در حال بارگذاری ...

هم‌اندیشی مسئولان تئاتر برای برگزاری یادمان جبار باغچه‌بان

نشست برگزاری بزرگداشت جبار باغچه‌بان، با حضور معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای بنیاد کودک، مدیرعامل خانه تئاتر، مسئولان هنرهای نمایشی شهرداری، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش، روز یکشنبه 16 اسفند در ساختمان معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

 به گزارش سایت ایران تئاتر، در آغاز این نشست که در آستانه صدمین سال پیدایش تئاتر کودک به همت جبار باغچه‌بان برگزار شد، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: بر اساس سیاست‌های کلی هنرهای نمایشی مصوب شورای عالی به جز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی از ارگان‌های دیگر هم مکلف‌اند که در حوزه کودک و نوجوان کارهایی انجام دهند و برای همگرایی بیش‌تر در حوزه سخت‌افزاری و همچنین حوزه تولید هنری نیاز به جلسات هماهنگی هست که امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به این‌که باید به گسترش تئاتر کودک بیندیشیم، گفت: تئاتر کودک و نوجوان با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان و دست‌اندرکاران گروه‌های نمایشی به لحاظ کیفی و کمی پیشرفت قابل توجهی داشته‌ و هیچ هنری به اندازه تئاتر نمی‌تواند در پیشرفت روحی و فرهنگی و فکری کودکان مؤثر باشد که همین امر باعث می‌شود به گسترش تئاتر این گروه سنی فکر کنیم. از سوی دیگر ما اگر به دنبال جا افتادن تئاتر هستیم ناگزیریم که مخاطب تئاتر را از سنین کودکی با تئاتر آشنا کنیم.

مهدی شفیعی گفت: سال آینده دو رویداد هنری برای کودکان و نوجوانان داریم؛ یکی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و دیگری جشنواره تئاتر عروسکی تهران که بخش ویژه‌ای برای تئاتر عروسکی کودک خواهد داشت. اگر جدول اجراهای عمومی را بررسی کنیم 18 نمایش کودک و نوجوان در تهران در حال اجراست که همه این‌ها اتفاقات خوبی برای تئاتر کودک و نوجوان است. تئاتر ظرفیت بسیار خوبی دارد و ارتباط بین ارگان‌ها با میانجی تئاتر می‌تواند جدی‌تر باشد.

 در ادامه نشست، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مایه خوشبختی است که تمام کارهای مربوط به تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی رخ ندهد. اگرچه ما خودمان را مسئول و موظف می‌دانیم که نهایت همکاری را با برنامه‌های تئاتر کودک داشته باشیم چون پایه و اساس بسیاری از اتفاقات تئاتری در حوزه تئاتر کودک است. ما در حوزه تئاتر کودک باید کارهای بسیاری بکنیم چون به لحاظ اقتصادی هم تئاتر کودک، هنری به صرفه است.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند همه کارهای این حوزه را انجام دهد و خوشحالیم که مسئولان نهادهای دیگر برای پیشبرد کارها فعالیت می‌کنند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد فعالیت‌های خوبی از سوی بنیاد کودک باشیم.

مرادخانی گفت: خیلی از وزارتخانه‌ها شورای فرهنگی و هنری تشکیل می‌دهند. حالا دیگر بسیاری از حوزه‌های نامرتبط به فرهنگ و هنر هم به این نتیجه رسیده‌اند که ارتقای فرهنگی جامعه موجب اتفاقات دیگر می‌شود و من فکر می‌کنم از مهم‌ترین شیوه‌های ارتقای فرهنگی تئاتر است چون برای زیرساخت اصلی فکر و ارتقای معرفت عمومی جامعه بسیار اثرگذار است. اگر بتوانیم کسانی مثل باغچه‌بان را که در حوزه تئاتر و آموزش سال‌ها کار کرده‌اند ارج بگذاریم از جهت فرهنگ‌سازی می‌تواند مؤثر باشد. آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی این موضوع است.

 یدالله وفاداری از اعضای بنیاد کودک، در ادامه گفت: 100 سال طول کشیده که این جلسه برگزار شود. امیدواریم نقطه عطفی باشد برای سال‌های آینده تئاتر کودک و نوجوان، کودکانی که منتظر این جلسات هستند.

 علی اکبرزاده، مدیر فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش هم بر لزوم توجه به نمایش خلاق تأکید کرد: موضوع تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک مقوله آموزشی و تربیتی می‌تواند در تغییر رفتارهای دانش‌آموزان بسیار مؤثر باشد، به‌ویژه شیوه نمایش خلاق که یکی از مباحث تربیتی در مدارس است. ما همین جا اعلام می‌کنیم که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد بزرگ با 13 میلیون و 260 هزار دانش‌آموز در باب موضوع تئاتر کودک و نوجوان و برگزاری گردهمایی‌ها حضور فعال خواهد داشت. سال گذشته ما در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کردیم. امکان همکاری از سوی آموزش و پرورش درباره موضوع تئاتر کودک و نوجوان و موضوع بزرگداشت جبار باغچه‌بان هست، روی ما حساب کنید.

