در حال بارگذاری ...
  • مطالعات گروه تئاتر «تازه» تشریح شد

    از نشست تخصصی تا اجرای نمایش با پروژه «هملت؛ شکسپیر»

    پنجمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی با پروژه «هملت؛ شکسپیر» و برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

    به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری گروه تئاتر «تازه» در قالب پنجمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه با حضور آرمین جوان، اشکان خیل‌نژاد، یوسف باپیری، سعید بهنام و محمد منعم در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار گردید.

     

    نشست با سکوت یک دقیقه‌ای به یاد عباس کیارستمی آغاز شد. سپس باپیری توضیحی درباره شکل‌گیری این پروژه داد و افزود: با توجه به فراخوان مرکز مطالعاتی قشقایی در گروه تئاتر «تازه» به این نتیجه رسیدیم که موارد مطرح شده در فراخوان می‌تواند فضای مناسبی برای ادامه رویکردهای گروه ما داشته باشد. همچنین با دغدغه کمتری بر روی ایده‌های که داریم مطالعه کنیم، سالن و سوبسیدی نیز در اختیار گروه قرار می‌گیرد. از آن استقبال کردیم و کار به مرحله اجرا رسید.

     

    وی درباره عنوان پروژه «هملت؛ شکسپیر»، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر اجرا، بازخوانی و اقتباس از آثار شکسپیر در ایران زیاده شده با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم روی این پروژه کار کنیم. اما شکسپیر جهان گسترده‌ای دارد و بررسی همه آثار او ممکن نیست و به همین دلیل روی معروف‌ترین اثرش (هملت) تاکید کردیم و عنوان «هملت؛ شکسپیر» انتخاب شد.

     

    باپیری با بیان این که پروژه در چهار بخش کارگاه «هملت؛ میزانس رنگ‌ها»، جلسات «هملت؛ سالاد فصل»،‌ اجرای «هم؛لت» و «پرده سوم؛ صحنه چهارم» از ۲۸ تیر تا ۱۴ مردادماه در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود، گفت: برای کارگاه «هملت؛ میزانس رنگ‌ها» فراخوانی منتشر شد و هنرجویان ثبت نام کردند. این کارگاه ساعت 9 تا 11 صبح با حضور سعید بهنام برگزار می‌شود. نشست‌های تخصصی به یاد اکبر رادی با عنوان «هملت؛ سالاد فصل» در طول روز برنامه‌ریزی شده که مدیریت آن به عهده محمد منعم است. اجرای چهارنمایش «هم؛ لت» به کارگردانی آرمین جوان، مجتبی کریمی، بهروز سالمی و سیاوش قائدی از برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی و اجرای نمایش «پرده سوم؛ صحنه چهارم» کار گروه «تازه» با بازی هوتن شکیبا و ستاره پسیانی ساعت 21:15 از برنامه‌های تدارک دیده شده است.

     

    در ادامه سعید بهنام، درباره کارگاه «هملت؛ میزانس رنگ‌ها» توضیح داد: بعد از دوره سمبولیسم شاعرانگی در تصاویر ایجاد شد. در این کارگاه از فیگوراتیو و تصویر انسانی برای دست یافتن به شاعرانگی متون شکسپیر استفاده می‌شود. آثار شکسپیر بیشتر شعر است تا نثر و در کارگاه این شاعرانگی و تصاویر را جست‌وجو می‌کنیم. به این کار «تئاتر تصویری» گفته می‌شود و جدید است. مطالعات کمی در این باره صورت گرفته است.

     

    محمد منعم که برپایی جلسات «هملت؛ سالاد فصل» را به عهده دارد نیز طی سخنانی، اظهار داشت: تمرکز ما بر جایگاه هملت در ایران و نگاه‌های متفاوتی است که به او شده. در این جلسات تعدادی فیلم‌ از اجراهای هملت به نمایش درمی‌آید سپس بحث و گفت‌وگویی درباره این اجراها خواهیم داشت. فیلم اجرای «هملت به روایت بایرام» اثر حمید پورآذری، «هملت» کار رضا گوران، «هملت، شاهزاده اندوه» اثر محمد عاقبتی نیز بررسی می‌شوند. نشستی پیرامون کتاب «مونالیزای ادبیات» گردآوری و ترجمه مهدی امیرخانلو برگزار می‌شود و فواد نظری و علی‌اکبر علیزاد درباره ترجمه آثار شکسپیر و ضرورت ترجمه سخن می‌گویند. نشستی نیز با عنوان «دراماتورژی شکسپیر» با حضور منصور براهیمی و نرگس یزدی  برگزار می‌شود. بهزاد آقاجمالی نیز درباره دراماتورژی از نظریه تا اجرا سخن می‌گوید.

     

    در ادامه آرمین جوان یکی از چهار کارگردان نمایش «هم؛لت» درباره مراحل تمرین گفت و تصریح کرد: تئاتر کار کردن سخت بود و امروز خیلی دشوارتر شده است. این که چند جوان کنار هم باشند و هر کدام ایده خود را ارائه دهند کار را دشوارتر هم می‌کند اما تا حدود زیادی از پس مشکلات برآمدیم. مخاطبان چهار اجرای متفاوت خواهند دید و امیدوارم برای آن‌ها  بار علمی و تجربی داشته باشد. امیدوارم پروژه مطالعاتی قشقایی نیز در نیمه کار رها نشود و به طور کامل از آن حمایت گردد.

