در حال حاضر تمرکز ما روی تئاتر است
وضعیت تئاتر به نوعی است که مشکلاتش نیز ویژه هستند. عناصر تئاتر به صورت طبیعی باعث محدود شدن تولید آن شده و بر تمایل نسبت به آن تاثیر میگذارند. یکی از این عناصر که مسئله اصلی ما نیز هست متن نمایشی است. برای رفع این مسئله طراحی خاصی داشتهایم که با ایجاد یک بانک متن در مرکز تولید تئاتر کانون، نمایشنامهها و طرحهای نمایشی را جمعآوری و خریداری کرده و از بین آنهای تولیدات جدید را برنامه ریزی کنیم.
با ایجاد بانک متن در مرکز تولید تئاتر کانون، نمایشنامهها و طرحهای نمایشی را جمعآوری و خریداری میکنیم تا از بین آنها تولیدات جدید را برنامهریزی کنیم.
مهندس محسن چینیفروشان، چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانههای جمعی و پیرامون برنامههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اوقات فراغت کودکان برگزار شد، در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار سایت ایران تئاتر، گفت:«از نظر داخلی، مرکز تولید تئاتر طی ماههای گذشته دستخوش تغییراتی در مدیریت و برنامهریزیها شد که به طور موقت باعث رکور کارمان در این زمینه شد. فعالیت مرکز تولید تئاتر یکی از دغدغههای من در این ایام بوده است. اما اکنون پس از پایان روند جابهجاییها مرکز تولید تئاتر به ثبات رسیده و 4 یا 5 عنوان تئاتر جدید نیز مراحل تصویب خود را پشت سر گذاشتهاند که دو عنوان از آنها طی سال جاری روی صحنه میروند.»
وی در بیان مشکلات خارجی که بر تولید تئاتر کودک و نوجوان تاثیر میگذارند گفت:«وضعیت تئاتر به نوعی است که مشکلاتش نیز ویژه هستند. عناصر تئاتر به صورت طبیعی باعث محدود شدن تولید آن شده و بر تمایل نسبت به آن تاثیر میگذارند. یکی از این عناصر که مسئله اصلی ما نیز هست متن نمایشی است. برای رفع این مسئله طراحی خاصی داشتهایم که با ایجاد یک بانک متن در مرکز تولید تئاتر کانون، نمایشنامهها و طرحهای نمایشی را جمعآوری و خریداری کرده و از بین آنهای تولیدات جدید را برنامه ریزی کنیم.»
وی با تاکید بر این که مراکز کانون به صورتی کاملا فعالانه به تئاتر عروسکی میپردازند و افت فعالیت نداشتهاند گفت:«مربیان تئاتر ما در مراکز و کتابخانههای کانون در حال آموزش تئاتر عروسکی هستند و جشنواره تئاتر عروسکی ویژه مراکز و مربیان کانون را که زمستان امسال برگزار میشود در پیش داریم.»
چینیفروشان فعالیت کانون در زمینه چاپ نمایشنامه افزود:«طی سال گذشته ٢یا ٣ عنوان نمایشنامه منتشر کردهایم. سرعت ما در این حوزه بسیار کم بوده اما اگر متن مناسبی در دست داشته باشیم آن را چاپ میکنیم. به خصوص متنهای آماتوری را که برای گروههای آماتوری نیز نوشته میشوند و به راحتی کودکان میتوانند آنرا اجرا کنند.»
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کانون در جهت تولید پکیجهای کمکی برای تولید تئاتر در منازل و مدارس اقدامی انجام داده یا خیر گفت:«فعلا چنین امکاناتی نداریم. تولید و عرضه چنین پکیجهایی سرمایهگذاری زیادی میخواهد تا بتوان به علاقهمندان فراوان آن پاسخ داد. در حال حاضر تمرکز ما روی تولید تئاتر است. توسعه آموزش تئاتر را در نیز در مراکز کانون و برای اعضاء انجام میدهیم. شاید توجه و سرمایهگذاری در این بخش وظیفه دیگر نهادها و سازمانها و برای نمونه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.»
وی درباره تعامل کانون با اداره کل امور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در زمینه تبادل و یا آموزش مربیان تئاتر گفت:«به طور سیستماتیک چنین رابطهای وجود ندارد. البته ارتباط پراکندهای به صورت ارتباط برخی مدارس با ما و یا به دلیل این که برخی از مربیان کانون در آموزش و پرورش تدریس میکنند، وجود دارد. اما یک روال مشخص و مدون وجود ندارد.»
وی با تاکید بر این که تئاتر به دلیل هنربودن و نیاز به آموزش و تجربه به مربی متخصص هم نیاز دارد گفت:«در صورت تمایل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان آمادگی برگزار کردن کلاسهای آموزش ویژه مربیان مدارس را در مراکز کانون دارد تا بخشی از مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کند.»
وی در پایان به مقایسه سیستم آموزش دوره ابتدایی در کشورهای دیگر جهان پرداخت و گفت:«در تمام دنیا آموزش دوره ابتدایی شامل۵٠ درصد هنر و ورزش و ۵٠ درصد آموزش آمیخته با هنر است. متأسفانه هنر و ورزش در سیستم آموزشی کشور ما کاملا مظلوم واقع شدهاند ضمن این که معلمان هنر قوی و آموزش دیده نیز نداریم.»