را حسین مسافرآستانه برعهده داشت.
طرح و ایده:
تقدیر: لوح تقدیر جشنواره و مبلغ هشت میلیون ریال به «اصغر خلیلی» برای طرح و ایده نمایش خیابانی «فیگور» از تهران
- خلیلی هنگام دریافت جایزه، ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی، گفت: ظریف ما را با دنیا آشتی داد، بیشک او مرد سال 2015 است.
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 12 میلیون ریال به «محسن اردشیر» برای طرح و ایده نمایش خیابانی «خوشه برنج» از آمل
کارگردانی:
تقدیر: لوح تقدیر جشنواره و مبلغ 12 میلیون ریال به «محسن اردشیر» کارگردان نمایش خیابانی «خوشه برنج» از آمل
برگزیده: تندیس جشنواره و مبلغ 20 میلیون ریال به «امیرحسین شفیعی» کارگردان نمایش خیابانی «کسی فشنگها را نمیشمارد(2)» از ورامین
- امیرحسین شفیعی هنگام دریافت جایزهاش از سردار قاسم سلیمانی تقدیر کرد.
در بخش دیگر این مراسم ضمن پخش نماهنگی از تصاویر شهدای هشت سال دفاع مقدس با صدای خسرو شکیبایی، از یاد و خاطره شهدا تجلیل شد و در ادامه از نیما دهقان کارگردان نمایش «جان گز» و ایوب آقاخانی کارگردان نمایش «تکههای سنگین سرب» تقدیر شد و تندیس ایثار و شهادت و جایزه 50 میلیون ریالی این بخش به کورش زارعی برای کارگردانی نمایش «اروند خون» اهدا شد. جوایز این بخش توسط ابوترابیفر نایب رییس مجلس شورای اسلامی، موذنی نماینده بنیاد شهید و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.
در این بخش همچنین از خانواده شهید سیدحسن حسینی و خانواده شهید سیدجواد خلیلی تقدیر شد.
در ادامه مراسم، یکی از قطعات سینا حجازی که بازیگران و مخاطبان تئاتر آن را لبخوانی کرده بودند، پخش شد که با استقبال مخاطبان روبهرو شد.
در آیین پایانی جشنواره سیوچهارم تئاتر فجر، از سه پیشکسوت تئاتر ایران، ایرج صغیری، منیژه محامدی و بهزاد قادری تجلیل شد. این هنرمندان تندیس و جوایز خود را از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی، دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر دریافت کردند.
ایرج صغیری هنگام دریافت جایزهاش در سخنان کوتاهی گفت: یاد پیشکسوتان را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که تئاتر در سرزمین ما فراموش شود. جهان دگرگون شده و دیگر مرکز و پایتخت کشور تعیینکننده تئاتر کشور نیست. شهرستانها را فراموش نکنید و بدانید که سپاه هنرمندان تئاتر ایران از شهرستانها راه افتادهاند و بهزودی تئاتر کشور را قبضه خواهند کرد.
منیژه محامدی هم در سخنان کوتاهی گفت: حالا که همه مسئولان تئاتر در این مراسم حضور دارند از شما درخواست میکنم بیشتر به فکر تئاتر باشید و کمک کنید که ما تئاتریها روی پای خودمان بیاستیم.
در ادامه این مراسم سعید اسدی به عنوان دبیر سیوپنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. او که حکم خود را از علی مرادخانی گرفت، در سخنان کوتاهی گفت که برای این انتخاب غافلگیر شده است و ادامه داد: دبیری سیوچهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود و دشواری بسیاری را برای من به همراه داشت. خوشحالم که من نیز جزو شما هستم و امیدوارم که شما نیز در برگزاری سیوپنجمین دوره این جشنواره من را یاری کنید، چون این کار با همدلی، بهتر پیش خواهد رفت.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران بعدی آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بود. او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالِ جاری اهتمامِ اصلیِ خود را معطوف به حلِ مشکلات حوزه تئاتر و پدیدآورندگان آن کرد و از این پس نیز این مسیر را تا کاهش یا رفع موانع و مشکلاتِ پیشِ رو ادامه خواهد داد.
او افزود: به گواهِ تاریخ، هنرِ نمایش در گونههای متفاوت، از آیینها و سنتهای نمایشیِ ایرانی تا صورتهای نوینِ تئاتری نقشِ بسزایی در هویتِ فرهنگیِ جامعه ما داشته است. تئاتر همواره تصویری از باورها و اندیشههای انسانساز و تعالیبخش را در هیئتِ هنری شریف بازتابانیده است.
