در حال بارگذاری ...
افسانه زمانی در ارزیابی جشنواره های تئاتر گفت

برای نمایش ها امکان اجرا فراهم کنیم

افسانه زمانی معتقد است که باید از تعداد جشنواره های تئاتری کم و به کیفیت آثار بیشتر توجه شود تا امکان اجرا برایشان فراهم شود.

 

این کارگردان به ایران تئاتر گفت: به جز چند جشنواره بین المللی که تقریبا استاندارد خوبی دارند، بقیه جشنواره ها که به صورت مناسبتی یا منطقه ای برگزار می شود، کیفیت لازم را ندارند.

 

زمانی به ایران تئاتر گفت: جشنواره هایی مثل جشنواره تئاتر آئینی سنتی یا جشنواره فجر استانداردهای لازم را دارند که البته آنها هم می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

 

وی افزود: در برخی جشنواره فقط به تولید اثر برای جشنواره بسنده می شود و این اتفاق خوبی نیست. هم شتابزدگی از کیفیت آثار کم می شود و هم اینکه انتظار تئاتری های جوان را بیشتر می کند. جوان ها کاری را تولید می کنند ولی فقط در حد جشنواره باقی می ماند، در واقع تولید تئاتر بدون مخاطب شناسی رخ می دهد. جوان ها می خواهند ثمره کارشان را ببینند.

 

زمانی ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی کرد که جشنواره های شبیه هم، همسو با یکدیگر شوند و در اینصورت از تعدادشان هم کم می شود چون مثلا دو یا سه جشنواره تبدیل به یک جشنواره می شود.

 

زمانی با اشاره به اینکه کارهای تولید شده باید امکان اجرای عمومی داشته باشند، گفت: در تهران سالن نمایش کم نداریم و گاهی این سالن ها بدون تماشاگر می ماند. در حالی که ایجاد موقعیت اجرا برای جوان ها بسیار مهم است. به هر حال برای تولید یک اثر هزینه هایی انجام شده است و باید این را هم در نظر گرفت . 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» یک سایکودرام تاریخی است

مهدی مسروری، کارگردان نمایش «فخرالزمان» می‌گوید این نمایشنامه برای من چند ویژگی برجسته داشت. اولین مورد، خط داستانی جذاب آن بود. دومین مورد به علاقه شخصی من به تاریخ و مطالعه و پیگیری این ژانر بازمی‌گشت و دلیل سوم به موفقیت نویسنده در همسان‌سازی متن با فرهنگ ایرانی مرتبط ...

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد

میلاد حسین‌‎زاده: «تئاتر مجسمه» با اعتقاد به ساختار کارگاهی و کار جمعی شکل گرفت

کارگردان حاضر در بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه اعتقاد به ساختار کارگاهی و شیوه جمعی می‌تواند به جمع‌بندی سریع‌تر طرح نمایش و همراهی مؤثر عوامل منجر شود، می‌گوید «تئاتر مجسمه» بر این مبنا به کار گرفته‌ شده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند

محمدرضا آگاه که با نمایش «آنتیگونه» در بخش دانشجویی جشنواره فجر امسال حضور دارد، تاکید کرد هنرمندان تئاتر دانشگاهی، باید پیشرو و نوآور باشند.

|

در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است
در گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» مطرح شد

جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در جشنواره تئاتر فجر خالی است

کارگردان نمایش خیابانی «یک آبادی عشق» می‌گوید جشنواره تئاتر فجر در پرورش نسل جدید تئاتر می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد و از این رو جای بخش «کارگردان اولی‌ها» در این رویداد خالی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

مصطفی بوعذار: «عروس فلسطین» روایتی مستند از زنان جبهه انتفاضه است

کارگردان نمایش «عروس فلسطین» می‌گوید نمایشنامه این نمایش پانزده سال پیش به نگارش درآمده است و تاکنون فرصت و مجالی برای روی صحنه بردن آن پیش نیامده بود اما با هوشمندی مدیران تئاتر کشور و دبیر جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات منطقه، فرصت مناسب برای اجرای آن فراهم آمد.

|

نظرات کاربران