در حال بارگذاری ...

منصور براهیمی:
مجموعه مقالات «تئاتر و تماشاگر» سال جاری منتشر می شود

منصور براهیمی، پژوهشگر تئاتر از انتشار کتاب «تئاتر و تماشاگر» در انتشارات سمت خبر داد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، منصور براهیمی، استاد و پژوهشگر تئاتر گفت: کتاب«تئاتر و تماشاگر» کتابی ست مشتمل بر مقالاتی درباب رابطه تماشاگر و تئاتر، بر پایه نظریه دریافت آلمانی و نظریه واکنش خواننده آمریکایی که در سال جاری از سوی انتشارات سمت منتشر خواهد شد.

منصور براهیمی با اشاره به کمبود مطالعات تئاتری در ایران گفت: در ایران در حوزه پژوهش تئاتری به ویژه  پژوهش هایی که حاصل نگاه عملی و تولید عملی تئاتر باشد، فقیریم. در مورد موضوع  تئاتر و تماشاگر نیز نیاز است که وضعیت تماشاگر تئاتر در ایران را بررسی کرد و کتاب هایی در این حوزه تالیف و ترجمه شود.

براهیمی درباره این کتاب توضیح داد: در واقع این کتاب گزیده ای از مقالات نظری در حوزه پژوهش تئاتری ست که توسط من ، مهدی نصراله زاده ، غلامرضا شهبازی و مجیداخگر ترجمه و به همراه  یک مقدمه مبسوط بر این کتاب گردآوری شده است. این کتاب  آماده تحویل به ناشر است.

او ادامه داد: این کتاب به لحاظ نظری زیر ساخت های خوبی در زمینه پژوهش تئاتری دارد و بر اساس نظریه دریافت آلمانی و نظریه واکنش خواننده آمریکایی گردآوری شده به همراه یک نگاه کلی به تاریخ نظریه پردازی تئاتر در زمینه تماشاگر و مباحثی که منجر به مباحث پدیدارشناسی می شود.

این پژوهشگر تئاتر درباره فصل های این کتاب گفت: یکی از مقلات این کتاب، بازخوانی شکسپیر و تماشاگرانش در زمان الیزابت است، در مقاله ای دیگر در حوزه هند و رابطه تئاتر با تماشاگر که نوشته روستم بهاروچا است . این مقاله درباب واکنش تند این پژوهشگر هندی علیه شکنر و گروتوفسکی درباره اظهارنظرهایی که درباره تئاتر هند کرده اند نوشته شده است. این پژوهشگر تئاتر معتقد است که ریچارد شکنر، نگاه توریسم فرهنگی به تئاتر هند دارد. مبحثی که در ایران هم مطرح است و آخرین مبحث این کتاب بحثی از گادامر است در رابطه بازی ونمایش. او در این مقاله، ماهیت جشن گونه بازی و تئاتر را بررسی می کند.

از منصور براهیمی ، تا کنون کتاب های زیادی از جمله گردآوری کتاب‌های شکسپیر و سینما ، رومانس و ملودرام ، نگارش کتاب خر دجال، ترجمه کتاب‌های نمایشنامه و ویژگی‌های نمایشی، مک‌برد، چشم‌اندازهای بازیگری، کارگردانی نمایشنامه، تفسیری بر تراژدی‌های یونان باستان، آموزش بازیگری در قرن بیستم و تئاتر هند، در حوزه پژوهشی تئاتر منتشراست.




مطالب مرتبط

با اعلام ستاد خبری جشنواره بین‏‌المللی تئاتر فجر

چکیده‏ مقالات برگزیده سمینار بین‏‌المللی معرفی شدند
با اعلام ستاد خبری جشنواره بین‏‌المللی تئاتر فجر

چکیده‏ مقالات برگزیده سمینار بین‏‌المللی معرفی شدند

هیئت داوران سمینار چهل‌‎ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، متشکل از محمدباقر قهرمانی، اصغر فهیمی‌‏فر و منصور براهیمی 18 چکیده مقاله برگزیده این بخش را معرفی کرد.

|

نظرات کاربران