     

    سپس اشکان خیل‌نژاد که با همکاری باپیری نمایش «پرده سوم؛ صحنه چهارم» را در قالب این پروژه اجرا می‌کنند، گفت: این نمایش در گام نخست اجرایی در سنگاپور داشت و با بازخورد خوبی روبرو شد. با نگاه جدیدتری کار را آغاز کردیم. اجرای ما مطالعه و پیش فرض‌هایی است که ارائه می‌شود و امیدوارم راجع به کیفیت آن صحبت شود.

     

    در این نشست  از پوسترهای این پروژه نیز رونمایی شد.

     

    عکس از پریسا خسرو شاهین




    مطالب مرتبط

    نگاهی به نمایش «کَر» به کارگردانی فریدون ولایی

زندگی، سوت قطاری است که در خواب پُلی می‌پیچد
    نگاهی به نمایش «کَر» به کارگردانی فریدون ولایی

    زندگی، سوت قطاری است که در خواب پُلی می‌پیچد

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: شرایط جهان هستی در شیوه و زندگی انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد به گونه‌ای که گاهی باور آنها را تحت تاثیر قرار داده و وضعیت‎هایی را پیش می‌آورد که هیچ کدام از جزئیات آن قابل انکار نیست. حال این رویه تا اندازه‌ای مرزی مشخص را ایجاد می‌کند تا هر ...

    |

    نگاهی به نمایش «برگشتن» به کارگردانی حسین مسافر آستانه

نام سرزمین من ایران و نام قهرمان‌های واقعی آن شهید است
    نگاهی به نمایش «برگشتن» به کارگردانی حسین مسافر آستانه

    نام سرزمین من ایران و نام قهرمان‌های واقعی آن شهید است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: حرف از واقعیت که به میان می‌آید عمل و عکس‌العمل انسان تمایزهای واضحی را رقم می‌زند. شاید دلیل این واکنش در ازای کشور، اخلاق مداری و یا احترام به باورهایی باشد که جوامع بشری آن را برای خود یک ضرورت تلقی می‌کنند. لذا یقین به این مسئله می‌تواند یکی از ...

    |

    متخصصان خلاق و سختکوش ایرانی کار را تمام کردند

بازگشایی تالار اصلی تئاترشهر با حضور هنرمندان و مدیران عالی رتبه
    متخصصان خلاق و سختکوش ایرانی کار را تمام کردند

    بازگشایی تالار اصلی تئاترشهر با حضور هنرمندان و مدیران عالی رتبه

    رویداد بازگشایی تالار اصلی مجموعه ی تئاتر شهر پس از 11 ماه تلاش شبانه روزی متخصصان ایرانی با حضور هنرمندان تئاتر، مدیران عالی رتبه کشوری و اصحاب رسانه دوشنبه 27 آبان ماه برگزار خواهد شد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسین مسافر آستانه کارگردان نمایش «برگشتن»

یادآوری باورها بخش مهمی از هویت یک کشور است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسین مسافر آستانه کارگردان نمایش «برگشتن»

    یادآوری باورها بخش مهمی از هویت یک کشور است

    ایران تئاتر: جهان اکنون و داشته‌هایش در بستر زمان دچار تحولات بسیاری می‌شود که ثمره آن گاهی در ازای رسیدن به باورهای درست، کسب حقیقت و دفاع از حق معنا می‌شود و در زمانی دیگر به سوی دانستن نداشته‌هایی که در ازای ظلم و تباهی رقم می‌خورد. حال در این میان انسان بعنوان موجود ...

    |

    بهاره مشیری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

سختی‌های بازی مونولوگ برایم لذت بخش است
    بهاره مشیری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

    سختی‌های بازی مونولوگ برایم لذت بخش است

    ایران‌تئاتر: یکی از رسالت‌های تئاتر پرداختن و واکاوی اتفاقات تلخ و شیرین جامعه و تاثیراتش در زندگی آدمها است. در نمایش رویاهای صبح دم هم نویسنده این اثر لیلی عاج که درگذشته هم دغدغه هایش را در این حوزه در آثارش نشان داده بود؛ در اپیزود اول داستان نمایش به واقعه تلخ و تراژیک ...

    |

    نگاهی به نمایش «باد که می‌نویسد» به کارگردانی سیاوش جامع

شرح فراق، مشخصه دائمی دلدادگی تا همیشه  است
    نگاهی به نمایش «باد که می‌نویسد» به کارگردانی سیاوش جامع

    شرح فراق، مشخصه دائمی دلدادگی تا همیشه است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی و داشته‌های آن در شکل کلی و هر یک به شکلی جداگانه تعریف و مفهومی مختص به خود را دارند که به یقین تاثیر مستقیمی در زندگی انسان‌ها خواهد داشت. تاثیری که در آن هر عنوانی می‌تواند مدنظر قرار بگیرد و هویت انسان را به نوعی تغییر بدهد و یا ...

    |

    نگاهی به نمایش «ستاره شناس» به کارگردانی اصغر نوری

من تاثیرپذیر هستم، پس تغییر می‌کنم
    نگاهی به نمایش «ستاره شناس» به کارگردانی اصغر نوری

    من تاثیرپذیر هستم، پس تغییر می‌کنم

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: کسب تجربه و یا پیدا کردن موقعیت برای باز شناختن انسان از خود جزو مواردی است که گاهی می‌تواند در صدد طغیان بر آید و در زمانی برای آرامش بخشیدن به جهان هستی با محرک‌های آن روبرو شد. حال در این میان لزوم کشف و شهود انسان در برابر خود از دیگر مسائلی است که ...

    |

    نظرات کاربران