در حال بارگذاری ...
  • پس از شانزده سال و در مقام کارگردان

    مهدی میامی «برگشتی در کار نیست» را روی صحنه می برد

    مهدی میامی که ۱۶ سال از آخرین نمایشی که در مقام کارگردان روی صحنه برده است می گذرد نیمه دوم مهرماه نمایش «برگشتی در کار نیست» نوشته «اریک بردول» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می برد. او در بهمن و اسفند سال جاری نیز قصد دارد به آرزوی ۴۴ ساله خود تحقق ببخشد و نمایش «راه طوفانی پسر فرمان از میان تاریکی» نوشته بهرام بیضایی را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرد.

    مهدی میامی در گفت وگو با ایران تئاتر گفت: پس از 16 سال بالاخره امکانی فراهم شد که در مقام کارگردان به عرصه کار بازگردم و سال پر بار تئاتری را شروع کنم و در سال جاری ضمن این که در مقام کارگردان دو نمایش را قصد دارم روی صحنه ببرم در مقام بازیگر نیز در نمایش شجاع به کارگردانی جمشید شاه محمدی که سال آتی روی صحنه خواهد رفت ایفای نقش خواهم کرد.

     

    او افزود: نمایشنامه «برگشتی در کار نیست» نوشته «اریک بردول» است که با ترجمه «هوشنگ حسامی» سال ها پیش منتشر شده است. این نمایشنامه درباره جنگ و حواشی پس از آن است که در حالی که به پایان رسیده اما عواقب و نتایج آن همچنان پابرجاست. اتفاقات این نمایش بسیار معاصر است و درباره یک خانواده کارخانه دار است که پسرشان در جنگ کشته شده است و اتفاقاتی که برای این خانواده در غیاب فرزندشان رخ می دهد.

     

    به گفته میامی، این نمایشنامه بسیار عاطفی و دوست داشتنی است و قصه زندگی یک خانواده را روایت می کند و این نمایش تنها یک صحنه دارد و کل داستان نمایش در خانه فردی که فرزدش را از دست داده می گذرد.

     

    او درباره این که چقدر به متن این نمایشنامه وفادار بوده است گفت: در اجرا به متن پایبند بوده ام و تنها در اجرا ممکن است تغییراتی در متن بوجود بیاورم، زمانی که این متن روی صحنه رفت حتما درباره این تغییرات سخن خواهم گفت.

     

    میامی ادامه داد:  این نمایش پنج شخصیت دارد و در حال حاضر تنها دو نفر از بازیگران این نمایش قطعی شده اند؛ امیر مهدی کیا و آهو کاظمی. در این نمایش  و نمایش هایی که روی صحنه می برم، خودم ایفای نقش نمی کنم.

     

    به گفته میامی تمرینات این نمایش از اول شهریورماه آغاز خواهد شد و این نمایش از 18 مهرماه در سالن استاد انتظامی مجموعه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

     

      او همچنین درباره نمایش «راه طوفانی پسر فرمان از میان تاریکی» که بهمن و اسفندماه روی صحنه خواهد برد گفت: «راه طوفانی پسر فرمان از میان تاریکی» یکی از نمایشنامه های خوب بهرام بیضایی است که او در سال 1349 آن را نوشته و این نمایشنامه همان سال ها در کیهان منتشر شد و بعدها نیز در دیوان نمایش منتشر شد. من این نمایشنامه را همزمان با انتشار در کیهان خوانده بودم و در تمام این44 سال همواره آرزو داشتم که روزی این نمایشنامه را روی صحنه ببرم.

     

    او درباره این که چرا در تمام این همه سال چرا این نمایشنامه را روی صحنه نبرده، گفت: این نمایشنامه منظوم است و برای روی صحنه بردن آن نیاز به بازیگران توانمند و با تجربه داشتم و دست یابی به این امکانات کار دشواری بود از این رو در تمام این سال ها تنها امکان این را داشتم که در ذهنم این نمایش را روی صحنه ببرم.

     

    میامی با بیان این مطلب که تاکنون این نمایشنامه روی صحنه نرفته است گفت: نمایشنامه «راه طوفانی پسر فرمان از میان تاریکی» از جمله نمایشنامه های بیضایی  است که تاکنون حتی توسط خودش روی صحنه نرفته است و به نظر من یکی از بهترین آثار او به شمار می رود من در گفت وگویی که با بیضایی داشتم از او اجازه روی صحنه بردن این نمایش را گرفته ام.

     

    میامی درباره وفاداری به متن نمایشنامه بیضایی گفت: این نمایشنامه منظوم است و حتی یک کلمه نیز هنگام اجرا نباید از آن کم و زیاد شود و من هنگام اجرای نمایش به آن وفادار خواهم بود. این نمایش هشت بازیگر دارد و یک گروه نوازندگان که سر صحنه موسیقی اجرا خواهند کرد و آهنگسازی این نمایش را احسان آنالویی برعهده خواهد داشت.

     

    او افزود: این نمایش تنها یک صحنه دارد و باید با قدرت شعر و بازی تماشاگران را جذب کرد.

     

    میامی درباره زمان و مکان روی صحنه بردن این نمایش گفت: با گفت وگوهایی که با تماشاخانه سنگلج انجام داده ام قرار شده این نمایش بهمن و اسفندماه در سالن سنگلج روی صحنه می رود.

    میامی درپایان از پذیرفتن نقش رئیس یک زندان در نمایش شجاع با کارگردانی جمشید شاه محمدی خبر داد. با این که تمرینات این نمایش نیمه پایانی سال آغاز خواهد شد، این نمایش اوایل سال آتی روی صحنه خواهد رفت.

     




    مطالب مرتبط

    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران
    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

    ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران

    محسن حسینی دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» در یادداشتی به دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد.

    |

    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد
    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

    تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد

    ژان‌کلود کریر از تاثیر عباس کیارستمی بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

    |

    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

    جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق مدرن و سنت نمایشی ژاپن متاثر باشد.

    |

    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت
    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

    کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بهرام بیضایی امروز 5 دی ماه 97 هشتاد ساله می شود و در این سالهایی که خارج از ایران نیز بوده، همچنان علاوه بر تدریس که همواره حرفه اش در کنار نوشتن و کارگردانی بوده، به فعالیت های تئاتری اش پرداخته است.

    |

    نقد نمایش «مردی به نام دایک» به کارگردانی مهدی میامی

دایک می تواند پسرهمه مردم باشد
    نقد نمایش «مردی به نام دایک» به کارگردانی مهدی میامی

    دایک می تواند پسرهمه مردم باشد

    ایران تئاتر- سید علی تدین صدوقی : مهدی میامی جز بازیگرانی است که وقتی نقشی را می پذیرد سعی می کند تا به کنه کاراکتر شخصیت و ویژگی های درونی وبیرونی آن برود .هم از این روست که ریتم بازی اش هماره درست از آب درمی آید .

    |

    مهدی میامی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

در تئاتر امروز اعتقاد دارند بازیگر سلطان صحنه است
    مهدی میامی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر مطرح کرد

    در تئاتر امروز اعتقاد دارند بازیگر سلطان صحنه است

    ایران‌تئاتر: یک مرد قانون، یک مرد مجرم و چالش بین این دو نفر درام اصلی نمایش مردی به نام دایک را شکل می دهد. نماینده قانون که قرار است مجری عدالت باشد با رفتارهای بیمار گونه اش حس سمپاتی در مخاطب به وجود نمی آورد، اما مرد مجرم با دیدگاه و حرف‌هایش حس سمپاتی مخاطب را به خود جلب ...

    |

    نظرات کاربران