در حال بارگذاری ...

تقدیر از مهری‌ مهرنیا، فرخ‌لقا هوشند و فریده سپاه‌منصور

مهری مهرنیا در ۶۰ نمایش بازی کرده است. در چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نیز حضور داشته است. مهری‌ مهرنیا به خاطر بازی در فیلم”تنوره دیو” برنده سیمرغ بلورین نقش دوم زن از چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.

افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر بانوان با تقدیر از سه بازیگر پیشکسوت زن ـ مهری مهرنیا، فرخ‌لقا هوشمند و فریده سپاه‌منصور ـ روز شنبه 24 تیر ماه در تئاترشهر برگزار شد.
مراسم همزمان با قرائت قرآن کریم و ورود زنان فانون به دست و قرائت سوره”کوثر” آغاز شد. چیدمان صحنه و نحوه ورود نمایش بانوان فانوس به دست خبر از کارگردانی افتتاحیه مراسم می‌داد. ندا هنگامی که تا چندی پیش نمایش”سلول صفر” را در تالار نو اجرا می‌کرد، کارگردان این مراسم بود. آویزان شدن تصاویری از بانوان در ته صحنه، قرار دادن چند مکعب رنگی و بودن سبدهای گل دلالت بر یک جشن اساسی می‌کرد. مجری برنامه نیز با لحنی مهربان و مادرانه سعی بر آن داشت بهتر از هر نشانه‌ای بر مناسبتی بودن جشنواره تئاتر بانوان و همزمانی آن با میلاد حضرت فاطمه(س) دلالت داشته باشد.
دکتر عسگرپور، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تنها سخنران این مراسم بود که با اشاره به میلاد حضرت فاطمه(س) و تبریک این روز بزرگ گفت:«زنان به این دلیل که در تربیت فرزندان و فرهنگ سازی جامعه موثر هستند، مقام والاتری بر مردان دارند. متاسفانه در جوامع غربی جا افتاده است که زنان برای آن که برتری خود را اعلام کنند باید دست به کارهای مردانه بزنند. این اشتباه به جوامع دیگر نیز نفوذ کرده است، در حالی که وظیفه ماست به زنان گوشزد کنیم که به عنوان کانون و محور خانواده‌ها از مقام بزرگ و والایشان دفاع کنند.»
وی در ادامه از همکاران خود برای برگزاری جشنواره تئاتر بانوان که به گونه‌ای تبیین کننده مقام زن است، تشکر و قدردانی کرد. نبود یا کمبود سخنرانی یکی از امتیازات این مراسم بود که برخلاف جشن‌های دیگر که با تعدد سخنرانان تبدیل به همایش علمی و فرهنگی می‌شوند، این مراسم شکل واقعی یک جشن را به خود گرفته بود.
در این مراسم ساقی عقیلی که از سال 80 بازیگری و نقالی ایرانی را آ‎غاز کرده است، برنامه‌ای مختص رویارویی”گردآفرید با سهراب” را اجرا کرد. او پیش از این در اجرای نقالی‌هایی مانند”نقل تولد زال”، ”تولد سهراب”، ”رستم و سهراب”، ”رستم و تهمینه”، ”بیژن و منیژه”، ”خوان شش و هفت رستم” و”جشن سده یا پیداش آتش” اقدام کرده است. ساقی عقیلی در برنامه خود با توانایی بر تکنیک‌ها خاص نقالی به شیوه‌ نمایشی که در حال حاضر مرشد ترابی در این زمینه از مقام شامخ استادی برخوردار است از پس اجرای موفقیت‌آمیز”گردآفرید و سهراب” برآمد.
در جشن افتتاحیه افرادی مانند”مهری مهرنیا”، ”فرخ‌لقا هوشمند”، ”فریده سپاه‌منصور”، ”فرزانه کابلی”، ”ملکه رنجبر”، ”اکبر زنجانپور”، ”هادی مرزبان”، ”محمود بنفشه‌خواه” و... شرکت کرده بودند.
