در حال بارگذاری ...
دبیر ضیافت نمایشنامه خوانی رمضان:

آثار دوازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد انتخاب شدند

آیین پایانی دوازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد ۱۶ و ۱۷ تیرماه در سه سالن مجموعه تئاتر شهر مشهد برگزارخواهد شد.

سروش طاهری دبیر دوازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاترگفت: دوازدهمین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی ماه مبارک رمضان با شعار «ضیافت نمایش رمضان» در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان  مجموعه تئاتر شهر در مشهد برگزار می شود. در این دوره خوانش 36 نمایشنامه مورد داوری قرار گرفتند.

 

او افزود: این برای دومین بار است که من دبیری این جشنواره را برعهده دارم و بیشتر آثاری که در این جشنواره شرکت کرده اند توسط نمایشنامه نویسان بومی خلق شده بودند و از کیفیت بالایی برخوردار بودند. بیشتر این نمایشنامه ها مضمونی اجتماعی دارند و تنها دو نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس و یک نمایشنامه مذهبی نیز در میان آثار این جشنواره به چشم می خورد.همچنین در این جشنواره براساس فراخوانی که منتشر کرده بودیم دو خوانش نمایشنامه از ایبسن با عنوان  روس مرس هلم و جن زدگان انتخاب شدند که در جدول اجراها قرار گرفته اند.

 

به گفته طاهری در این دوره از جشنواره نمایشنامه خوانی آثار در بخش های خوانش مرد، خوانش زن، خوانش گردانی، عکس خوانی پوستر و بروشور ، موسیقی و نویسنده مورد داوری قرار خواهند گرفت و نشست های تخصصی و خوانش گردانی ها در سه سالن اصلی، عروسکی و بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد برگزار خواهد شد.


دبیر دوازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد ادامه داد: 95 درصد آثاری که در این جشنواره مورد داوری قرار گرفتند برای این جشنواره نوشته و خوانش شدند و تنها دو نمایشنامه از بهرام بیضایی و نغمه ثمینی پیش از این بارها اجرا شده بودند.

 

سروش طاهری افزود: خوانش نمایشنامه های «گل عنبر» به نویسندگی «آزاده چشمه سنگی» و کارگردانی «مهشاد عزیزی» و «فریدالدین نجفی»، «فراموشی» به نویسندگی «احسان روحی» به کارگردانی «حسین شجاعی»، «شهر شکلاتی» به نویسندگی «ندا ثابتی» و کارگردانی «جلال کریم زاده»، «خانه خاله سوسکه» به نویسندگی «نغمه ثمینی» و کارگردانی «حسین شیبانی»، «نیمه پر لیوان» به نویسندگی و کارگردانی «قیس یساقی»، «تک گویی عاشقانه من برای تو» به نویسندگی «حسین شیبانی» و کارگردانی «سیمه سرباززاده»، «داستان یک الیوت کوچک» به نویسندگی «میلاد کاشانی» و کارگردانی «حامد علیزاده»، «یک فنجان قهوه» به نویسندگی و کارگردانی «سجاد رازقی»، «شاپرک خانم» به نویسندگی «بیژن مفید» و کارگردانی «مارال عبدالهی»، «بریده ها» به نویسندگی «نوید ایزدیار» و کارگردانی «مازیار ملت خواه»، «آرش» به نویسندگی «بهرام بیضایی» و کارگردانی «امیرحسین عبادی»، «فواره و عبور» به نویسندگی «جواد اشکذری» و کارگردانی «نیلوفر قرائی» و «شاید، همان یک گاز سیب» به نویسندگی و کارگردانی «محمود کریمی» برای حضور در این جشنواره انتخاب شدند.

 

 او در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشنامه «فواره و عبور» نوشته سید جواد اشکذری در این مرحله جهت شرکت در جشنواره انتخاب شده و به جهت از بین بردن هرگونه شک و شبهه احتمالی و حفظ شأن این نویسنده مطرح مشهدی با خواسته کتبی  او در بخش مسابقه جشنواره دوازدهم، متن این اثر مورد داوری قرار نخواهد گرفت و زمینه های دیگر این خوانش در بخش های دیگر مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

 

طاهری افزود: به برگزیده های این جشنواره ربع سکه اهدا خواهد شد و جدول اجراها روز دوشنبه هفتم تیرماه در سایت ایران تئاتر منتشر خواهد شد.

 

این هنرمند تئاتر مشهد افزود: جشنواره دوازدهم نمایشنامه خوانی مشهد 16 و 17 تیرماه (در دو نوبت پیش  و پس از افطار) در سه سالن مجموعه تئاترشهر مشهد برگزار خواهد شد و ۱۷ تیرماه این جشنواره با عنوان «رمضان نمایش مشهد» آئین پایانی  خود را همراه با عید فطر برگزار خواهد کرد.

 




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد

استاندار خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، هنر نمایش را آیینه فرهنگ جامعه دانست که می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی داشته باشد.

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

نظرات کاربران