در حال بارگذاری ...
در نشست خبری مجلس ضربت زدن مطرح شد

تغییر نقش نویسنده مرد به زن با هماهنگی بیضایی انجام شد

صبح امروز نشست خبری نمایش مجلس ضربت زدن به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان در تئاتر شهر برگزار شد.

صبح امروز نشست خبری نمایش مجلس ضربت زدن به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر محمد رحمانیان در این نشست گفت: قرار بود از 18 خرداد ماه در سالن اصلی تئاتر شهر نمایش را اجرا کنیم اما اجرای نمایش قبل از ما یک هفته دیرتر تمام می شد و ما هم از 29 خرداد اجرا را آغاز خواهیم کرد . به دلیل این دیرکرد، تصمیم گرفتیم پنج شنبه و جمعه ها نمایش را در دو سانس روی صحنه ببریم.

وی ادامه داد: من با آقای بیضایی تماس گرفتم و گفتم که این متن را برای اجرا انتخاب کردم. تنها تاکیدی که داشت این بود نمایشنامه اصلا تغییر نکند و حتی تغییر نقش نویسنده از مرد به زن نیز با هماهنگی آقای بیضایی بود.

رحمانیان در  پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است بهرام بیضایی برای دیدن این نمایش به ایران بیاید، گفت: پیشنهاد اینکه او برای مدتی مهمان ما باشد، از طرف مرکز هنرهای نمایشی مطرح شده اما نمی‌دانم که فرصت دارد یا خیر چون زمان اجرای نمایش «مجلس ضربت زدن» با فصل امتحانات دانشگاه او مطابقت دارد و فکر نمی‌کنم بتواند این زمان را تنظیم کند.

این کارگردان درباره اجرای نمایش در خارج از کشور گفت: برای اجرا در خارج از کشور اسپانسر داریم و حتما این نمایش در کشورهای حوزه آمریکای شمالی روی صحنه خواهد رفت.

کارگردان مجلس ضربت خوردن با اشاره به اینکه در این نمایش از دو نوع موسیقی استفاده شده است، گفت: بخشی از موسیقی نمایش روی صحنه توسط مهدی ساکی و دوستانش اجرا می شود و بخشی از موسیقی توسط فردین خلتعبری ساخته شده است.

خلتعبری اعتقاد داشت که متن بیضایی داستانی در 1400 سال پیش را روایت می کند اما در عمل یک اثر مدرن است، پس یک موسیقی خاص نیاز است و او هم یک موسیقی خاص نوشته است.

وی هم چنین درباره بخش طراحی حرکات نمایش تصریح کرد: در بخش طراحی حرکت یاسر خاسب در کنار مهدی ساکی قرار گرفت و از این موضوع بسیار خوشحال هستم. توضیحات آقای بیضایی در نمیاشنامه کلی است و دوستان در کنار اینکه ایده های خوبی دارند ، در طراحی حرکات نمایش وفادار به شاکله نمایش هستند.

اشکان خطیبی مشاور کارگردان و مجری طرح این نمایش نیز گفت: این نمایش، اثر بسیار دشواری است و اگر کمک های معنوی و مادی مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر نبود، شاید تولید اثر امکانپذیر نمی شد. سه ماه از تمرین تیم ما می گذرد و اجرایمان به ناچار به تعویق افتاده است و البته مشکلاتی برایمان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حدود 10 روز است که منتظریم تا سالن به ما تحویل داده شود و دکور را که بسیار سنگین است، به سالن منتقل کنیم و طبیعتا پس از آن گروه باید در دکور اصلی تمرین کند. امیدوارم مجموعه این اتفاقات ما را از اجرای به موقع بازندارد و شب 29 خرداد روی صحنه باشیم.

خطیبی تصریح کرد: نام نمایش من را خوشبین کرد که شاید از تبلیغات تلویزیونی بهره مند شویم اما  این اتفاق نیفتاد البته درخصوص بنرهای تبلیغات شهری صحبت هایی انجام شده است.

مهتاب نصیرپور که نقش نویسنده را ایفا می کند، نیز در این نشست گفت : خوشحالم در کاری حضور دارم که ترکیبی است از کارگردانی محمد رحمانیان و نویسندگی بهرام بیضایی. امیدوارم این خوشحالی را با تماشاگران تقسیم کنم و آنها نیز از این نمایش لذت ببرند.

رضا مولایی  بازیگر نمایش نیز از بودن در کنار این گروه ابراز خوشحالی کرد.

هم چنین سانیا سالاری بازیگر نقش قطام در این نمایش تصریح کرد: من در کلاس های بازیگری خانم نصیرپور هنرجو بودم و از این طریق با آقای رحمانیان آشنا شدم و خوشحالم که آقای رحمانیان شاگرد نوازی کرد و من برای ایفای نقش قطام انتخاب شدم و حضور در این نمایش افتخاری است که نصیبم شده است.

یاسر خاسب طراح حرکت نمایش نیز گفت: دوستی خوبی بین اعضای گروه ایجاد شده است. گروه یکدستی داریم و امیدوارم این حس و حال خوب به تماشاگران نیز منتقل شود.

مجلس ضربت خوردن  خرداد و تیر 95 در سالن اصلی تئاتر شهر با بازی امیر جعفری، رامین ناصرنصیر ، رضا مولایی ، اشکان خطیبی، سینا رازانی، سانیا سالاری و مهتاب نصیرپور و با صدای منوچهر اسماعیلی روی صحنه می رود. 

عکس : پریسا خسروشاهین 




مطالب مرتبط

برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند
برگزاری آیین شب‌چراغ «شاماران»

مجید افشار: خوشحالم که مدیران هنری به نمایش ایرانی بها می‌دهند

مجید افشار، هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی در آیین شب‌چراغ «شاماران»، از خوشحالی خود بابت توجه مدیران هنری کشور به نمایش ایرانی و همچنین حضور هنرمندان جوان در این عرصه گفت.

|

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

آیین پایانی دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که پیش از این قرار بود روز پنجم دی، هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، به دلیل پاره‌ای از مشکلات، به روز 30 دی موکول شد.

|

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

نظرات کاربران