در حال بارگذاری ...

حسین کیانی: کمدی را جدی بگیریم

حسین کیانی که نمایش «مضحکه شبیه قتل» را در تماشاخانه باران روی صحنه دارد،  معتقد است کمدی می‌تواند به تلطیف فضای روحی افراد و جامعه کمک کند و به همین دلیل باید این ژانر جدی گرفته شود.

حسین کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: بر اساس زمان‌بندی که در اختیار گروه ما گذاشته بودند قرار بود مهرماه نمایشی را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرم، اما به دلایلی تصمیم گرفتم نمایش دیگری را جایگزین کنم و با توجه به تعهدی که به بازیگران نمایش پیشین داشتم تنها متنی که با تعداد بازیگران نمایش هماهنگی داشت نمایش «مضحکه شبیه قتل» بود.

او افزود:‌ این نمایش را 12 سال پیش در تئاتر شهر روی صحنه برده بودم، بنابراین تصمیم گرفتم با تغییراتی در متن آن را اجرا کنم و چون در گذر زمان از سرنوشت شخصیت اصلی نمایش راضی نبودم، کاراکتر جدیدی اضافه کردم. در واقع 30 درصد این نمایشنامه در بازنویسی تغییر کرده است و به نظرم این ویژگی تئاتر است که ایستایی نمی‌پذیرد و در گذر زمان تغییر و تحول را می‌طلبد.

کیانی بهمن‌ماه هم در تئاتر باران نوبت اجرا داشته و تصمیم گرفته دوباره نمایش «مضحکه شبیه قتل» را اجرا کند. او گفت: با این‌که «مضحکه شبیه قتل» مهرماه در تئاتر شهر اجرا شده بود، پس از چهارماه در تماشاخانه تئاتر باران هم با استقبال مواجه شده است.

 

او با بیان این‌که در جامعه ما همیشه از کمدی استقبال می‌شود، گفت: کمدی مورد نیاز جامعه ما است و می‌تواند به تلطیف فضای روحی افراد و جامعه کمک کند، به همین دلیل باید با این ژانر نسبت به گذشته خیلی جدی مواجه شد. شاید مخاطبان تئاتر یک نمایش را یک یا دو بار ببینند اما نمایش‌های کمدی این قابلیت را دارند که مخاطبان چندین بار به تماشای آن بنشینند. نمایش «مضحکه شبیه قتل» از چنین ویژگی‌ای برخوردار است و در طول اجراهای این نمایش با افرادی روبه‌رو شده‌ایم که حتی پنج بار به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

این نمایشنامه‌نویس با اشاره به موضوع نمایش‌اش گفت: به نظر من با این که اتفاقات این نمایش در بستر تاریخی شکل می‌گیرد اما حرف نمایش حرف امروز ماست و رنگ کهنه‌گی به خود نمی‌گیرد. این نمایشنامه قابلیت این را دارد که 12 سال دیگر دوباره آن را روی صحنه ببرم و فکر نمی‌کنم هیچ وقت از اهمیت آن کاسته شود.

 به گفته کیانی، «مضحکه شبیه قتل» روایت یکی از پرمخاطره‌ترین مقاطع تاریخ ایران است؛ کشته شدن ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضا کرمانی که آغازگر مقطعی تاریخی است. پس از این رویداد در جامعه دو دستگی به وجود می‌آید، دسته‌ای که خواهان برجای ماندن شرایط موجودند و دسته‌ای دیگر که خواهان تجددند. کاراکترهایی در این نمایش حضور دارند که نمایندگان چنین تفکراتی‌اند.

کیانی نخستین بار «مضحکه شبیه قتل» را سال ۸۱ در جشنواره تئاتر فجر و پس از آن مهر و شهریور ۸۲ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه برد. مهرماه امسال هم این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد.

کیانی درباره آثار تازه‌اش گفت: این روزها به صورت هم‌زمان مشغول نگارش دو نمایشنامه هستم. اگر تکلیف مکان و زمان اجرای این نمایش‌ها مشخص شود طبعا نگارش آن‌ها سرعت بیش‌تری خواهد گرفت. من در تمام این سال‌ها هر نمایشنامه‌ای که نوشته‌ام اجرا کرده‌ام، نمایشنامه نمی‌نویسم که به غنای ادبیات نمایشی کشورمان بیفزایم.

نمایش کمدی ایرانی «مضحکه شبیه قتل» نوشته و کار حسین کیانی، تا 20 اسفند هر شب ساعت 20 در تماشاخانه تئاتر باران  اجرا می‌شود.

 در این نمایش شهرام حقیقت‌دوست، سروناز نانکلی، حبیب دهقان‌نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه‌نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی و ویدا جوان بازی می‌کنند.

حسین کیانی، طراح صحنه، پریدخت عابدین‌نژاد، طراح لباس، ماریا حاجیها، طراح  گریم و حیدر ساجدی، آهنگساز، عوامل این نمایش هستند.

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری

امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» می‌گوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاری‌های امثال خانم پری صابری و دیگر هم‌نسلان نجیب شان خواهد بود. اولین اجرای نمایشنامه «مردگان بی کفن‌و‌دفن» در ایران در سال ۴۲ به کارگردانی استاد حمید سمندریان با بازی بانو ...

|

یادداشتی از حسین کیانی بر نمایشنامه جدیدش

امیدوارم «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» ترس مرا از نوشتن مونودرام کمتر کند 
یادداشتی از حسین کیانی بر نمایشنامه جدیدش

امیدوارم «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» ترس مرا از نوشتن مونودرام کمتر کند 

حسین کیانی، نویسنده نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» که به کارگردانی پسرش کارن کیانی از امروز (پانزدهم فروردین) در تالار مولوی به صحنه می‌رود، یادداشتی منتشر کرده است.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

نظرات کاربران