در حال بارگذاری ...

امین تارخ: حال تئاتر ایران رو به بهبود است

امین تارخ وضعیت تئاتر ایران را در مقایسه با سال‌های گذشته خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید در سه ماه گذشته بیش از 20 نمایش خوب دیده است.

امین تارخ در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: به نظرم حال تئاتر ایران در مقایسه با سال‌های گذشته خوب است و این روند رو به جلو را در همه ارکان تئاتر ایران می‌توانیم ببینیم. مثلاً من در سه ماه گذشته بیش از 20 نمایش خوب دیده‌ام و این اتفاق کمی نیست. امیدوارم این روند همچنان تداوم پیدا کند و بتوانیم شاهد بهبود امکانات تئاتر و بالا رفتن کیفیت نمایش‌ها باشیم.

به گفته تارخ یکی از اتفاقات خوبی که این روزها شاهد آن هستیم اعتماد کردن به کارگردان‌ها و بازیگران جوان است: تا زمانی که به جوان‌ها اعتماد نکنیم و به آن‌ها فرصت کار کردن ندهیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند. باید شرایط آزمون و خطا را برای جوان‌ها فراهم کنیم و این امر تنها با کار کردن میسر می‌شود.

 او افزود: در یکی دو سال اخیر شرایطی فراهم شده تا جوان‌ها بیش از گذشته بتوانند خودشان را نشان بدهند. تنها با حمایت کردن و موقعیت دادن است که می‌توانیم مسیر رشد را برای جوان‌ها هموار کنیم. همراه با این حمایت، هدایت هم اتفاق می‌افتد و کارگردان جوان مسیر خودش را پیدا می‌کند. اگر به جوان‌ها فرصت بدهیم که کار کنند، در واقع این امکان را خواهند داشت که خودشان را تصحیح کنند. اگر فقط به کسانی که کار کرده‌اند و پخته شده‌اند فرصت بدهیم، اتفاق مهمی رقم نزده‌ایم و از داشته‌هایمان استفاده نکرده‌ایم.

تارخ معتقد است بخشی از اتفاقات خوبی که در حوزه تئاتر شاهد آن هستیم، معطوف به راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی است چون تا پیش از راه‌اندازی این تماشاخانه‌ها کارگردان‌ها مدت طولانی باید انتظار می‌کشیدند تا شاید سالنی برای اجرا در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

او تئاتر ایران را از نظر سالن‌های مجهز با فرانسه مقایسه کرد و گفت: تنها در پاریس 361 سالن حرفه‌ای برای اجرای نمایش وجود دارد و این سالن‌ها هر شب نمایش دارند، اما در کل ایران حتی با نگاه خوش‌بینانه 70 سال مجهز هم نداریم.

 تارخ افزود: به همین دلیل وقتی با خبر می‌شوم در کوچه پس‌کوچه‌های تهران سالن‌های نمایش راه‌اندازی می‌شوند بسیار خوشحال می‌شوم چون مردم ما به ضرورت تئاتر در جامعه پی برده‌اند و درصدد این هستند تا با امکاناتی که در اختیار دارند در این حوزه تأثیرگذار باشند. این کار آن‌ها البته پیامی هم برای مدیران شهرداری دارد که اگر آن‌ها به فکر راه‌اندازی سالن نباشند خود مردم دست به کار می‌شوند.

امین تارخ که برای مراسم افتتاحیه نمایش «به خواهرم نگو» در تالار محراب حضور داشت، از اجرای نمایشی در سال آینده خبر داد.

 




نظرات کاربران