در حال بارگذاری ...

گزارشی از مجمع عمومی انجمن چهره‌پردازان خانه تئاتر

اول، عضویت ۲۰ تن از اعضای انجمن در تعاونی مسکن خانه تئاتر به منظور مرتفع شدن مشکل مسکن آنان و دوم، بیمه تامین اجتماعی برای ۱۵ تن از اعضا از جمله فعالیت‌های این انجمن است.


دومین نوبت مجمع عمومی انجمن چهره‌پردازان خانه تئاتر قرار بود رأس ساعت 10 صبح روز یکشنبه 18 تیرماه در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شود، اما در این موعد مقرر فقط تعداد محدودی از اعضای این انجمن در خانه تئاتر حاضر شده بودند.
طبق قرار قبلی در دومین نوبت بدون توجه به حد نصاب رسیدن حضور اعضا، انتخاب هیات مدیره جدید برگزار می‌شد. ماریا حاجیا، عضو هیات مدیره دو سال گذشته اولین نفری بود که حاضر شد به پرسش‌های خبرنگار ایران تئاتر در مورد گزارش کار دو سال قبل پاسخ دهد. او برای آن که کار خود را راحت کند، مجموعه‌ای از گزارش جلسات هیات مدیره انجمن چهره‌پردازان را در اختیار خبرنگاران ایران تئاتر قرار داد. در این صورت‌ جلسه‌ها به طور تیتروار اشاره‌ای به کارهای انجام شده و در دست اقدام شده بود، بی‌آنکه شرح و توضیحی درباره ریز مطلب در آن‌ها دیده شود.
بهمن صنیعی، رییس‌ هیات مدیره انجمن چهره‌پردازان با دقایقی تاخیر از راه رسید، و درباره فعالیت‌های این انجمن گفت:« اول، عضویت 20 تن از اعضای انجمن در تعاونی مسکن خانه تئاتر به منظور مرتفع شدن مشکل مسکن آنان و دوم، بیمه تامین اجتماعی برای 15 تن از اعضا از جمله فعالیت‌های این انجمن است.»
وی با اشاره به همسو بودن فعالیت‌های انجمن چهره‌پردازان با هیات مدیره خانه تئاتر گفت:«شرکت در جشن‌های خانه تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر، نگارش و ارائه مقاله با موضوع ماسک و گریم و مشکلات منفی به مجله خانه تئاتر، گرفتن ساختمان برای خانه تئاتر، پیگیری کردن برای ساخت و سازهای اطراف تئاتر شهر که منجر به لطماتی به این مرکز فرهنگی می‌شد، جلوگیری از ایجاد ایستگاه مترو که در حوالی تئاترشهر و غیره از جمله فعالیت‌های ما در دو سال اخیر بوده است.»
بنا بر گفته صنیعی، انجمن چهره‌پردازی از سال 81 در خانه تئاتر شکل گرفته و امروز 35 عضو پیوسته و وابسته دارد. این تشکیلات کوچک دارای اعضایی است که به عنوان چهره ‌پرداز در تالارهای وابسته به مرکز هنرهای نمایشی(مجموعه تئاترشهر، سنگلج، هنر و خانه نمایش) و همچنین تالار مولوی فعالیت می‌کند. 5 تن از این افراد از 17 سال پیش به عنوان طرف قرارداد انجمن نمایش تاکنون فعالیت کرده‌اند و 9 تن نیز هر سال با انجمن نمایش قرارداد کاری خود را تمدید می‌کند.
بهمن صنیعی با اشاره به اینکه اکثرا با مقوله”گریم تئاتر” آشنا نیستند، گفت:«شاید هم گریم تئاتر بشناسند ولی باید به ناشناسی بزنند وگرنه باید از آن دفاع کنند.»
وی مدعی است که انجمن چهره‌پردازان تلاش زیادی در شناساندن هنر گریم به مسوولان کرده ولی تا امروز نتیجه‌ی دلخواه حاصل نشده است. به همین دلیل شرایط کاری مساعدی برای این افراد مهیا نبوده است.
وقتی خبرنگار ایران تئاتر درباره فعالیت‌های جانبی انجمن چهره‌پردازان جویا شد. آن‌ها تاکید کردند که عمده فعالیت‌های آنان منوط به اجراهای نمایش در تالارهای وابسته به مرکز هنرهای نمایشی است، و کمتر افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های جانبی هستند. ماریا حاجیها فعالیت‌های جنبی خود را به عضویت در شورای سردبیری مجله خانه تئاتر و نگارش چند مقاله درباره گریم و ماسک و مشکلات صنفی در این مجله دانست.
افسانه قلی‌زاده به آموزش می‌پردازد، و تاکنون در دو نمایشگاه ویدئو آرت به کارگردانی«مانیا اکبری» و عکس با عکاسی«مریم محمدی» به عنوان طراح گریم، لباس و سربند فعالیت‌ داشته است. همچنین برای یک نمایشنامه خوانی بر اساس رمان دکتر ایرج پزشکزاد به نام”خانواده نیک اختر” ماسک‌ها گروتسک طراحی و ساخته است که به زودی این برنامه در اداره تئاتر اجرا می‌شود.
وی همچنین دو کتاب ترجمه به نام‌های”روش‌های گریم تئاتر”و ”روانشناسی چهره و شخصیت” را آماده نشر ساخته است.
این گریمور همچنین چند مقاله در گاهنامه چهره که در آن استاد اسکندری و معیریان نیز مقاله‌ می‌نویسند، چاپ کرده است.
بهمن صنیعی به برگزاری دو نمایشگاه ماسک و گریم در حاشیه جشن خانه تئاتر در محل خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت که متاسفانه موفق به ارتباطات بین‌المللی نشده‌ایم تا از آخرین دستاوردهای هنر گریم در دنیا به طور همگانی اطلاع رسانی کنیم.
در این مجمع عمومی، مساله”قراردادهای تیپ” مطرح شد که طبق آن اولویت کاری با افراد شاغل و طرف قرارداد با انجمن نمایش خواهد بود، و در ضمن طبق شرایط خاصی افراد عضو در انجمن چهره‌پردازان به کار گرفته خواهند شد. به همین منظور در آینده نزدیک مجمع عمومی ویژه‌ای برگزار خواهد شد. همچنین در این نشست درباره عضویت پیوسته دو عضو وابسته که در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند، بحث و گفت‌وگو شد و تصمیم گیری درباره آن نیز به هیئت مدیره جدید واگذار شد.
در این روز انتخابات هیئت مدیره انجمن چهره‌پردازی خانه تئاتر برگزار شد و بالاترین رأی را 4 نفر به دست آوردند. طبق قرار قبلی اعضای هیئت مدیره از 5 نفر به 3 نفر کاهش یافت. بنابر رأی گیری”فریبا نورشعاع حسینی”، ”بهمن صنیعی”، ”امیر قادری” و”حمیدرضا قاسمی” بالاترین رأی را به دست آوردند تا طی یک نشست رئیس و نایب رئیس و عضو علی البدل هیئت مدیره انجمن چهره‌پردازی را از بین خود تعیین کنند.
در این رأی گیری افسانه قلی‌زاده و لعیا خرامان به عنوان بازرسین انجمن انتخاب شدند.