در حال بارگذاری ...

گزارشی از دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی

مدیر تالار مولوی ملاک و معیار گزینش متن‌ها را اولویت دادن به گروه‌های جوان‌تر دانست تا امکان نمایشنامه‌خوانی و نقد آثارشان را در یک جمع کارشناسانه و حرفه‌ای پیدا کنند. هدف شناسایی متون و نویسندگان جوان است که می‌توانند متون خود را به گروه‌های حرفه‌ای و تجربی پیشنهاد بدهند.


رضا آشفته:
دومین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی با اجرای نمایشنامه‌خوانی”اسماعیل اسماعیل” اثر جمشید خانیان و کارگردانی نیما گودرزی روز شنبه 10 تیر ماه 85 آغاز شد.
در این روز پس از پایان نمایشنامه‌خوانی، فارس باقری، به عنوان مسئول جلسه نقد و بررسی و سعید اسدی، استاد دانشگاه به عنوان منتقد و کارشناس به نقد و بررسی نمایشنامه”اسماعیل، اسماعیل” و شیوه نمایشنامه‌خوانی”نیما گودرزی” پرداختند.
مهدی مکاری، دبیر جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی اعلام کرد که 320 متن به دفتر کارگاه نمایشنامه‌خوانی ارسال شده بود. از این میان 68 متن مورد بازبینی اجرای نمایشنامه‌خوانی قرار گرفت که در نهایت 20 متن برای نمایشنامه‌خوانی در دومین دوره انتخاب شد.
براساس این خبر، از 10 تیر ماه تا 4 آذر ماه ـ روز تولد امام رضا(ع) ـ 20 اثر از گروه‌های جوان و دانشجویی که همگی متن‌ها ارژینال هستند، در تالار مولوی روزهای شنبه ساعت 18 روخوانی می‌شود.
مدیر تالار مولوی ملاک و معیار گزینش متن‌ها را اولویت دادن به گروه‌های جوان‌تر دانست تا امکان نمایشنامه‌خوانی و نقد آثارشان را در یک جمع کارشناسانه و حرفه‌ای پیدا کنند. هدف شناسایی متون و نویسندگان جوان است که می‌توانند متون خود را به گروه‌های حرفه‌ای و تجربی پیشنهاد بدهند.
یکی دیگر از اهداف این دوره ایرانی بودن متون است تا انگیزه بیشتری برای خلق متن به نویسندگان جوان داده شود. از آن جا که تعریف و معیار درستی برای نمایشنامه‌خوانی در ایران وجود ندارد، گروه بازبینی متشکل از پیام فروتن، شکرخدا گودرزی، عباس اقسامی، دکتر محمدباقر قهرمانی و مهدی مکاری سعی بر آن داشته‌اند تا از گروه‌هایی دعوت به عمل آورند که با عملکرد خود تمرکز لازم را برای توجه به متن ایجاد کرده‌اند. گاهی این تمرکز با حرکت، گاهی با نور و گاهی با تلفیق چند عنصر دیگر ایجاد شده که به همین دلیل تنوع اجرایی در نمایشنامه‌خوانی دیده خواهد شد.
مهدی مکاری معتقد است که با ایجاد کارگاه نمایشنامه‌خوانی و بحث کارشناسانه جوانان بهتر از فرآیند خلق و تولید نمایشنامه‌نویسی آگاه خواهند شد. همچنین قرار است به این منظور با مسئولیت فارس باقری، از کارشناسانی مانند دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، علیرضا نادری، محمد چرم‌شیر، حمید امجد، سعید اسدی، نغمه ثمینی و دیگران دعوت به عمل آید تا با تنوع دیدگاه‌ها جوانان بیشتر با نگاه‌های متفاوت در قضاوت و داوری درباره آثارشان آشنا شوند.
او از رحمت امینی، مدیر گروه تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، شهرام زرگر، مدیر گروه تئاتر دانشکده سینما و تئاتر، دکتر قهرمانی، استاد دانشگاه، شکرخدا گودرزی، کارگردان و محمد حیدری، مسئول امور شهرستان‌های مرکز هنرهای نمایشی به عنوان داوران دومین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی یاد کرد.