 رحمت امینی، مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: 8 فروردین روز جهانی تئاتر است و برای اولین بار روز جهانی تئاتر را در زمان خودش جشن می‌گیریم و برگزیدگان سال تئاتر کودک و نوجوان در تالار هنر  تقدیر می‌شوند. در این جشن می‌توانیم بخش‌هایی از بزرگداشت باغچه‌بان را هم برگزار کنیم و بخش سمینار آن بعدتر و در فرصت مناسب برگزار شود.

امینی با اشاره به این‌که برای نخستین بار درس نمایشنامه‌نویسی وارد درس‌های آموزش و پرورش شده، گفت: به نظرم برگزاری برنامه‌ای برای 100 سالگی تئاتر نه فقط در تهران بلکه باید به شکل ملی باشد. فصل تابستان هم به دلیل تعطیلی مدارس برای این رخداد مناسب نیست.

 ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر هم در این نشست حضور داشت. او گفت: تئاتر کودک و نوجوان و نام بزرگی مثل باغچه‌بان که پس از 100 سال هنوز هم تأثیر او را بر تئاتر می‌بینیم نیاز به برگزاری بزرگداشت و یادمان دارد. باغچه‌بان به لحاظ کار بزرگی که برای کودکان استثنایی انجام داد، جایگاه ویژه‌ای دارد. امیدواریم که بنیاد کودک توان آن را بیابد که در حوزه تئاتر کودک کوشا و فعال کار کند. خانه تئاتر هم در زمینه برگزاری برنامه‌ای برای تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند کمک کند.

 مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تئاتر کودک و نوجوان با کانون پرورش فکری گره خورده است. اگر چه مدتی به دلیل تغییر و تحول‌ها بحث تئاتر کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کم‌رنگ شده بود اما در حال حاضر همچنان یکی از مباحث مهم کانون، تئاتر است.

او با اشاره به این‌که تلاش می‌شود خانواده‌ها با تئاتر کودک آشتی کنند، گفت: تئاتر نوجوان متأسفانه کاملاً مورد غفلت واقع شده. باید تئاتر نوجوان را هم جدی بگیریم. ما در کانون به سهم خودمان و در حد توان کانون برای بهتر برگزار شدن این برنامه کمک خواهیم کرد.

 در انتهای بخش اول نشست، همه اعضای شرکت‌کننده تفاهم‌نامه‌ای را برای برگزاری 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان و بزرگداشت جبار باغچه‌بان امضا کردند.

در بخش دوم نشست، شهرام کرمی، مدیر اداره هنرهای نمایشی شهرداری گفت: اتفاق خوبی است که همه مسئولان تئاتر برای نخستین بار دور هم جمع شده‌اند تا کاری را به یاری هم انجام دهند. این روزها وضعیت تئاتر در تهران با ۱۰۸اجرا در هر روز اتفاق خوبی است که معایب و محاسنی هم دارد. عیبش این است که به لحاظ زیرساختی مشکلاتی داریم و حسن‌اش این است که تئاتر توانسته خیلی‌ها را دور هم جمع کند.

کرمی اذعان کرد که باغچه‌بان را خیلی از تئاتری‌ها نمی‌شناسند و نیاز است که این شخصیت برای تئاتری‌ها معرفی شود.

مدیر تالار هنر گفت: اگر برای  جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان روزی را مشخص کنیم، شهرداری می‌تواند در هر یک از فرهنگسراها که مورد نظر باشد، مکان اجرا را فراهم کند. شهرداری به زودی یک سالن  بلک‌باکس مناسب را ویژه تئاتر کودک و نوجوان در مجموعه خاوران افتتاح خواهد کرد، می‌توان این سالن را به نام باغچه‌بان نام‌گذاری کرد.

 زهرا مظفر، معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر این امکان میسر می‌شد که تولیداتی برای این جشن در حوزه تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم، اتفاق بهتری بود. در هفته تئاتر کودک و نوجوان این تئاترهای تولیدی را می‌توانیم به عنوان یک بسته فرهنگی در مدارس اجرا کنیم.

یداله آقاعباسی، نویسنده و پژوهشگر، محمدرضا کریمی‌صارمی، مدیر تئاتر کانون، مهدی قلعه، رییس کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، عباس جهانگیریان و منصور خلج، از اعضای بنیاد تئاتر کودک و داود کیانیان، مدرس تئاتر کودکان و نوجوانان و نمایش خلاق، در ادامه این نشست درباره نحوه برگزاری یادمان جبار باغچه‌بان و همچنین مسائل تئاتر کودک و نوجوان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران