نگاهی به شیوههای تمرین”یوجینیو باربا” در تئاتر”اودن” / تمرین دوم
این بسیار مهم است که”با تمایلات از پیش تعیین شده خود مبارزه کنید”. در تئاتر، ما با خیال و تصور سر کار داریم، اما نیاز است که به یاد داشته باشیم: تئاتر در زمان و فضای واقعی رخ میدهد
مترجم: علیرضا امیرحاجبی
یادداشت مترجم:
در تمرین شماره دو: شکارگر، بر توجه و تامل درونی و آمادگیهای روحی بازیگر تاکید شده است.
تنها نکته قابل توضیح این که: اصطلاح(Moment) را میتوان لحظه، لمحه یا زمان و درنگ ترجمه کرد. مقصود از جملهی”در لحظه قرار بگیرید” این است که به زمان حال و رخدادهای حین تمرین توجه کنید و به گذشته و آینده نیندیشید.
***
از مجموعه گزارشات”جین ترنر” در کارگاه آموزشی”یوجینیو باربا” در تئاتر”اودن”
تمرین شماره دو: ”شکارگر”
در لحظه قرار بگیرید. فعال و آماده، گوش به زنگ و با دقت.
شما در این تمرین نیازمند گوش دادن و نگاه کردن هستید، ”بسیار بیشتر از حرکت کردن”
روش انجام تمرین:
ـ تمرین را از وضعیتی چمباتمه(قوز کرده یا خمیده) آغاز کنید.
ـ مطمئن شوید که آماده حرکت هستید.
ـ فعالانه به اصوات گوش دهید و به اطراف نگاه کنید.
ـ ناگهان، صدای کف زدن دستهایی را میشنوید. پَرش میکنید و به طرف صدا میچرخید.
ـ دوباره خود را در وضعیت چمباتمه و نیم خیز قرار دهید.
ـ به نگاه کردن و گوش دادن ادامه دهید. برای پریدنِ دوباره آماده باشید.
ـ بخشهای فوق را تکرار کنید.
توجه:
از این مطمئن شوید که: در زمان پریدن، پائین آمدنِ شما نرم، سبک و بی صدا باشد. شما به مانند شکارگری در جنگل هستید. شخصی که گوش میدهد و مینگرد. او در زمان تحرکات ناگهانی و تغییر وضعیت قادر است به شکلی موثر حرکت کند.
این بسیار مهم است که”با تمایلات از پیش تعیین شده خود مبارزه کنید”. در تئاتر، ما با خیال و تصور سر کار داریم، اما نیاز است که به یاد داشته باشیم: تئاتر در زمان و فضای واقعی رخ میدهد،هر چند که رخدادها برگرفته از داستانی خیالی باشد. لازم است تا کنشها واقعی(real) انجام شود و نه واقعگرایانه(realestic).
در تمرین شکارگر نباید وانمود کنید که در حال دیدن یا شنیدن هستید. این تمرین در واقع به دیدن و شنیدن میپردازد. واقعی عمل کردن و در لحظه بودن.
گسترش:
ـ وقفه
چند بار فراموش کردید که زانوهایتان را آزاد و نرم نگاه دارید؟
چند بار به کنترل این مسئله پرداختید که گردن و شانههایتان سِفت و منقبض نباشند؟
چند بار تنفس خود را مورد بررسی قرار دادید؟
پیشرفت و بروز قابلیتهایتان چگونه بوده؟
به یاد داشته باشید که تمرینها را براساس توجه به ستون فقرات، چشمها، دیدن و گوش دادن انجام دهید.
چه مدت توانستید انرژی خود را، قبل از این که خسته شوید، نگه دارید و آن را متمرکز کنید؟
دفعه بعد سعی کنید مدت تمرینات را طولانیتر کنید.
اتصالات:
کنش در این تمرین با پریدن آغاز نمیشود بلکه با تمرکز انرژی جهتِ پریدن شروع میشود و این نکته مهمی است.
در این تمرین لازم است که مقصود بازیگر در حرکاتش به طور دقیق مشخص باشد. بدن به شکلی قطعی از تصمیمات دیگران آگاه است.
اما مهمترین و حیاتیترین نکته این است که: کنشی که قصد انجام دادن آن را دارید”پیش بینی یا از پیش تعیین نکنید”.
پایان تمرین شماره 2
ادامه دارد
توضیح: گزارشات”جین ترنر” از شیوههای تمرین”یوجینیو باربا” شامل هجده درس ـ تمرین است که به ترتیب در روزهای آینده روی خروجی سایت ایران تئاتر قرار خواهد گرفت.