در حال بارگذاری ...
رضا رفیع پس از اجرای استندآپ کمدی کربلایی زاده:

مسئولان با سعه‌ صدر، ترکش‌های احتمالی نمایش‌های طنز را تحمل کنند

سردبیر قند پهلو معتقد است استندآپ کمدی به نوعی شبیه شعر نو است؛ گرچه مثل شعر کلاسیک، وزن و قافیه ندارد اما دارای عناصر دیگری است که مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

سردبیر قند پهلو معتقد است استندآپ کمدی به نوعی شبیه شعر نو است؛ گرچه مثل شعر کلاسیک، وزن و قافیه ندارد اما دارای عناصر دیگری است که مخاطب را مجذوب خود می‌کند.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر،رضا رفیع نویسنده و طنزپرداز؛  پس از تماشای استندآپ کمدی امیر کربلایی‌زاده گفت: از استقبال مردم از استندآپ کمدی «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» و پر شدن بیش از حد ظرفیت تماشاخانه مهر شگفت زده شدم. این اجرا از متن خوبی بهره می‌برد که منطبق بر شرایط روز جامعه نوشته شده و با چاشنی شیرینی و نمک، تزئین شده است!

او اجرای مسلط و قوی امیر کربلایی‌زاده را ستود و افزود: از پیش با  کربلایی‌زاده آشنایی دارم و از علاقه و پشتکارش نسبت به هنر طنز و اجراهای استندآپ کمدی مطلع‌ام. او به خوبی در این اجرا توانست در بین خطوط قرمز حرکت کند. این هنرمند خوش آتیه، صنایع ادبی، کنایات، اشارات و تلمیح را به خوبی می‌شناسد و بر طنزِ شفاهی تسلط کامل دارد.  از این رو «آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» را یک اجرای کاملا حرفه‌ای چه در زمینه متن و چه اجرا ارزیابی می‌کنم.

سردبیر و مجری برنامه قندپهلو سپس به رابطه بین کمدین و تماشاگر اشاره و تصریح کرد: هنرمند وقتی از زبان طنز استفاده می‌کند باید مراقب باشد که به جای استفاده از طنز و فکاهی در کلامش به سمت توهین و تخریب نرود. هیچ فرد بالغ و عاقلی، توهین را برنمی‌تابد. اگر هنرمند در چهارچوب ارزش‌های اجتماعی حرکت کند و انتقادش را در لفافه‌ای از شیرینی به مخاطب عرضه کند در آن صورت است که تماشاگر حس همراهی با او را پیدا می‌کند. 

او ادامه داد: در اجرای طنز نباید به سمت و سویی رفت که حس مچ‌گیری یا تقابل برای مخاطب بوجود آید. کار هنرمند طنزپرداز تعیین خط مشی و نگاه از بالا نیست. او باید با استعدادش و با ذره‌بین کمدی، نواقص را بزرگ‌نمایی کند و تماشاگر را متوجه آن‌ها نماید.

این نویسنده، همکاری بین دفتر طنز و مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از پیش هم همکاری‌های مشترک بسیار خوبی بین این دو مرکز وجود داشت. اجرای استندآپ کمدی «آقای شهروند و...» هم نتیجه همین همکاری‌های مستمر است. فراموش نکنیم که جامعه به طنز نیاز دارد. اجراهای این چنینی فرصت ساعتی خندیدن و تخلیه سالم انرژی را برای مردم بوجود می‌آورند. اگر چنین نمایش‌هایی را از جامعه حذف کنیم شک نکنید که به پیکره آن خدشه وارد می‌شود. در کنار فعالیت دفتر طنز و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ضرورت حضور طنز در جامعه باید از سوی دیگر نهادها از جمله وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و... نیز احساس و درک شود.

رفیع در پایان خاطرنشان کرد: نیاز به شادی و خندیدن، فقط مختص پایتخت‌نشینان نیست. مردم در همه‌ی شهرها و شهرستان‌ها دوست دارند به همراه خانواده به تماشای اثری سالم و مفرح بروند. مسئولان اگر سعه صدر خود را بالا برده و ترکش‌های احتمالی اجراهای کمدی را جزء کوچکی از یک حرکت خوب و فرهنگی درنظر بگیرند، در آن صورت است که شرایط حضور و اجرای بیشتر طنزپردازان فراهم می‌شود. فراموش نکنیم جامعه ما در همه سطوح به لبخند زدن نیاز دارد. 

«آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» به نویسندگی کاوه مهدوی و با کارگردانی و اجرای امیر کربلایی‌زاده، همراه با بداهه‌نوازی مهدی امین‌لاری تا 12 خرداد ماه- ساعت 19:30- هر شب در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری پذیرای تماشاگران خواهد بود. علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی بلیت می‌توانند به سایت تیوال www.tiwall.com مراجعه نمایند.

 




نظرات کاربران