در حال بارگذاری ...
پس از انتشار اثری به زبان آلمانی

مسلم قاسمی دو مجموعه نمایشنامه برای نوجوانان آماده چاپ دارد

مسلم قاسمی، نویسنده و کارگردان تئاتر، مجموعه ۵ جلدی «نمایشنامه‌های آهنگین» و مجموعه «نمایشنامه‌های کوتاه و پندآموز برای اجرا در همه جا» را آماده چاپ کرد.

قاسمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر، اظهار داشت: «نمایشنامه‌های آهنگین» مجموعه 5 جلدی حاوی آثاری است که همگی به سبک مثنوی نوشته شده و بسیار نمایشی و تکنیکی هستند.

 

 

نویسنده «گرگ گرگ است» افزود: این مجموعه بر شناخت ادبیات منظوم و شناخت مفهوم در جهت اجرای مناسب و از همه مهم‌تر آشنایی با ریتم در خوانش آثار تکیه دارد. به ویژه این که از کاربرد آلاتی چون تنبک و کیبورد پرهیز شده و به درست خوانی و حفظ ریتم در اجرا تاکید دارم.

 

 

وی افزود: «شما هم بفرمایید آش چغندر»، «هر که نان ازعمل خویش خورد»، «حنایی»، «خرسی و میکرب» از نمایشنامه‌های این مجموعه است که برای چاپ به انتشارات مدرسه سپرده شده است.

 

نویسنده «آهو و پرنده‌ها» همچنین از تالیف مجموعه «نمایشنامه‌های کوتاه و پندآموز برای اجرا در همه جا» خبر داد و گفت: این مجموعه حاوی 30 نمایشنامه کوتاه (حد اکثر10 دقیقه‌ای) از زندگی بزرگان دینی، علما و تاریخ است که از کتاب‌های «داستان راستان» شهید مطهری، «هزار و یک نکته اخلاقی» محمدحسین محمدی و کتب تاریخی و اخلاقی دیگر برگرفته شده است.

 

قاسمی تاکید کرد: این نمایشنامه‌ها با اهدافی که دارد در مدارس، کلاس درس، نمازخانه، بین دو نماز و همه جا کاربردی و قابل استفاده است. 

 

 

وی ادامه داد: «یک تصمیم»، «همنشینی با پیامبر(ص)»،«همسفر عشق»، «از پندار تا واقعیت!»، «مردی که برای انسان شدن آمده بود!»، «راز سفره‌ی رنگین خلیفه!»، «پند راهزنان به غزالی»، «مرد مسیحی در دادگاه اسلامی»، «شاخه‌های کوچک گناه»، «این مرد که بود؟»، «راز بحرالعلوم!»، «محبت پیرمرد و کودکان (سه برخورد اخلاقی)»، «پیاده و سوار»، «جایگاه یک ملت!»، «درسی که از بهلول آموختم!»، «بهشت فروشی! مردک چاپلوس» از نمایشنامه‌های این مجموعه است.

 

 

نویسنده «اتاق انتظار» برای انتشار این مجموعه که می‌تواند در چند جلد منتشر شود با انتشارات مدرسه به دلیل اولویت آموزشی و تربیتی و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مذاکراتی داشته است.

 

 

قاسمی چند اثر آموزشی در زمینه تئاتر نیز ترجمه کرده که آماده انتشار است.

 

پروژه دبستانی‌ها شامل نمایشنامه‌های اولی‌ها،‌ دومی‌ها، سومی‌ها تا ششمی‌ها فعالیت هنری دیگر اوست که حاوی نمایشنامه‌هایی از موضوع کتب درسی هر کلاس محسوب می‌شود. یعنی مصداق اصلی تئاتر در کلاس درس و روند نقش نمایش در تعلیم و تربیت.

 

 

ترجمه نمایشنامه «محاصره» برای نوجوانان، نوشته و ترجمه بیش از ۱۸۰ کتاب داستان و تکنولوژی آموزشی و تربیتی برای کودکان پیش دبستانی، دبستانی و راهنمایی از دیگر فعالیت‌های قاسمی به شمار می‌آید.

 

دوسال نیز از چاپ آخرین اثر تالیفی قاسمی با عنوان «داستان پیامبران در قرآن» به زبان آلمانی می‌گذرد.

 

 

 




مطالب مرتبط

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد
گفت‌و‌گو با داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)

مسلم قاسمی: تئاتر خیابانی باید اتاق فکر داشته باشد

مسلم قاسمی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم (سمنان)، بر این باور است که بدون توجه متفکرانه نباید توقع تحولی چشمگیر در این‌ گونه نمایشی داشت و لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود تا ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی، تمام ...

|

نظرات کاربران