در حال بارگذاری ...
...

گفت وگو با رضا مولایی بازیگر مجلس ضربت زدن

نقش هایم پر از جزئیات است

رضا مولایی بازیگر نقش اعرابی در نمایش مجلس ضربت زدن که طبق متن نقش یک بازیگر تئاتر را هم ایفا می کند یکی از چهره های جوان و در عین حال شناخته شده عرصه بازیگری است. با مولایی در باره نقش هایی که درمجلس ضربت زدن بازی می کند و ویژگی متن گفت وگویی انجام داده ایم.

به گزارش ایران تئاتر، رضا مولایی بازیگر توانمندی است و همین سال قبل با چیره دستی مثال زدنی در نمایش وانیک نقش یک پیرمرد هشتاد و چند ساله حراف و پرگو  را بازی کرد . وی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری از مدرسه آزاد تئاتر با مدیریت”حمید سمندریان“ در سال 1374 می‌باشد. وی کار خود را با بازی در نمایش دایره گچی قفقازی به کارگردانی حمید سمندریان آغاز کرده ‌است. در سال 1384 برای بازی در نمایش سه گانه وانیک به کارگردانی سهراب سلیمی در جشن بازیگر خانه تئاتر به عنوان یکی از بهترین بازیگران سال برگزیده شد. رضا مولایی در کارنامه‌ی خود بازی در تئاترهایی چون سه روایت زندگی،" "سیستم گرون هلم "، "در انتظار گودو" ، "خدای کشتار"، "آبگوشت زهرماری" ، "فاخته‌ها"، "الوتریا"، "سه گانه وانیک"، "دو دلقک و نصفی"، "دشمن مردم"، "گالیله" را دارد .

 

وی همچنین کارگردانی تئاتر "خواهش می‌کنم"  را نیز عهده دار بوده‌است . مولایی در سال های اخیر  در بازی تصویری هم حضور جدی داشته است .  مولایی در آثاری نظیر:"فردا دیر است"، "داستان یک شهر"، "با من بمان"، "کارآگاهان"، "مزرعه کوچک"، "سرزمین کهن" ،"طیب و طاهر" ، "آنسوی رودخانه ،"داوود و قمری" ،" پرده نشین"، "هیس"، "سمفونی"، "تحقیقات محلی" ایفای نقش کرده‌است.


رضا مولایی در بخشی از نمایش مجلس ضربت زدن در نقش اعرابی بازی می کند. مولایی دربخش دیگر که قصه به زمان حال بر می‌گردد، نقش یک بازیگر را بازی می کند که در عضویت یک گروه نمایشی است و این گروه درتکاپوی اجرای تئاتر هستند.

 

اغلب مخاطبان شما را با بازی در نمایش های رئالیستی مثل خدای کشتار و وانیک به یاد دارند، بازی در نمایش های تاریخی برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

 

مسائل مهمی باعث شد تا در نمایش مجلس ضربت زدن بازی کنم. متن زیبا و جذاب بهرام بیضایی ، کارگردانی محمد رحمانیان با بک گراند درخشانش در تئاتر  و وجود یک گروه حرفه ای باعث شد در این نمایش حضور داشته باشم. به لحاظ نوع و جنس نقشی ، نقش هایی که در گذشته بازی کرده بودم مثل وانیک و سیستم گرون هلم. برایم چالش های بیشتری داشتند . نکته مهم برایم در بازی و رسیدن به دو موقعیت متفاوت در دو نقشی که در مجلس ضربت زدن ایفا می کنم . بحث وابستگی بازی با پارتنرهای مقابل و گروه اجرایی نمایش است. نقش هایم در مجلس ضربت زدن ،نقش های پر جزئیات و ریزه کاری است که برای رسیدن به مختصات کامل نقش با سختی مواجه بودم و به آسانی به جان مابه نقش نرسیدم.

