در حال بارگذاری ...

گزارشی از نشست مطبوعاتی پنجمین دوره تئاتر بانوان

اعظم بروجردی بودجه ۱۲۶ میلیون تومانی جشنواره امسال را نسبت به بودجه سال‌های گذشته مناسب دانست و گفت:«قرار بود که علاوه بر این ۶۰ میلیون هم به سه کار سفارشی اختصاص یابد که متاسفانه متن خوبی به جشنواره ارائه نشد.

اعظم بروجردی، دبیر پنجمین جشنواره تئاتر بانوان در نشست مطبوعاتی این جشنواره تئاتر بانوان که در فرهنگسرای هنر صبح شنبه 17 تیر ماه برگزار شد، گفت:«جشنواره تئاتر بانوان طی پنج دوره برگزاری خیلی سخت حرکت کرده است. از اولین دوره که در سال 74 برگزار شد، تا پنجمین دوره در سال 85، فاصله بین دوره‌های مختلف آن افتاده است. دومین دوره در سال 78، سومین دوره در سال 80 و چهارمین دوره در سال 83 برگزار شده است. این اتفاق به دلیل نداشتن یک سیاست مشخص از سوی جشنواره و اعمال نظر شخصی مدیران مختلف شکل گرفته است.»
وی افزود:«هدف جشنواره تئاتر بانوان جدا کردن مرد و زن نیست، همان طور که در قرآن هم خداوند می‌فرماید:”ای کسانی که ایمان آوردید”، جنسیت برای ما ملاک نیست. اما در قرآن هم می‌بینیم که در مقام زن سوره ویژه ای به نام”نساء” وجود دارد و یا آیاتی خاص زنان در آن مشاهده می‌شود. شخصیت”زن” به دلیل مادر بودن نظام هستی را در دست گرفته است. منزلت و مقام زن را کسی نمی‌تواند تبیین کند.»
بنا بر گفته این کارگردان، در جهان امروز به دلایل مشخص مقام زن را ساقط کرده‌اند و متاسفانه گروهی از زنان نیز رسالت راستین خود را فراموش کرده‌اند. هدف جشنواره تئاتر بانوان نیز تبیین ارزش‌های زنان و بیان توانمندی‌های آنان است. در اکثر فیلم‌های فمنیستی به زنان جهان اعلام می‌شود که اگر می‌خواهید حق و حقوق خودتان را بگیرید باید کارهای مردانه بکنید در حالی که زن باید زن باشد.
وی در ادامه عنوان کرد که با ایجاد دبیرخانه دائمی و داشتن اساسنامه مشخص از سلیقه‌گرایی در برگزاری جشنواره تئاتر بانوان جلوگیری می‌شود و هر ساله جشنواره تئاتر بانوان را به طور پیوسته خواهیم داشت.
فریده کاکایی، دبیر اجرایی جشنواره تئاتر بانوان با اشاره به این که باید دوازده دوره جشنواره برگزار می‌شد، گفت:«به دلیل مشکلات پنجمین دوره‌اش را برگزار می‌کند ما برای آن که بتوانیم ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر بانوان را به مدیران بقبولانیم، نیاز به حمایت اصحاب فرهنگ و مطبوعات داریم.»
وی در ادامه اعلام کرد که نزدیک به 400 متن به دبیرخانه جشنواره رسید که این تعداد متن به مدت یک ماه توسط 5 بازخوان(سهیلا انجم، آزیتا حاجیان، چیستا یثربی، محمد چرم‌شیر و ابوالفضل ورمزیار) خوانده شد. از این تعداد متن، 50 نمایش در مرحله بازبینی توسط مجتبی اقدامی، شهره لرستانی، افسر اسدی، مریم معترف و شهریار کرمی مورد داوری و گزینش قرار گرفتند. از این بین 20 نمایش برای حضور در بخش مسابقه که شامل دو قسمت متون ایرانی و خارجی می‌شود، پذیرفته شدند.
فریده کاکایی در مورد کوتاه بودن مدت زمان بازخوانی‌ها(یک ماه برای 400 متن) گفت:«ما چاره‌ای جزء تن دادن به چنین دوره کوتاهی نداشتیم، خوشبختانه به سختی از عهده آن برآمدیم برای آن که تمامی متن‌ها توسط اساتید فن خوانده شد.در ضمن تعدادی از متون خارجی از پیش توسط این افراد خوانده شده بود بنابراین راحت‌تر می‌توانستیم متن‌های رسیده به دفتر جشنواره را مورد بازخوانی قرار دهیم.»
اعظم بروجردی هم در این زمینه اعلام کرد که یک ماه زمان کمی است برای خوانده شدن تعداد 400 نمایشنامه و اگر در سال‌های آینده چنین جشنواره‌ای برقرار باشد، مطمئناً مدت سه ماه برای قرائت و انتخاب متون خاص جشنواره در نظر خواهیم گرفت.
