در حال بارگذاری ...
...

اجرای گروه‌های ایرانی در جشنواره فرایبورگ غرورانگیز بود

اگر شرایطی ایجاد شود که امکان مطرح شدن بیشتر تئاتر ایران فراهم شود، نه تنها کم نخواهیم آورد بلکه حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. ممکن است گاه از نظر تکنیکی کمبودهایی داشته باشیم ولی از نظر مفهومی و حس و حال ایرانی و ملی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

هادی مرزبان، کارگردان تئاتر که به عنوان میهمان ویژه در جشنواره فرایبورگ حضور داشت جشنواره‌های بین‌المللی را محل برخورد و تبادل اندیشه‌ها دانست.
مرزبان که به عنوان کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به همراه دانیال حکیمی، بازیگر برتر این جشنواره از سوی جشنواره فرایبورگ به آلمان دعوت شده بود در این باره به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت:«حضور من و دانیال حکیمی که به دعوت فرایبورگ و با تبادل نظر و رایزنی مرکز هنرهای نمایشی انجام گرفت به نوعی جایزه جشنواره تئاتر فجر برای ما بود. حدود چهار روز در این شهر حضور داشتیم و در مجموع چند اثر نمایشی از کشورهای ایتالیا، آلمان و روسیه را دیدم.»
وی شهر فرایبورگ را شهری قدیم و جدید عنوان کرد و توضیح داد:«این شهر که در زمان جنگ جهانی دوم به طور کامل ویران شده بود پس از جنگ درست همانند گذشته ساخته شده است. در این شهر تئاترهای زیبایی وجود دارد که بسیار جالب توجه هستند. در بازدیدمان از این شهر و تئاترهای آن دیدیم که یک کارخانه برق قدیمی و یک استخر عمومی سرپوشیده را به تئاتر تبدیل کرده‌اند. به هر حال در مجموع و به اندازه وسع خودمان از این سفر برداشت خوبی داشتیم.»
وی درباره رویکرد جشنواره فرایبورگ به مسائل اعتقادی گفت:«کلیت این جشنواره بهانه‌ای برای اتصال به خدا و مذهب بود و به مسائل مذهبی و اعتقادی و ایمانی برمی‌گشت و یا به گونه‌ای این مسائل در آن مطرح می‌شد.»
مرزبان درباره حضور نمایش‌های ایرانی در این جشنواره گفت:«آن چه در آلمان و فرایبورگ دیدم تمام تئاتر ایران نبود. بخش کوچکی از تئاتر ما به نمایش درآمده بود. نمی‌توان گفت بهترین کارها دعوت شده بودند بلکه به نظر می‌رسید که بیشتر کارهای دعوت شده از میان کارهای ورک شاپی بودند و این تنها مربوط به کشور ما نمی‌شد.»
وی سپس از اجرای آئین ورزشی زورخانه یاد کرده و افزود:«باید خودمان را قبول داشته باشیم. امروز در تمام دنیا ایران با هویت ملی و مذهبی خود جایگاه ویژه‌ای دارد. باید گردنمان را راست نگه داریم و بگوییم تئاتر ما هویت ملی و مذهبی کشورمان را داراست. اجرای گروه‌های ایرانی در مقایسه با دیگر کشورها به اعتقاد من غرورانگیز بود.»
وی ضمن تاکید بر ضرورت حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های سایر کشورها تصریح کرد:«اگر شرایطی ایجاد شود که امکان مطرح شدن بیشتر تئاتر ایران فراهم شود، نه تنها کم نخواهیم آورد بلکه حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. ممکن است گاه از نظر تکنیکی کمبودهایی داشته باشیم ولی از نظر مفهومی و حس و حال ایرانی و ملی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.»
گفتنی است هادی مرزبان نمایشنامه”پائین، گذر سقاخانه” نوشته اکبر رادی را در نیمه دوم امسال روی صحنه خواهد برد.