 

در مجلس ضربت زدن در بخش هایی در کمترین تایم زمانی در قالب سه نقش بازی کنید. آیا درآمدن از قالب یک نقش و وارد شدن به فالب جدید در کمترین زمان ممکن برایتان دشوار نبود؟

 

بله، همین رفت و آمد به زمان حال و گذشته و بازی در نقش اعرابی و بازیگر کار دشواری است . شکل میزانسن هاو نوع دکورها فضای محدودی را برای حرکات بازیگران پر تعداد نمایش به وجود آورده است. در زمان حال در اغلب میزانسن ها بازیگران و نقشی که من بازی می کنم روی سکو نشسته ایم و حرف می زنیم .

 

آیا بازی در حالت سکون و ایستا برایتان دشوار است؟

 

نه، بازیگرحرفه ای هستم و هر آنچه را که کارگردان از من بخواهد انجام می دهم و خودم را با شرایط موجود صحنه وقف می دهم . نمایش قبلیم در سال گذشته ( هیچ کس نبود بیدارمان کند به کارگردانی پیام دهکردی ) درفضای نوری خاصی بازیگران باید بدون حرکات اضافی خاصی بازی می کردند . در این نوع فضاها بازی بازیگر کنترل شده و استلیرزه است.

 

این نوع بازیگری احتیاج به تمرکز زیادی دارد؟

 

 بله، بازیگر باید موقع ایفای این نوع نقش ها ذهنش متمرکز روی نقش و جزئیاتش باشد. همه جنس این نوع نقش ها را بازی کرده ام و در مجلس ضربت زدن هم با فراغ بال نقشم را بازی کردم . در نمایش مجلس ضربت زدن بازی صحنه یاران به ما کمک کرده است و وفوق العاده کارشان را انجام می دهند .

 

صحنه یاران با حضور در میزانسن های شلوغ نمایش بازی بازیگران را کامل می کنند؟

 

همینطور است. در بخش نهم اجرا موقعی که از روی سکوها پرش می کنیم . هماهنگی و رفت و آمد صحیح صحنه یاران روی بازی بازیگران اصلی تاثیرات زیادی دارد. تایمنگ درست پرش صحنه یاران در هارمونی بازی های صحنه خیلی مهم است و اگر کمی دیر و یا زود بپرند. میزانسن ها دچا نقصان می شود و ممکن است با یکدیگر هم برخورد کنند .

 

 در بحث گریم هم گریم پرحجمی دارید؟

 

 برای من در دوران بازیگری کمتر پیش آمده این نوع گریم پر حجم به لحاظ مو و ریش داشته باشم. در نوع پوشش هم با وجود دو لباس برتن ، علاوه بر سنگینی آزادی عمل من بازیگر را محدود تر می کرد .

 

در بحث صدا سازی معمولا جزو بازیگرانی هستید که برای نقش هایی که بازی می کنید بنا به فراخور جنس نقش صدا سازی می کنید. در نمایش مجلس ضربت زدن این فرآیند را چگونه انجام دادید؟

 

در نمایش چندان به سمت صدا سازی نرفتم . این کار در این جنس نمایش ها کار لب مرزی است .زیرا می بایست در کمترین زمان ممکن صدایم را در زمان حال تغییر می دادم به صدایی کمی اغراق شده در زمان گذشته تا جنگاوری و اقتدار اعرابی را نشان می دادم .

 

برای رسیدن به یک فرآیند ایده ال برای بازی در این سه موقعبت آیا تمرینات زیادی را انجام دادید؟

 

تمرینات زیادی انجام ا و اغلب تمرینات به صورت گروهی بود .

 

در شیوه بازی آیا تفاوت هایی میان جنس بازی در سالن هاکوچک و سالن های بزرگ وجود دارد؟

 

برای بازیگر جنس، ابعاد و فضای سالن مهم است . در نمایش مجلس ضربت زدن همه چیز با یک کار گروهی به صورت زنجیر وار به هم مرتبط بود واصلا نیت این نبود که بخواهیم مطرح کنم من بازیگر را تماشاگربه صورت مجرد در صحنه ببینید .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی