در حال بارگذاری ...

ضرورت راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی احساس می شود

به گفته بهنام نوایی دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ضرورت راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره به صورت مستقل احساس می شود و فعالیت  دبیرخانه تنها معطوف به برگزاری یک جشنواره در طول سال نباید باشد.

به گزارش خبرنگارسایت ایران تئاتر، نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با حضور فضل‌الله ایرجی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بهنام نوایی دبیر جشنواره، گلاره ریحانی مدیر امور هنری، امین مجرد مدیر امور اجرایی و رضا بصیرزاده در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 درابتدای این نشست فضل الله ایرجی گفت: امسال شاهد برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران هستیم، تداوم برگزاری این جشنواره می‌تواند  زمینه ای را برای سایرفعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را فراهم کند. با توجه به این که معتقدیم تئاتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو تصمیم گرفتیم  در سایر جشنواره های دیگری از جمله جشنواره رویش و رضوی تئاتر را اضافه کنیم.

او افزود: سایر فعالیت های مرتبط با تئاتر که در دانشگاه ها برگزار می شود مورد حمایت وزارت علوم خواهد بود و برگزاری این رویدادها کمک می کند تا عرصه جدیدی در فعالیت های تئاتری کشور فراهم شود.

گلاره ریحانی مدیر هنری جشنواره با بیان این مطلب که جشنواره در نه بخش برگزار می شود، گفت: این جشنواره در بخش های مختلف اش هزار متقاضی داشت بر این اساس در بخش تئاتر صحنه‌ای 20 اثر، بخش تجربه‌های اجرا هشت اثر، بخش میهمان هفت اثر، بخش رادیویی پنج اثر، مدرسان  دو اثر و در بخش پژوهش نیز سه اثر  انتخاب ‌شده است.

 اوافزود: یکی از ویژگی‌هایی که نوزدهمین جشنواره نسبت به دوره گذشته و حتی دوره‌های قبل دارد این است که بخشی را با عنوان بخش تجربه در نظر گرفته‌ایم. بر این اساس بیشترین آثار نیز در حوزه تکنولوژی‌های نوین و فضاهای شهری برای ما ارسال‌شده است.

مدیر امور هنری این جشنواره ادامه داد: هیات انتخاب جشنواره امسال برخلاف دوره‌ای قبل و حتی برخلاف سایر جشنواره‌ها به‌عنوان مشاور نیز در کنار شرکت‌کنندگان و گروه‌های تئاتری خواهند بود. اعضای مشاور  این جشنواره  شامل امیر راد و امیر باستان  و شهاب انوشا است.

رضا بصیر زاده سرپرست هیات انتخاب بخش بین‌الملل گفت: سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی برای نخستین بار و هم‌زمان با نوزدهمین جشنواره به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است. همچنین در بخش انگلیسی این سایت فراخوان ارسال آثار و شرکت در این جشنواره برای گروه‌های خارجی درج‌شده است.

اوافزود: مهلت ارسال آثار در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تا اسفندماه سال قبل بوده و در این مدت نیز 20 اثر از کشورهایی چون لهستان، هلند، صربستان، ایتالیا، فرانسه و آلمان به دست ما رسیده است. اما چون نمی خواستیم اثر ضعیف به جشنواره راه پیدا کند، هیچ نمایشی در این بخش پذیرفته نشد.

سرپرست هیات انتخاب بخش بین‌الملل این جشنواره ادامه داد: بخش دیگر برنامه ما در بخش بین‌الملل برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره و گروه‌های تئاتری است. بر این اساس استادانی از کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، انگلستان، بلژیک و ایسلند در این کارگاه‌های آموزشی تدریس خواهند کرد.

اوخاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره در بخش بین‌الملل آن سه اجرای صحنه‌ای از کشور انگلستان و فرانسه داریم. همچنین یک اجرا هم در بخش تجربه‌های اجرا از کشور بلژیک خواهیم داشت. در ضمن سخنرانی‌هایی را هم توسط اساتید خارجی دعوت‌شده به این جشنواره خواهیم داشت که محور سخنان آنها نیز پیرامون روند برگزاری کارگاه‌های آموزشی خواهد بود.

بصیرزاده در پایان سخنانش گفت: با توجه به این که دانشجویان به نمایش های پر هزینه گرایش پیدا کرده اند، در بخش بین الملل نمایش هایی را انتخاب کرده ایم که تک پرسوناژ هستند و طراحی صحنه خاصی ندارند.

امین مجرد مدیر امور اجرایی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور جذب اسپانسر یا حامی مالی بسیار سخت بود و تا  به امروز حامی مالی قطعی نداریم. البته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر تاکنون از جمله حامیان این رویداد بوده اند.

مدیر امور اجرایی  افزود: امسال عامدانه به سمت برگزاری اجراهای تئاتر در سالن‌های دانشگاهی نرفتیم و عامدانه سالن‌های خصوصی را جایگزین آن کردیم. بر این اساس سالن استاد سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد انتظامی در خانه هنرمندان، سالن‌های کوچک و بزرگ در تالار مولوی و دو پلاتوی مجموعه تئاتر شهر و دو تماشاخانه خصوصی باران و ارغنون محل‌هایی هستند که اجراها و نشست ها در آنها برگزار می‌شوند.

او ادامه داد: همچنین امسال برای نخستین بار جدول اجراها قرار است تا اوایل اردیبهشت‌ماه بر روی سایت جشنواره قرار بگیرد. همچنین بلیت‌فروشی از طریق سایت تیوال انجام خواهد شد.ب جشنواره افتتاحیه خاصی ندارد و با برگزاری نمایشگاه  عکس و پوستر در گالری تابستان خانه هنرمندان 25 اردیبهشت‌ماه آغاز به کار می کند..مراسم اختتامیه هشتم خردادماه نیز در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می شود.

بهنام نوایی دبیر این دوره از جشنواره گفت: در صحبت ها و جلساتی که با وزارت علوم داشتیم قرار بر این شد تا به‌صورت قطعی از برگزیدگان این دوره از جشنواره در قالب فرصت دادن برای اجرای عمومی حمایت شود و سه نمایش برگزیده در مولوی اجرای عموم خواهند رفت

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ادامه داد: درست است که امسال اجراهای گروه‌های تئاتری دانشگاهی در سالن دانشگاه‌های برگزار نمی‌شود اما ما بهترین سالن‌های شهر تهران را برای به روی صحنه رفتن این نمایش‌ها در نظر گرفته‌ایم.

نوایی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره از امسال که شروع به کارکرده است از کانون‌های نمایش برای فعالیت دعوت کرده و در حقیقت به دنبال ایجاد یک تشکل دانشجویی صنفی در حوزه تئاتر دانشگاهی هستیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که دبیرخانه دائمی جشنواره به صورت مستقل و با حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان راه اندازی شود.

او در پایان گفت: بودجه جشنواره امسال 300 میلیون تومان است. همچنین حامی اصلی ما تا امروز همچنان که قبلاً هم ذکر کردم معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران است. در حوزه جوایز نیز امسال قرار است تا جوایز برگزیدگان را نه به‌صورت فردی بلکه به‌صورت گروهی به گروه‌های نمایشی بدهیم.

نوایی همچنین در پایان سخنانش از انتشار دو کتاب نمایشنامه های برگزیده جشنواره خبر داد.

 

عکس از پریسا خسروشاهین




نظرات کاربران