در حال بارگذاری ...
مرتضی میرمنتظمی:

اجرای «مالی سویینی» دشوار است

کارگردان نمایش «مالی سویینی» گفت: با این‌که این نمایش در روزهای پایانی سال اجرا می‌شود که روزهای پر تماشاگری برای تئاتر نیستند، اما استقبال تاکنون خوب بوده است.

مرتضی میرمنتظمی که تاکنون نمایش‌هایی چون «فرکانس» و «p2» را مبتنی بر ایده و تمرین اجرا کرده، درباره نمایش «مالی سویینی» که بر اساس متنی از برایان فریل کارگردانی شده، گفت: پس از چند نمایشی که بر اساس طرح و به شکل کارگاهی اجرا کردیم و متن در تمرین و اجرا شکل می‌گرفت، تصمیم گرفتیم این بار براساس متن نوشته‌شده پیش برویم. «مالی سویینی» حدود 7 سال پیش ترجمه شده و کسی برای اجرا سراغش نرفته است. متن خوبی است اما دلیل متفاوت بودنش شاید این است که برای اجرا به شدت دشوار است.

این کارگردان گفت: نمی‌شود زیاد در این متن مداخله کرد، چون ساختارش کلاً به هم می‌ریزد. اما در این اجرا متن را قدری کوتاه کرده‌ایم.

میرمنتظمی با اشاره به این‌که در گروه «مشق» با هر اجرایی در حال مشق کردن هستند، گفت: در مشق کردن غلط‌هایی وجود دارد، اما چیزی که مهم است همین مشق کردن و خطا کردن است که ما را راهنمایی می‌کند جلوتر برویم. ما در مشق‌هایمان حالا سراغ حروف الفبا رفته‌ایم تا به شیوه‌ای متن‌محور، نمایشی را اجرا کنیم و سعی‌مان این است که در مشق تازه، کم‌تر غلط داشته باشیم.

میرمنتظمی با اشاره به این‌که اجرای متن‌محور تجربه خوبی بوده است، گفت: در «مالی سویینی» برخلاف اجرای «p2» که همه چیز را فریاد می‌زد، فضایی آرام حاکم است. با این‌که دستمایه این متن، مسائل انسانی هستند اما در فضایی آرام می‌گذرد.

او ادامه داد: این نمایش با درونمایه انسانی، درگیری‌هایی درباره هویت و مهاجرت دارد که بسیار به جامعه امروز ما نزدیک است. از سویی حضور کسانی در زندگی شخصیت اصلی که می‌خواهند در زندگی او دست‌اندازی کنند، مسأله این متن است.

این کارگردان با اشاره به همکاری گروه برای اجرای این نمایش گفت: گروه نمایش ما همکاری خوبی داشتند. همه بازیگرها و عوامل پشت صحنه اگر نبودند نمی‌توانستم کاری انجام دهم. عباس جمالی، نویسنده نمایش‌های «فرکانس» و «p2» که اغلب با هم کار می‌کنیم در این نمایش هم‌ بازی می‌کند و در کنار هم هستیم.

میرمنتظمی در پایان از اجرای نمایش «لرز» در سال آینده خبر داد و گفت: نمایش «لرز» نوشته عباس جمالی است که به نوعی ادامه همان اجرای «p2» است و امیدواریم سال آینده آن را اجرا کنیم.

«مالی سویینی» نمایشنامه‌ای ایرلندی نوشته براین فری‌یل با ترجمه حمید احیا و روایت‌گر زندگی زنی نابینا است که به اصرار همسرش چشم‌هایش را عمل می‌کند و وارد دنیای بینایان می‌شود.

 در این نمایش، الهام کردا، صابر ابر و عباس جمالی بازی می‌کنند.

 




نظرات کاربران (1)