در حال بارگذاری ...
در مراسم اختتامیه نخستین دوره

الهام شیرانی جایزه ویژه نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس را ازآن خود کرد

نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش ایران تئاتر نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران  با تقدیر از علی رفیعی ، ایرج رامین فر و مریم مجد  پایان یافت.

در این مراسم جواد عاطفه دبیر علمی سمپوزیوم گفت : تمام تلاش ما برای برگزاری این سمپوزیوم امید به آغازی با شکوه برای ادامه حرکتی هدفمند بود و در دوره ی دوم  رویکرد ما به سمت طراحی صحنه و لباس در سینما است.

در ادامه این مراسم اکبر جلیلی بنیانگذار و دبیر سمپوزیوم اظهار داشت: این سمپوزیوم زمانی آغاز شد که در کلاسهای استاد ناظاریان دریافتم یک انسان حتی در زمانیکه فکر می کند،در تصورش نیز طراحی صحنه و لباس نقشی اساسی دارد.هر طراح در هر اثر، مرکز جهان آن اثر است،نقطه توامان آغاز ها و پایان ها، او ارزش های خود را بنا می نهد و هویت اثر را شکل می دهد.پس از آن تحقیق درباره جشنواره ها  و برنامه های مختص طراحی صحنه و لباس را آغاز کردیم و در نهایت با بررسی کمبودها به این نتیجه رسیدیم سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس را پایه گذاری کنیم.

وی افزود: می دانیم در این دوره نقصان هایی وجود داشت اما گذر زمان و کسب تجربه از جانب اساتید این رشته یاریگر ما خواهد بود تا بتوانیم به سوی بهتر شدن حرکت کنیم. مهمترین هدف ما،بیان استقلال طراحی صحنه و لباس و تدوین و نگاه آکادمیک بر طراحی صحنه ی ذوقی و سلیقه ای حاکم است، همچنین تلاش برای رسیدن به یک نگاه علمی و اندیشه ای در طراحی و اجرای یک اثر از آرمان های سمپوزیوم است.

جلیلی خاطر نشان کرد: ما یک فرآیند کاملا مستقل را تجربه کردیم و از تمامی علاقمندان در راستای ادامه ی راه و ارتقای سمپوزیوم دعوت به همکاری می کنیم. تمام آنچه امروز در ظاهر به پایان می رسد آغازی است برای تلاشی دیگر.

وی در پایان تصریح کرد: بزودی فراخوان دور دوم را منتشر خواهیم کرد و طراحی صحنه و لباس سینما نیز به سمپوزیوم اضافه خواهد شد. هم چنین در حال راه اندازی سامانه ای شامل دو بانک اطلاعات هستیم. یک بانک اطلاعاعت شامل توضیحات کامل درباره سالن های نمایش که‌مورد استفاده طراحان صحنه قرار بگیرد ‌و‌دیگری اسامی طراحان صحنه بصورت دسته بندی شده به شکل حرفه ای ،نیمه حرفه ای و آماتور.در ادامه  مراسم از دکتر علی رفیعی، ایرج رامین و‌مریم مجد تقدیر شد.

دکتر علی رفیعی بدلیل بیماری خواهرش و‌حضور در اصفهان، نتوانست در مراسم شرکت کند.  همچنین ایرج رامین فر ضمن تبریک به اصغر فرهادی و شهاب حسینی برای دریافت جایزه از جشنواره کن، گفت: هنوز حس می کنم همان دانشجوی دانشکده هنرهای دراماتیک هستم و در حال تجربه کردن و درس خواندن. وی افزود: گمان می کنم تفکراتی که در طراحی صحنه سینما وجود دارد از تئاتر آمده است. به همین دلیل به طراحی صحنه تئاتر احساس خاصی دارم. 
از مریم مجد مدیر گالری اثر به دلیل ترجمه کتاب طراحی صحنه تقدیر شد. وی گفت:خوشحالم که نامم در کنار نام اساتیدی چون علی رفیعی و ایرج رامین فر قرار گرفت. خاطرات خوبی برایم تداعی شد. من ده سال در تئاتر دستیار دکتر رفیعی بودم و زمانی که قصد ترجمه کتاب را داشتم به منزل آقای رامین فر رفتم و گفتم  می خواهم این کتاب را ترجمه کنم. این خاطرات دوباره برایم زندع شد.خوشحالم که توانستم قدمی در ارتقای سطح آموزشی کشورم بردارم‌.

همچنین اصغر خلیلی بعنوان نماینده هیئت داوران بخش مقالات در بخشی از بیانیه ای که در مراسم قرائت کرد، اظهار داشت: لزوم تحقیق و پژوهش در این حوزه بسیار کارآمد و مهم جلوه می کند که خوشبختانه با برگزاری این سمپوزیوم گام های جدی برای این هنر برداشته شده است. 

در پایان نیز از برگزیدگان تقدیر شد. در بخش مقاله  دو‌پژوهش بدون‌اولویت بندی مورد تقدیر قرار گرفتند. پژوهشی از علی تهرانچی با عنوان مکان یابی تئاتر محیطی در فضاهای عمومی شهر تهران ‌و پژوهشی از  مهشید احمدیان با عنوان بررسی مفهومی و‌نگاهی به جایگاه آن در تئاتر معاصر.

هم چنین مریم برزگر ‌ و مریم قاسمی نفرات برگزیده دوم این سمپوزیوم شدند. الهام شیرانی نیز جایزه ویژه این سمپوزیوم را از آن خود کرد.




نظرات کاربران