در ادامه مهدی مکاری یادآوری کرد که هدف برگزاری جشنواره و دادن جایزه به آثار نیست بلکه هدف رسیدن به یک کارگاه نمایشنامه‌خوانی است تا همه حضور فعالانه‌ای در آن داشته باشند.
پیام فروتن یکی از بازبین‌های دومین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی اورژینال بودن متون را یکی از ملاک‌های شخصی خود و گروه بازبینی برای انتخاب شدن دانست و گفت:«مثلاً در این بازبینی‌ها با متن از اسماعیل خلج مواجه شدیم که بارها پیش و پس از انقلاب اجرا شده است بنابراین ترجیح دادیم که چنین متنی را انتخاب نکنیم. اما من به متن‌های تازه تولید شده توسط نویسندگان جوان و حرفه‌ای بها می‌دادم.»
وی افزود:«تکنیک و محتوای متن و همچنین شیوه اجرایی نمایشنامه‌خوانی گروه‌های شرکت کننده نیز جزء ملاک‌ها و معیارهای انتخاب گروه بازبینی بود.»
بنا بر گفته وی، متن‌هایی که از سلامت فکر و اندیشه و امید بخشی برخوردار بودند، به لحاظ محتوایی در اولویت انتخاب قرار داشتند.
پیام فروتن، استاد دانشگاه متن‌های حاضر در نمایشنامه‌خوانی مولوی را متوسط ارزیابی کرد و گفت:«کمتر با متن اعجاب‌انگیز و عجیب روبرو شدیم. متاسفانه به لحاظ اجرایی نیز گروه‌ها از شاکله و ماهیت نمایشنامه‌خوانی فاصله داشتند.»
برنامه نمایشنامه‌خوانی
شنبه 17/4 نمایش”سنگفرش” به نویسندگی رحیم ناظریان و کارگردانی رضا ثروتی، 24/4 نمایش”طاووس” به نویسندگی صادق عاشورپور و کارگردانی محمد نجاری، 31/4 نمایش”ماه زدگان” به نویسندگی علی دنیوی ساروی و کارگردانی بهرام تشکر، 7/5 نمایش”یازده ا...” به نویسندگی مجید نظری‌نسب و کارگردانی مجید حمزه، 14/5 نمایش”مادام کامیون” به نویسندگی محمد چرم‌شیر و کارگردانی مهدی‌ گلیج، 21/5 نمایش”اعتماد” به نویسندگی مقصود صالحی و کارگردانی سارا امینی، 28/5 نمایش”قربانی” به نویسندگی سلما سلامتی و کارگردانی فرانک ترابی روخوانی می‌شود.
همچنین از شنبه 4/6 نمایش”کافه‌ای‌ها” به نویسندگی مرضیه ازگلی و کارگردانی لیلا سیاره و مرضیه ازگلی، 11/6 نمایش”دن کیشوت خانگی با چای” به نویسندگی هدا خسروی و کارگردانی مریم صدیق، 18/6 نمایش”کاپوچینوی ایرلندی” به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی عاطفه معینی، 25/6 نمایش”قدم زدن در کوچه بن بست” به نویسندگی و کارگردانی امیر شوش‌پور، 1/7 نمایش”ارثیه عاطفی” به نویسندگی و کارگردانی علی بوریان، 8/7 نمایش”یک خانه کوچک که...” به نویسندگی رئوف دشتی و کارگردانی مینا حبیلی، 15/7 نمایش”من پ، پدرام” به نویسندگی ارشیا مشکلانی و کارگردانی تهمینه محمدی، 29/7 نمایش”خیره به تاریکی” به نویسندگی و کارگردانی آزاده رضائیان‌مقدم نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.
نمایش”روز ژکوند” نوشته حمید نصیری و کارگردانی احساس مزجی در روز شنبه 6/8 ، نمایش”خاله ایران” نوشته مرضیه رشیدبیگی و کارگردانی پریسا مقتدی و آشا محرابی در 13/8 ، نمایش”سمفونی روی گدازه‌های آتشفشانی” نوشته و کاگردانی عمار خطی در 20/8 و نمایش”احمق، اگه در فریزر رو هم باز کرده بودی...” نوشته و کارگردانی حافظ آهی در 4/9 قرائت می‌شود.