در حال بارگذاری ...
پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» رونمایی شد

میرعلی‌اکبری: نمایش جدیدم با تغییر 60 درصدی روی صحنه می رود

نشست خبری و رونمایی از پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» ۱۳ تیر ماه با حضور محمد میرعلی‌اکبری نویسنده و کارگردان، روزبه حسینی سرپرست گروه «و ناگهان» و رضا شیرمرز منتقد و مترجم برگزار شد و پوستر این نمایش با حضور پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر و رضا شیرمرز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر؛ در ابتدای این نشست محمد میرعلی‌اکبری مایشنامه نویس و کارگردان با اشاره به وضیعت تئاتر در 10 سال اخیر که موجب شد بسیاری از کارگردان ها و نمایشنامه نویس ها من جمله خودش فرصت و امکانی برای کار کردن نداشته باشند گفت:نمایشنامه «سفر به نهایت دور» را سال 1386 نوشتم و نگارش آن یک سال طول کشید.آن زمان شرایط خوبی نداشتم. چون هشت سال بود که هیچ یک از نمایشنامه های من مجوز روی صحنه رفتن نگرفته بود و یا در بازبینی کارهایم رد شده بودند.

 

 او افزود: نمایشنامه سفر به نهایت دور را به پیشنهاد دوستانم سه بار در جشنواره فجر ارائه دادم و بلاخره سال گذشته این نمایشنامه پذیرفته شد و واقعا اصلا این انتظار را نداشتم و در بازبینی اجرای بسیار خوبی داشتیم و این نمایش بلاخره روی صحنه رفت، خوشحالم بلاخره پس از 16 سال فرصتی فراهم شد که دوباره نمایشی را در تئاتر شهر روی صحنه ببرم و از هفته آتی سفر به نهایت دور در چهارسو روی صحنه می رود.

 

میر علی اکبری گفت: این  نمایش اثری سوررئالیستی است که برخی از بخش‌هایش در فضای جنگ می‌گذرد بنابراین گروه نمایش  «وناگهان» برای آماده‌سازی آن  بسیار تلاش کردند بدون این که تاکنون حتی یک ریال پیش پرداخت  گرفته باشند. نمایش «سفر به نهایت دور» برآیند یک تلاش بی‌وقفه و و کارگاهی است و همه اعضای گروه برای آن تلاش کرده اند و ویژگی این نمایش این است که بازیگر نقش اصلی ندارد.

 

او در بخش دیگر سخنانش گفت: سفر به نهایت دور متن و اجرایش در مقایسه با جشنواره تئاتر فجر با تغییر 60 درصدی مواجه شد.

 

 در ادامه «روزبه حسینی» سرپرست گروه «وناگهان» گفت: تئاتر کار سختی است و هر لحظه‌اش پر از لذت و البته پر از تنش است و من امیدوارم به گونه‌ای فعالیت کنیم که تئاتر زندگی ما باشد و لحظه‌لحظه‌اش برای تئاتر باشد و شما نیز در این لذت با ما سهیم باشید.

 او گفت: «میرعلی اکبری» را از سال های بسیار دور می شناسم اما در چند سال اخیر همکاری بیشتری با هم داشته‌ایم. این نمایش نسبت به آنچه در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت دستخوش چیزی حدود 60 درصد تغییر شده است که هم در نمایشنامه و هم در حوزه تیم بازیگران و شیوه بازی و طراحی‌ها.

 

 او با اشاره به طراحی صحنه و لباس این نمایش گفت: با توجه به این که بودجه جشنواره تئاتر فجر کم است، احسان فلاحت پیشه نتوانست ایده های خود را  به صورت کامل در طراحی لباس و صحنه اجرا کند، در اجرای عموم نیز با این مشکل روبرو بودیم و در نهایت تصمیم گرفتیم با طراحی نور بخشی از این مشکل را برطرف کنیم.

 

 او در بخش دیگر سخنان با اشاره به همکاری سه کارگردان جوان با گروه «وناگهان» برنامه آتی این گروه را تشریح کرد و گفت:پس از اجرای «سفر به نهایت دور»، برای پروداکشن موزیکال ایرانی از دیوان تئاترال آماده می‌شویم و قرار است چند کارگاه تخصصی در شاخه خوانده (حوزه قصه‌خوانی و ...) و همچنین کارگاه اختصاصی در حوزه تنفس، صدا و یوگا برای بازیگران توسط رضا شیرمرز برگزار می‌شود. همچنین از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در دست داریم رپرتواری است که به دلیل مهیا نبودن شرایط در تئاترشهر در سالن دیگری اجرایی می‌شود. در این رپرتوار نمایش «آرتیگوشه» طی  دو هفته، نمایش «مزاحم» طی یک هفته و«همچون واپسین قصص معصوم» توسط سه کارگردان جوان گروه و ناگهان اجرا می‌شود.

 

رضا شیرمرز نمایشنامه نویس و مترجم در این نشست رسانه ای به اهمیت پوستر تئاتر اشاره کرد و در ادامه درباره پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» گفت‌: تفاوت پوستر تئاتر با سینما جنبه هنری آن است. معمولاً پوستر سینمایی بعد از تولید فیلم خلق می‌شود اما در تئاتر به موازات نگارش و تولید اثر طراحی می‌شود. پوستر تئاتر غیر از بخش تجاری‌اش دارای درون‌مایه‌های هنری است. اگر پوستر تئاتر را یک مثلث در نظر بگیریم در یک ضلع پوستر تئاتر به نوعی اندیشه نویسنده را به شکل تصویری عینیت می‌بخشد و در ضلعی دیگر برداشت کارگردان تئاتر و تأویل آن از متن را به مخاطب منتقل می کند و در ضلع سوم متن و اجرا را به صورت تصویری متبلور می‌کند و به مینی‌مالیستی‌ترین شکل مخاطبی را که برای اولین بار با اثر روبه‌رو می‌شود را می‌فریبد و به سالن می‌کشاند.

 

اوادامه داد: یکی دیگر از مسائل در پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» و پوسترهایی که گرایش هنری دارند درباره آیکون‌‌گرافی و یا همان نوشتن از طریق تصویر است. در پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» وجوه اصلی نمایشنامه به شکل هنرمندانه متبلور شده است و حتی طراح این پوستر مازیار تهرانی با هوشمندی نام و امضای خود را به عنوانیکی از عناصر تصویری این پوستر ارائه کرده است.

 

این مترجم در بخش پایانی سخنانش گفت: طراح به خوبی توانسته به ایده و ذهنیت نمایشنامه نویس دست یابد و پوستر قابل تاملی طراحی کند پوستری که به نوعی رویدادهای این نمایش را به خوبی در خود منعکس کرده است. در این پوستر شاهد سیر و سلوک شخصیت نمایش هستیم.

در پایان این نشست پوستر نمایش که مازیار تهرانی طراحی کرده است، توسط پریسا مقتدی مدیر تئاترشهر امضا شد.

 

نمایش «سفر به نهایت دور» به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی‌اکبری که کاندیدای سه جایزه در سی وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود، از ۲۲ تیرماه در سالن چارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است

روزبه حسینی، عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد به طرز شگفت‌انگیزی، کفه کیفیت تولیدات استان‌ها نسبت به نمایش‌های تهران سنگین‌تر بود.

|

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما به‌عنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشته‌های فرهنگی و هنری‌ ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما متأسفانه کمتر موردتوجه قرار ...

|

نظرات کاربران