جنتی ادامه داد: نهادِ تئاتر را میتوان سامانبخشِ وجدانِ جمعی، امکانی آگاهیبخش و یکی از کوششهای اساسی هنرمندان در شکل دادنِ ساختارِ مطلوب اجتماعی به شمار آورد. نظامهای چهارگانه تولید، توزیع، حمایت و مصرفِ آثارِ نمایشی، ستونهای اساسیِ این نهاد را شکل دادهاند و تواناییهای هر کدام خصلتها و هویت این هنر را تعیین میکنند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: در ایرانِ عزیز ما و در تاریخِ تکوین و استقرارِ این هنر، فراز و نشیبهایی در عملکرد هر کدام از این ارکان وجود داشته، و جشنوارههای تئاتر بیش از هر امکانِ دیگری این ضعف و قوتها را نمایان کردهاند.
جنتی افزود: جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز به عنوانِ بزرگترین رویدادِ تئاتری ایران، هر ساله نمایی از این ویژگیها را آشکار ساخته و از کیفیتِ عملکرد این ارکان متأثر بوده است.
جنتی با اشاره به ویژگیهای این دوره از جشنواره ادامه داد: بیشترِ آثارِ راهیافته به جشنواره آثاری بودند که پیش از این در سایر نقاط کشور به صحنه رفته بودند و از این منظر امکان رقابتِ آثارِ ارزشمند هنرمندانِ شهرستانی فراهم شد. در جشنواره امسال، حضورِ پُر تعداد هنرمندانِ تئاتر از اغلب استانهای کشور کاملاً مشهود بود.
او درباره دیگر ویژگیهای این دوره از جشنواره گفت: در این دوره از ٧٧ اثر صحنهای تنها ٤ نمایش متن غیر ایرانی داشتند و این نکته بیانگر آن است که پشتوانه فرهنگی ایران اسلامی برای تولید متنهای فاخر، زیبا و تأثیرگذار بسیار غنی و پُربار است.
جنتی تاکید کرد: حضور چهار نسل از کارگردانان ایرانی در جشنواره امسال نشان داد که پیشکسوتان و جوانان، در عین تنوع سلایق هنری، با همدلی و دوستی کنار هم کار میکنند؛ نکتهای که نویدبخشِ انتقال تجربههای طولانیِ بیش از ششدهه تئاترِ حرفهای ایران به هنرمندانِ نسل جدید است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به گسترشِ گونههایی از هنر نمایش که به راحتی در دسترسِ مردم قرار گیرند نیز از تفاوتهای مهم این دوره بود. نمایشهای خیابانی که بیشتر به مسائلِ مبتلابه جامعه میپرداختند در این گونه جای گرفتند و مورد استقبال واقع شدند؛ علاوه بر اینکه پدیدآورندگان حاضر در جشنواره به مسائل اجتماعی توجه ویژهای داشتند.
جنتی با اشاره به دیگر ویژگیهای این دوره از جشنواره ادامه داد: در جشنواره امسال حضور جدی و تأثیرگذارِ آثار نمایشی با مضمونِ ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیانگر این واقعیت بود که چنین ارزشهایی با گذشت زمان نه تنها کمرنگ نشدهاند بلکه نسلِ جدید تئاتر با نگاهی خاص به این ارزشها آنها را به بهترین صورت بازآفرینی کرده است.
او افزود: به همه اینها باید حضور پر رنگ و متفاوت گروههای خارجی را نیز اضافه کرد؛ حضوری که آغازگرِ دورانِ جدیدی در تبادلات فرهنگی و هنری با کشورهای صاحبنامِ هنر نمایش خواهد شد و بهبودِ وضعیتِ اقتصادی و پایگاهِ اجتماعی این هنر ملی را همراه خواهد داشت.
جنتی ادامه داد: به دلیل اهمیتی که هنر نمایش دارد و توجهی که باید به آن شود، ما امسال را سال تئاتر نامگذاری کردیم و در جهت گسترش فضاهای نمایشی و حمایت از هنرمندان تئاتر اقدامات شایستهای صورت گرفته است. از جمله این اقدامات میتوان به بازسازی تالارهای سایه و قشقایی اشاره کرد که در این ایام نیز مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در اینجا بر خود فریضه میدانم از معاون هنری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، دبیر و اعضای ستاد برگزاری جشنواره سیوچهارم، هیأت داوران و همه کسانی که به نحوی در برگزاری این رویدادِ مهم هنری نقش داشتند قدردانی کنم و برای تمامی هنرمندانِ هنرِ ریشهدارِ نمایش در کارهای جدید و بدیع آرزوی توفیق و تعالی کنم.