برای ارائه جوایز و تقدیرنامه‌های سه پیشکسوت زن، از دکتر عسگرپور رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی دعوت شد.
تقدیر شدگان
مهری مهرنیا متولد 1305 در سوادکوه مازندران، زیر نظر مهرتاش بازیگری را آموخت و در کنار رفیع حالتی بر موسیقی مسلط شد. 15 سال با جامعه باربد همکاری کرد و همچنین با تئاتر نصر، تئاتر پارس، تئاتر فرهنگ، تئاتر فرهنگ و هنر فعالیت‌های خود را ادامه داده است. سال‌ها در رادیو مشهد فعالیت می‌کرد. او در 60 نمایش بازی کرده است. در چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نیز حضور داشته است. مهری‌ مهرنیا به خاطر بازی در فیلم”تنوره دیو” برنده سیمرغ بلورین نقش دوم زن از چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.
وی هنگام دریافت جوایز خود گفت:«اسم اصلی من در شناسنامه”فاطمه” است و افتخار می‌کنم که با پذیرش همه نقش‌هایم سعی بر رضایت خاطر هموطنانم داشته‌ام.»
فرخ‌لقا هوشمند، متولد 1307 در رشت در سال 1324 از هنرستان هنرپیشگی رشت فارغ التحصیل شد. از سال 1326 در رشت و از سال 1333 در تهران فعالیت‌های تئاتری خود را آغاز کرد. او در سال 1344 با اجرای یک برنامه زنده در تلویزیون فعالیت‌های هنری خود را ادامه داد. فرخ‌لقا هوشمند در 60 فیلم سینمایی بازی داشته است. وی در این مراسم اظهار رضایت کرد که سالی یک بار به بهانه‌ای از او می‌خواهند تا از نزدیک با دوستدارانش دیدار کند.
فرخ‌لقا هوشمند به بازی‌های کمدی و تراژدی خود اشاره کرد و گوشه‌ای از بازی خود در نقش”ننه آقا” آخرین کار تلویزیونی‌اش را برای حضار اجرا کرد. وی اظهار تاسف کرد که کهولت سن مانع از حضور جدی‌تر و خلاقانه‌تر در آثار هنری شده است.
فریده سپاه‌منصور متولد 1326 در تهران نیز مصادف با دریافت دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا بازی‌های خود را در آثار دانشجویی آغاز می‌کند.
او در سال 1349 در دانشکده هنرهای دراماتیک به تحصیل در رشته بازیگری پرداخت. از سال 49 تا 61 عمده فعالیت‌های تئاتری خود را با بازی در نمایش‌هایی مانند”باغ آلبالو” (1351)، ”شبیخون” (1353)، ”رونده تنها” (1358) و”باتریس لومومبا” (1361) انجام می‌دهد.
وی نیز اعلام کرد:«با آن که بازیگرم اما از حضور در مقابل دوربین دچار دستپاچگی می‌شوم و هول زده نمی‌توانم صحبت کنم.»
در این مراسم اعلام شد که از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سفر حج و سفر به سوریه برای تقدیر شدگان در نظر گرفته شده است، همچنین از طرف مرکز هنرهای نمایشی نیز هدایایی ارزنده و معادل با هدایای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اهدا خواهد شد.
اجرای برنامه موسیقی و دف نوازی بر جاذبه جشن می‌افزاید اما در ایجاد ریتم گاهی جشن با گسست‌های زمانی به دلیل برخی از جابه‌جایی‌ها و قرار دادن‌ میکروفن روبرو می‌شد که اگر این نواقص نیز جبران می‌شد، مراسم از جاذبه بیشتری برخوردار می‌شد.
همچنین چند کلیت و برنامه تصویری نیز در لابه‌لای برنامه‌ها برای اطلاع رسانی درباره چگونگی برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر بانوان برگزار شد.