در حال بارگذاری ...
در نشست خبری خوشبختی های کوچک سوسک شدن عنوان شد

تبدیل یک داستان سرد به اثری پر از موقعیت های نمایشی

صبح امروز نشست خبری نمایش خوشبختی های کوچک سوسک شدن با حضورآزاده انصاری کارگردان، فرزین محدث، علی باروتی، مجتبی پیرزاده بازیگران نمایش، فرهاد امینی نویسنده و سعید حسنلو طراح صحنه برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر کارگردان این نمایش گفت: این نمایش را در دوره پیشین جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کردیم. بازتاب نسبتا خوبی گرفتیم اما من را راضی نکرد هم از نظر متن و هم از لحاظ کارگردانی از خودم انتظار بیشتری داشتم.

آزاده انصاری افزود: به این فکر کردم که باید مسیر دیگری را برویم. داستان بلند مسخ کافکا اثری است که ذهن بسیاری افراد را درگیر کرده است و همیشه علاقمند بودم که کار کنم. بنابراین در داستان بلند کافکا تغییرانی را ایجاد کردیم که بتوانیم آن داستان سرد را از لحاظ نمایشی برای مخاطب جذاب کنیم.

 

فرهاد امینی یکی از نویسنده گان نمایشنامه خوشبختی های کوچک سوسک شدن نیز گفت: یکی از بهترین اتفاقاتی که در تئاتر می تواند بیفتد، دغدغه های مشترک است.وقتی یک گروه درباره موضوعی دغدغه مشترک دارند، حتما اثر خوبی تولید خواهند کرد.

 

وی افزود: مسخ کافکا اثری است که هر کسی در تئاتر آن را بخواند، مایل است، درباره اش کار کند. در نگارش نمایشنامه با نادر برهانی مرند تلاش کردیم که یک اثر دراماتیک از داستان بلند مسخ کافکا ارائه بدهیم. در واقع این یک دراماتورژی یا اقتباس نیست بلکه اثر و نگاه خودمان است.

 

امینی ادامه داد: مرز میان خیال و واقعیت می تواند مخدوش باشد. آنچه که می تواند واقعی باشد، ماسک است و آن شخصیتی که گمان نمی کنید واقعیت باشد، کاملا واقعی است و ما نیز در نمایش از این رویه استفاده کردیم.

سعید حسنلو طراح صحنه نمایش نیز گفت: خوشبختانه تعاملات خوبی بین ما در گروه طراحی صحنه و کارگردان و گروه کارگردانی شکل گرفت که به روند کار کمک کرد. سعی کردیم صحنه از نظر بصری برای مخاطب جذاب باشد.

فرزین محدث بازیگر این نمایش نیز گفت: در مدتی که کار می کنم دوست داشتم، جنبه های متفاوت بازیگری را تجربه کنم و یکی از این تجربیات خوب، کار کردن با خانم انصاری بود.

 

وی افزود: نمایش خوشبختی های کوچک سوسک شدن یک ویژگی مهم دارد. اینکه شما به عنوان بازیگر از ماسک استفاده می کنید و برخی از المان های بازیگری از جمله میمیک چهره را در اختیار ندارید و این کار را سخت می کند اما امیدوارم مخاطب با این نمایش ارتباط خوبی برقرار کند.

 

مجتبی پیرزاده نیز گفت: تجربه عجیبی است. من در این نمایش تنها بازیگری هستم که ماسک ندارم و مونولوگ می گویم با کمک خانم انصاری و نویسنده ها توانستم تا جایی که می توانم از پس نقش بر بیایم.

 

علی باروتی نیز گفت: یکی از چالش هایی که در خوشبختی های کوچک سوسک شدن، داشتم این بود که نقش یک زن را بازی کنم و همکارم خانم رحیمیان نقش یک مرد را بازی می کند. در واقع از پشت ماسک جنسیت مشخص نمی شود اما برایم جالب بود .

 

در خوشبختی های کوچک سوسک شدن که برداشتی آزاد از داستان بلند مسخ کافکا ترجمه صادق هدایت به نویسندگی نادربرهانی مرند و فرهاد امینی به کارگردانی آزاده انصاری است، فرزین محدث ، فرزانه عاقلی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، مجتبی پیرزاده، فاطمه عباسی، مینووش رحیمیان بازی می کنند.

 

این نمایش در مرداد در سالن سایه تئاتر شهر ساعت 19:30 روی صحنه می رود و اول مرداد توسط مرضیه برومند از هنرمندان پیشکسوت تئاتر عروسکی افتتاح می شود.

 

 

 

 




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه
شوق تماشای اساطیر و تاریخ کهن ایران‌زمین

«وِرا نام تهمینه سهراب کرد»؛ نو روایتی از داستان زنان شاهنامه

حسین تفنگدار*: «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» داستان زنی ا‌ست که از دخمه‌ تاریخ برمی‌خیزد و آهنگِ افشاگری می‌کند. او مدعی می‌شود آنچه از داستان رستم و سهراب شنیده‌ایم، دروغی بیش نیست و راست ...

|

نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت
نقدی بر نمایش «نفرین رزالین» نوشته و کار مسعود طیبی

رومئو و ژولیت؛ قربانیان عشقی نافرجام در رقابت صاحبان قدرت

سیدعلی تدین صدوقی: این شب‌ها گذرتان به تئاتر شهر بیفتد در سالن قشقایی می‌توانید تماشاگر نمایش «نفرین رزالین» تازه‌ترین اثر نمایشی مسعود طیبی باشید. نمایشی که درام معروف «رومئو و ...

|

نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز
نقد و نظری بر نمایش «حقایقی درباره‌ سگ‌ها و گربه‌ها» نوشته محمد منعم و کار محمدهادی عطایی

سالاد اولویه با سس قرمز

احمدرضا حجارزاده: محمدهادی عطایی گرچه تجربه‌های پراکنده‌ای در عرصه کارگردانی تئاتر داشته اما بیش‌تر به‌عنوان بازیگر تئاتر شناخته می‌شود تا کارگردان. او که اغلب در نمایش‌هایی با رویکرد دینی ...

|

نظرات کاربران