همچنین در بخشی از مراسم با پخش نماهنگی، یاد درگذشتگان تئاتر ایران در یک سال اخیر، هما روستا، احمد علامه دهر، مصطفی عبداللهی، بهرام ریحانی، علی عباد، زهرا (فوژان) رشیدی، مصطفی عطایی، محمد حسینیپور، مصطفی اسلامیه، ولیالله مومنی، امیر بختیاری، ثریا شیرزادی و بیژن لطفی خواجه پاشا گرامی داشته شد.
در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی و تقدیر شدند. در بخش طراحی پوستر و بروشور جوایز به شرح زیر اهدا شد:
طراحی بروشور:
لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به امین وطنی برای طراحی بروشور نمایش «کات» به کارگردانی صاحب آهنگر
طراحی پوستر:
لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به جواد علیخوئیان برای طراحی پوستر نمایش «تاریکی» به کارگردانی عبدالله برجسته
نسل نو
طراحی بروشور:
لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به سعید خالقی برای طراحی بروشور نمایش «خواب طولانی انارآباد» به کارگردانی آلما گشتاسب
طراحی پوستر:
لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به علی گلاحمر برای طراحی بروشور نمایش «به یاد آر مرا» به کارگردانی فائزه رخفیروز
در ادامه، پرویز پورحسینی جوایز بخش گریم را اهدا کرد. هیأت داوران با تقدیر از مجید ادراکی و فرانک صبایی برای گریم نمایش «ادامه مطلب» و اهدای 10 میلیون ریال و لوح تقدیر، ثمین سالک، طراح گریم «داستانهای میان رودان» را به عنوان طراح برگزیده انتخاب کرد و تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 15 میلیون ریال به او اهدا شد.
در بخش موسیقی از سهند تاکی برای موسیقی نمایش «دو روی روایت نادری» با اهدای لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال تقدیر شد.
سعید ذهنی برای موسیقی «ترور» برگزیده این بخش بود که لوح تقدیر، مبلغ 15 میلیون ریال و تندیس جشنواره را دریافت کرد.
- ذهنی با تشکر از هیأت داوران گفت: پس از 25 سال کار موسیقی تئاتر امیدوارم موسیقی تئاتر هم مثل موسیقی فیلم بین مردم بیاید و شنیده شود.
در بخش اهدای جوایز طراحی لباس، دکتر محمدرضا خاکی روی صحنه حاضر شد و از حضار دعوت کرد که به یاد مصطفی اسلامیه، مترجم کتابهای پژوهشی تئاتر، یک دقیقه سکوت کنند. سپس برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:
طراحی لباس
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به «ادنا زینلیان» برای طراحی لباس نمایش «ترور»
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال به «پریدخت عابدیننژاد» برای طراحی لباس نمایش «طپانچه خانم»
طراحی صحنه
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به «عبدالله برجسته» برای طراحی صحنه نمایش «تاریکی» تقدیر میکند.
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال به «رضا مهدیزاده» برای طراحی صحنه نمایشهای «ترور» و «هیچ کس نبود بیدارمان کند»
اهدای جوایز بازیگری مرد با حضور گلاب آدینه برگزار شد. گلاب آدینه با آرزوی سلامتی برای عاشقان تئاتر که هر چه داشتند نثار صحنه کردند، گفت: داوران جشنواره به دور از هرگونه ملاحظه سیاسی، قومی و رفاقتی دست به انتخاب آثار زدند.
او درباره حوادث کاشان خطاب به فاطمه معتمدآریا گفت: خانم معتمدآریا اهانت به شما ما را غمگین و محبوبیت شما را نزد همگان چند صد برابر کرد.
بازیگری مرد:
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال به «فرید قبادی» برای بازی در نمایش «ترور» و «بهرنگ علوی» برای بازی در نمایش «زبان اصلی»
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال به «محمدرضا صولتی» برای بازی در نمایشهای «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ»
بازیگری زن:
ایرج راد در این بخش برای دادن جوایز روی صحنه آمد.
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 15 میلیون ریال به «آزاده صمدی» برای بازی در نمایش «زبان اصلی» و «نسیم ادبی» برای بازی در نمایش «هتلیها»
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال به «فریبا متخصص» برای بازی در نمایش «طپانچه خانم»
نمایشنامهنویسی:
قطبالدین صادقی جوایز این بخش را اهدا کرد.
