در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش درگفتگو با ایران تئاتر:

متن فوبیا را از کتابخانه پدرم پیدا کردم

شیوا خسرومهر گفت: در کتابخانه پدرم چند متن قدمی پیدا کردم و متن این نمایش جزو همان نوشته های قدیمی است.

کارگردان فوبیا به ایران تئاتر گفت: پدرم سالها پیش در دانشکده هنرهای زیبا درس می خواند و همکلاسی به نام شکور غفوری اصل داشت. این متن با نام دم و بازدم نوشته آقای غفوری اصل است. متن خوبی بود، سوژه ای خوب که البته ادبیات قوی نداشت و همین موضوع من را مجبور به دراماتورژی اثر کرد و خصوصا که با توجه به قدیمی بودن متن، صفحات پایانی و در واقع پایان قصه را در اختیار نداشتیم. در پوستر نمایش نیز به اقتباس اشاره شده است. کلیت متن را دوست داشتم. اعضای گروهم نیز متن را خواندند و پسندیدند.

 

سرپرست گروه لاله سفید ادامه داد: از سال گذشته هفته ای یکی جلسه تمرین و روی نمایش کار کردیم تا به اجرای عمومی برسیم.

 

وی با اشاره به اینکه از سرنوشت نویسنده این متن اطلاعی ندارد، تصریح کرد: پدرم از آقای غفوری اصل خبری ندارد. من هم بسیار تلاش کردم تا این نویسنده را پیدا کنم اما خبری از او در دست ندارم. فقط می دانم که سال 82 همین متن در جشنواره دفاع مقدس شرکت کرده است. برای دریافت مجوز نیز، همه این اطلاعات را در اختیار وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی نیز گذاشته ام. امیدوارم که بتوانم نویسنده این متن را پیدا کنم.

 

خسرومهر افزود: جالب است که زمان بازبینی نمایش یکی از بازبین ها که حدود شصت سال سن داشت، به من گفت، همراه با گروهی، این متن را چهل سال پیش تمرین کرده اند اما آن زمان به اجرا نرسید. او به من گفت، این متن برداشتی از یک متن خارجی است و در واقع داستان اصلی یک متن خارجی درباره جنگ جهانی دوم است.

 

وی که کاپوچینوی ایرلندی نوشته ایوب آقاخانی و در چشمان خیس اسماعیل نوشته پیمان دانشمند را نیز کارگردانی کرده است، درباره داستان این نمایش گفت: این یک متن ضد جنگ درباره کودکی است که مادرش او را از رعد و برق می ترساند و هر چه بزرگتر می شود، هر صدایی آزارش می دهد مثلا صدای زنگ اخبار، جیغ و... حالا جنگ و صداهایی که می شوند برایش به یک چالش بزرگ تبدیل می شود و به همین دلیل نام نمایش را فوبیا گذاشتیم.

 

خسرومهر خاطر نشان ساخت:‌ با برخی از همکارانم در قم صحبت هایی داشته ام و به احتمال زیاد پس از اجرای عمومی در تهران به مدت یک هفته درقم روی صحنه خواهیم رفت.

فوبیا به کارگردانی شیوا خسرومهر از سوم مرداد تا نوزدهم این ماه هر وز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه در تماشاخانه مشایخی روی صحنه است.  جلال تبریزی و فرشید ابولحسنی در این نمایش بازی می کنند. طراحی موسی و افکت سروش سوخته سرایی، طراح نور و صحنه عباس غفاری، طراح گریم و لباس افسانه قلی زاده، دستیار کارگردان رضا احمدی، عکاس کوروش برزی، روابط عمومی نیلوفر رازمند، مشاور رسانه و تبلیغات مهدی سلیمانی دیگر عوامل این نمایش هستند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران