در حال بارگذاری ...

اجرای «مرگ یزدگرد» بر اساس آیین‌های جنوب

کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» گفت: کار کردن روی متن «مرگ یزدگرد» که بهرام بیضایی اثری درخشان از آن را در خاطره جمعی ما گذاشته، کاری سخت و نیازمند نگاهی نو بود.

سهیل بابایی، کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران تئاتر، با بیان این‌که از منظر آیین‌های جنوب به این متن روی آورده، گفت: «مرگ یزدگرد» که پیش از این در جشنواره آیینی سنتی به صحنه رفته بود، با کمی تغییرات در فضاسازی  در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. در اجرای این نمایش از آیین‌ها و رسوم ایران باستان مثل آیین زار و بادجن با نگاهی به فلسفه شرق استفاده کردیم. در این اجرا، آسیابان، دختر و همسرش همگی دچار جن‌زدگی هستند و گویی روح شاه کشته‌شده، درون آن‌ها حلول کرده است. آن‌ها انسان‌هایی پر از خشم و کینه هستند که به شکلی متافیزیکی با ارواح در ارتباط‌اند و به همین دلیل از بادجن و آیین زار جنوب در این اجرا استفاده شده است.

این کارگردان با اشاره به این‌که کارگردانی متنی از بیضایی کار سختی است، گفت: چون از این متن خاطره‌ای جمعی وجود دارد، کار روی آن باید رویکرد تازه‌ای می‌داشت و تلاشم این بود که جنبه‌های نمایشی تازه‌ای از دل متن بیرون بکشم.

بابایی با اشاره به این‌که متن، امکان استفاده از آیین‌ها را می‌دهد، گفت: این متن امکان استفاده از آیین‌ها را برای اجرا فراهم کرد. نام دیگر این متن «شاه‌کشی» است که ریشه‌ای قدیمی در نمایش ایرانی دارد. من تعلق خاطر بسیاری به این متن دارم و حدود یک سال و نیم با گروه تمرین کردیم.

بابایی با اشاره به طراحی صحنه این نمایش گفت: در این اجرا پارچه، کار تغییر فضاسازی را انجام می‌دهد. پارچه‌ای که روی چهره شاه است، هر بار با کاراکتری همراه می‌شود و او وارد بازی می‌شود. از سویی از این پارچه برای اجرای آیین‌ها نیز استفاده کردیم.

اجرای «مرگ یزدگرد» از دیشب در تماشاخانه سنگلج آغاز شده و تا اواخر اسفندماه هر شب ساعت 20 روی صحنه می‌رود. سهیل بابایی، سیما شکری، مهسا انجدانی، آرش رضایی، صادق برقعی، پویا بیگی و محمد پارسا بازیگران «مرگ یزدگرد» هستند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نظرات کاربران