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال به «محمدامیر یاراحمدی» برای نگارش نمایشنامه «هیچکس نبود بیدارمان کند»
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به «ساناز بیان» برای نگارش نمایشنامه «هتلیها»
کارگردانی
تقدیر: لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال به «جواد نوری» برای کارگردانی نمایش «دو روی روایت نادری» و «حمیدرضا نعیمی» برای کارگردانی نمایش «ترور»
برگزیده: لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال به «شهابالدین حسینپور» برای کارگردانی نمایش «طپانچه خانم»
در پایان این بخش، اجرای موسیقی با نوای پیانوی سامان احتشامی و خوانندگی علی زندوکیلی برگزار شد.
در ادامه مراسم، برگزیدگان مسابقه تئاتر بینالملل سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با داوری فریندخت زاهدی، مسعود دلخواه، جرزی لیمون آبه، استفان اشمیتکه و الگ لووسکی معرفی شدند.
برگزیده طراحی گریم
ماریا حاجیها، طراح گریم نمایش «جنایت و مکافات» از ایران
برگزیده موسیقی
گروه موسیقی نمایش «مجلس قربانی سنمار» از ایران
برگزیده طراحی لباس
احسان فلاحتپیشه، برای طراحی لباس نمایش «سفر به نهایت دور» از ایران
برگزیده طراحی صحنه
رضا گوران، برای طراحی صحنه نمایش «شب آوازهایش را میخواند» از ایران
برگزیده بازیگری مرد
لارس آی دینگر، برای بازی در نمایش «هملت» از آلمان
برگزیده بازیگری زن
سوده شرحی، برای بازی در نمایش «جنایت و مکافات» از ایران
برگزیده نمایشنامهنویسی
امین ابراهیمی، برای نگارش نمایشنامه «ترانهای برای تو» از ایران
برگزیده کارگردانی
ایمان افشاریان، برای کارگردانی نمایش «جنایت و مکافات» از ایران
جایزه ویژه خلاقیت
گروه «بیِن» برای نمایش «وقتی ما مردگان برمیخیزیم» به کارگردانی شهاب آگاهی از ایران
برگزیده جایزه بزرگ
«کمپانی شائوبونه برلین» برای نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوسترمایر از آلمان
طراحی بروشور
علیآقا حسینپور برای طراحی بروشور نمایش «ترانهای برای تو» به کارگردانی امین ابراهیمی از ایران
طراحی پوستر
ماتئو دیزایلی برای طراحی پوستر نمایش «هیولاها» به کارگردانی لورن فرانی از فرانسه
در بخشی از مراسم، با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی، دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، اسماعیل شفیعی و محمدحسین ناصربخت، از کتاب 3 جلدی «ایمانگرایی در ادبیات نمایشی» نوشته دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی رونمایی شد.
ناظرزاده کرمانی با اشاره به اینکه این کتاب حاصل 20 سال کار است، گفت: ایمانگرایی بخش مهمی از تئاتر است. ما محصول طبیعتیم و بعد که به دنیا میآییم محصول فرهنگ، و انسان تنها جانداریست که فرهنگ را مقابل طبیعت خلق کرد.
او با اشاره به اینکه در چند هزار سال پیش فاصلهای بین تئاتر و عبادت نبوده، گفت: دین و نمایشگری جدا نبودند. گفتمانهای دین که پرستش، ستایش، خواهش و شایست و ناشایست است در نمایشگری هم هست. در این کتاب با مطالعه دانشنامهای به سراغ پرستش در جوامع آغازین رفتم و در آخر نگاه پستمدرنیستی به دین را شرح دادهام. در اینجا لازم است که از سرویراستار این کتاب، تقی اکبرزاده ذکی تشکر کنم.
در پایان مراسم رونمایی از این کتاب، گفته شد که دانشکده سینما تئاتر 500 جلد از این کتاب را خریداری کرده است.
نکته جالب در آیین پایانی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر این بود که با توجه به رویکرد جشنواره به استفاده از تکنیکهای مدرن تئاتری، سه پرده در انتهای صحنه تالار وحدت، تمام طراحی صحنه مراسم را تشکیل میداد. روی این پردهها در هر بخش از مراسم ویدئوهایی پخش میشد و در بخش اهدای جوایز، پیش از اعلام برندگان، تصاویری از نمایشهای برگزیده به نمایش درمیآمد.