فریده کاکایی با اشاره به کم بودن نویسندگان زن گفت:«باید تلاش کنیم تا زنان بیشتری به نمایشنامه‌نویسی وارد شوند. اما در این جشنواره 29 زن به عنوان کارگردان در مرحله بازبینی بودند که 9 تن از آنان آثارشان در بخش مسابقه جشنواره راه یافته است.»
مجتبی اقدامی، یکی از 5 بازبین جشنواره تئاتر بانوان در ادامه نشست گفت:«ما بدون هیچ گونه پیش داوری به دیدنِ کارها رفتیم. در بین 50 کار بازبینی شده تعداد قابل ملاحظه‌ای کار خوب بود و البته کارهایی هم بود که از ضعف زیاد رنج می‌برد و از ورود آن‌ها به مرحله مسابقه چشم‌پوشی شد.»
وی با اشاره به مشکل متن در اکثر آثار مورد بازبینی گفت:«امیدواریم با ایجاد یک دبیرخانه دائمی بتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم و طی سال‌های آتی شاهد حضور کارهای محکم‌تر و هنرمندانه‌تر باشیم.»
عباس غفاری، مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر بانوان هم اعلام کرد که برای اولین بار در این جشنواره جایزه‌ای به گریمورها اختصاص خواهد یافت تا فتح بابی باشد برای جشنواره‌های دیگر که به این عنصر مهم در تئاتر اهمیت داده شود.
وی در ادامه به سر وقت برگزار کردن جلسه مطبوعاتی اشاره کرد و گفت:«امیدواریم طبق قراری که با گروه‌های تئاتری داشته‌ایم، تمامی نمایش‌ها سر موعد مقرر اجرا شوند تا داورها و خبرنگارها و منتقدان بدون اختلال در ساعت اجراها از پس دیدن آن‌ها برآیند.»
اعظم بروجردی بودجه 126 میلیون تومانی جشنواره امسال را نسبت به بودجه سال‌های گذشته مناسب دانست و گفت:«قرار بود که علاوه بر این 60 میلیون هم به سه کار سفارشی اختصاص یابد که متاسفانه متن خوبی به جشنواره ارائه نشد. از بین آن سه نفر که کاندیدای کار شده بودند، هما روستا با شکستگی دست، منیژه محامدی با سفر خارج مواجه شدند و مریم معترف نیز متنی از اکبر رادی به جشنواره داده بودند که اصلاً با اهداف آن همخوانی نداشت، بنابراین 60 میلیون از بودجه کلی ما حذف شد.»
فریده کاکایی درباره متفاوت بودن سالن‌های اجرایی(سالن سایه در تئاترشهر، تالار اصلی و شماره 2 مولوی و خانه نمایش) گفت:«متاسفانه تالارهای فرهنگسراهای شهرداری مناسب برای اجرای تئاتر نیستند، به همین دلیل مجبور شدیم که از این تالارها استفاده کنیم چون از استاندارد اجرایی برخوردار هستند.»
وی در مورد نرسیدن بودجه به گروه‌ها برای ساخت دکور و دوخت لباس گفت:«خوشبختانه قرار شد که تالار وحدت و مرکز هنرهای نمایشی کارگاه دکور و آرشیو لباس خود را در اختیارمان قرار دهند تا در هزینه‌های ساخت دکور و لباس صرفه‌جویی شود و در اولین فرصت که بودجه به دبیرخانه جشنواره برسد به تمامی گروه‌ها کمک هزینه لازم اهدا خواهد شد.»
اعظم بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره تئاتر بانوان در حل مشکلات این قشر موفق بوده است یا نه؟ گفت:« ما به دنبال اهدافی فراتر از بیان مشکلات در حد عربده کشیدن و رخت شویی زنان هستیم. ما می‌خواهیم با بیان زندگی زنان صدر اسلام و زنانی که در طول تاریخ موثر بوده‌اند، برای بانوان الگوسازی کنیم. متاسفانه زنان ما هنوز با خیلی از بهترین زنان ایرانی و اسلامی آشنا نیستند و جشنواره می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی چنین بانوانی باشد.»
عباس غفاری هم اعلام کرد:«برای اولین بار امکان حضور 4 کار شهرستانی و یک کار از افغانی‌های مقیم ایران در جشنواره فراهم شده که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هزینه نگهداری و پذیرایی از آنان را متقبل شده است.»
لازم به ذکر است پنجمین دوره جشنواره تئاتر بانوان از 25 تا 31 تیر ماه در هفته زن(به مناسبت تولد حضرت فاطمه زهرا(س) در تهران برگزار می‌شود. داوران پنجمین دوره جشنواره تئاتر بانوان، عبارت است از هما روستا، فریندخت زاهدی، فریبا نوشعاع حسینی، سعید کشن فلاح و ادنا زینلیان.