در حال بارگذاری ...
رییس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی:

با آیین‌های نوروزی به استقبال روز جهانی تئاتر می‌رویم

رییس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی از اجرای آیین‌های نوروزی و میدانی از ابتدای فروردین‌ماه 95 در شهرهای بیرجند، قائن، نهبندان و فردوس خبر داد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، حسین عباس‌زاده نویسنده و کارگردان تئاتر بیرجند و رییس انجمن نمایش استان خراسان جنوبی با بیان این خبر گفت: اجرای نمایش‌های شادی‌آور و برنامه‌های نمایشی در روزهای تعطیلات نوروز یکی از آیین‌های کهن منطقه ماست و هر سال در شهرهای استان، این آیین‌های نمایشی و رقص‌های محلی نوید بهار و نوروز را به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌آورند. امسال بنا داریم تا روز جهانی تئاتر در استان با ویژه برنامه‌های تئاتری برگزار شود.

او آیین‌های نوروز را در سرزمین کهن ایران دارای ریشه‌ای استوار دانست که در نمونه‌های اجرایی چون کوسه برنشین، میرنوروزی و... نمود یافته‌اند. عباس‌زاده گفت: توجه به آیین‌های نوروزی از دیدگاه مردم‌شناسی و گردشگری نیز یک ضرورت است. گذشته از این که جشن رستن دوباره بهار روحیه نشاط در مردم ایجاد می‌کند، حضور مسافران نوروزی و افزایش جمعیت گردشگران در این ایام فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ و هنر استان خواهد بود.

عباس‌زاده تأکید کرد: امسال که نوروز با ایام سوگواری هم‌زمان نیست فرصت خوبی داریم تا از پتانسیل تئاتر برای پیوند روز جهانی تئاتر و نوروز استفاده کنیم.

او روحیه با نشاط و شاد مردم خراسان جنوبی را یکی از عوامل برنامه‌ریزی برای اجراهای آیینی در استان عنوان کرد و افزود: هر سال آیین‌های باران‌خواهی، نوروزی‌، آیین‌های کاشت و داشت و برداشت و... را در استان می‌بینیم که همراه با آیین‌های پایکوبی سنتی و محلی خاص این استان برگزار می‌شود. انواع نمایش‌واره‌ها همچون شوبزی در جشن‌ها اجرا می‌شده است و ما سعی داریم این فرهنگ را همچنان زنده نگاه داریم.

عباس‌زاده در خصوص برنامه‌های نوروزی در این استان گفت: با همکاری شهرداری‌ها و ادارات میراث فرهنگی در شهر‌های بیرجند، قائن، نهبندان و فردوس اجراهای میدانی، خیابانی و شادی‌بخش را در اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و پرتردد شهر اجرا خواهیم کرد. از چند هفته قبل فراخوان این برنامه‌ها به هنرمندان استان اعلام شده و طرح‌های ایشان را دریافت کرده‌ایم.

این پژوهش‌گر تئاتر با اشاره به اجرای نمایش‌های «دمنوش»، «شب‌های طنز بیرجند»، «لبخند زعفرانی» و... که در بهمن‌ماه 94 روی صحنه رفته‌اند، گفت: این نمایش‌ها به عنوان تئاتر غیر دولتی و با درآمد گیشه روی صحنه رفتند و با استقبال بسیار خوبی هم روبه‌رو شدند، اما تا کنون سالن‌های تئاتر در تعطیلات نوروز اجرایی نداشته‌اند و این نکته قدرت ریسک‌پذیری سالن‌ها را کم کرده است. اجراهای نوروزی اقدامی جدید در استان محسوب می‌شود از این رو بیش‌ترین برنامه‌ریزی ما نیز روی کار محیطی خواهد بود.




مطالب مرتبط

پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت
پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت

با پایان رقابت و اجرای 8 نمایش در بخش صحنه‌ای و 4 نمایش در بخش خیابانی طی مراسمی آثار و هنرمندان برتر هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند و نمایش «فخرالزمان» به کارگردانی مهدی مسروری و نمایش «دودوتاچهارتا» به کارگردانی محمد نخعی در بخش صحنه‌ای به جشنواره منطقه‌ای ...

|

دیدار کاظم نظری با اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌های نمایشی خراسان جنوبی

دیدار کاظم نظری با اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌های نمایشی خراسان جنوبی

کاظم نظری، در سفر به بیرجند، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های هیئت‌مدیره انجمن نمایشی خراسان جنوبی، وعده داد که در راستای حل مشکلات و رفع موانع هنر نمایش در این استان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

|

نظرات کاربران