در حال بارگذاری ...
مرشد چایانی از اجرا در شهر های آنکارا، قونیه و کاله گفت

استقبال ترکیه ای ها از نقالی ایرانی

به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرشد مهدی چایانی در در شهرهای مختلف ترکیه به اجرای نقالی و شاهنامه خوانی پرداخت که اجراهای او با استقبال ترک ها مواجه شد.

 

مرشد مهدی چایانی در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون برای اجرای نقالی به کشورهایی چون تاجیکستان، اتریش و ترکیه دعوت شده ام و آخرین اجرای نقالی که در خارج از کشور داشتم در ترکیه بود که از 26 اردیبهشت ماه تا دوم خردادماه در ترکیه چهار تک اجرای نقالی و شاهنامه خوانی در مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی در آنکارا، برای دانش آموزان ایرانی مقیم آنکارا، دانشگاه سلجوق در قونیه ودانشگاه کریک کاله  داشتم که این اجراها با اقبال بسیار خوبی مواجه شد.

او افزود: این اجراها به مناسبت بزرگداشت روز فردوسی بود و با این که این برنامه ها برای غیرفارسی زبان ها ترتیب داده شده بود و زبان فارسی جز زبان دوم این افراد به شمار می رفت اما با این همه استقبال از این اجراها بسیار خوب بود و مخاطبان این اجراها با اشعار شاهنامه ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند.

مرشد چایانی درباره شیوه اجرایش و انتخاب ابیات شاهنامه گفت: چون تک اجرا بودند برای همین در مدت زمان 30 دقیقه ای که برای هر اجرا در اختیار داشتم و به فراخور شرایط موجود و مخاطبان به صورت فی البداهه بخش هایی از شاهنامه را انتخاب کردم و در این اجرا بخش هایی از شاهنامه که مربوط به عبور سیاوش از آتش، سهراب و گردآفرید را برای حاضران اجرا کردم.

او درباره وضیعت فعلی نقالی در ایران گفت: در چند دهه اخیر نقالی در ایران با مهری روبرو شده بود اما به تازگی اتفاقات خوبی در این عرصه شاهد بودیم و پس از چند دهه دوباره نقالی در بخش مسابقه ها و جشنواره های دانش آموزی گنجانده شده است و این اتفاق بسیار خوبی در این عرصه به شمار می رود و این امکان را فراهم می کند که دانش آموزان از سنین پایین با نقالی آشنا شوند. همچنین در سال های اخیر به غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که موظف است که به نقالی توجه کند و از آن حمایت کند، سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز در این حوزه فعالیت می کند.

چاپانی با اشاره به برگزاری جشنواره ها و همایش های شاهنامه خوانی در شهرهای مختلف گفت: در سال های اخیر جشنواره های متعددی در زمینه نقالی و شاهنامه خوانی در سطوح مختلف در کشور برگزار شد که من دبیر همایش نقالان و شاهنامه خوانان استان همدان هستم و این جشنواره ها فرصت جدیدی را پیش روی علاقمندان این عرصه می گذارد که به صورت حرفه ای فعالیت کند و کارشان نیز دیده شود.

این مرشد پیشکسوت که از دهه 50 تمرکزش را روی نقالی گذاشته است، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی مراسم های متنوعی برگزار می شود و بخشی از این برنامه ها نیز به نقالی اختصاص داده شده است و به تازگی در دزفول، دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشگاه هرمزگان اجرای نقالی داشته ام.

او افزود: برگزاری برنامه های این چنینی امکانی را فراهم کرده که هنر نقالی که در معرض فراموشی قرار گرفته بود، از این گزند مصون بماند و به نظرم مسولیت بخش دولتی در این حوزه سنگین تر خواهد بود.




نظرات کاربران