مسعود دلخواه در ارزیابی جشنواره تئاتر رضوی
تاثیر جشنواره باید در طول سال جاری باشد
یکی از مزیت های تمرکززدایی از جشنواره های تئاتری، آشنا شدن مردم نقاطی از کشور با این هنر است که شاید تصوری روشنی از آن نداشته باشند. البته خراسان از گذشته تا به امروز مهد تئاتر ایران بوده است و بسیاری از بزرگان هنرهای نمایشی برخاسته از خاک این استان هستند.
به گزارش ایران تئاتر ، مسعود دلخواه یکی از اساتید تئاتر در ایران درباره تمرکززدایی از جشنواره های تئاتری و برگزار شدن چنین رویدادهایی در شهرستان ها گفت: «تاثیری که جشنوارها می توانند بر مناطق مختلف کشور داشته باشند، واقعا به هدفش وابسته است. چشم اندازی که هر جشنواره دارد و اهدافش بسیار مهم است. من فکر نمی کنم لازم باشد جشنواره تئاتر رضوی جهانی شود بلکه می تواند محلی باشد و به فعالیت ها و تاثیرگذاری اش ادامه دهد».
کارگردان نمایش «بیگانه» در ادامه افزود: «لزومی ندارد جشنواره ها همه در تهران متمرکز باشند. انتقال جشنواره ها از پایتخت به سایر شهرها می تواند تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد».
وی درباره این تاثیرگذاری گفت: «واقعا بستگی دارد به اینکه در این جشنواره ها افراد حرفه ای تئاتر شرکت کنند. اگر در این جشنواره ها هنرمندان شاخص و حرفه ای تئاتر حضور داشته باشند اعتبار جشنواره را دو چندان می کنند. حرفه ای تر ها باعث علاقه مندی مردم به تئاتر می شود. یکی دیگر از مواردی که در تاثیرگذار شدن جشنواره های تئاتری در شهرهای مختلف باید در نظر داشت، شعاری نبودن آثار است. اصولا وقتی جشنوار ه ای موضوع محوری برگزار می شود، آثار قالبا رنگ شعار به خود می گیرند. هیچ کس از از نصیحت و شعار خوشش نمی آید به خصوص نسل جوان تر که به این قضیه حساس تر هستند. پس حضور چهره های شناخته شده تئاتری و دوری از شعارزدگی دو عاملیست که اگر به آن توجه شود تاثیر و بقای جشنواره ها تضمین می شود».
افرادی که در جشنواره ها شرکت می کنند عموما خواسته هایی از بانیان برگزاری دارند یا حداقل انتظار می رود شرایطی فراهم شود تا آثار برگزیده اجرای عموم داشته باشند.
کارگردان نمایش «خدا در آلتونا حرف می زند» در ادامه ضمن اشاره به اهمیت فراهم بودن شرایط مادی و معنوی برای شرکت کنندگان، توضیح داد: «اساسا در تمام دنیا جشنواره ها از قوانین مشخصی پیروی می کنند و باید پایبند اصولی باشند. حامیان باید به صورتی عمل کنند که هنرمندان با خیالی آسوده کارشان را انجام دهند و از طرف دیگر باید دست شرکت کننده در نمایش موضوعات گوناگون باز باشد. هنرمند اگر در چهارچوب جشنواره عمل کند، اما برای بیان برخی موضوعات مورد نظرش محدودیتی نداشته باشد، می تواند خلاقانه تر نمایش دهد.
از نظر اقتصادی هم جشنواره ها موظف هستند به مسائل مالی توجه کنند. اینکه جشنواره ای مثلا بعد از یک هفته برگزاری عمرش تمام شود واقعا درست نیست و کمکی به تئاتر نمی کند. تاثیر جشنواره باید در طول سال جاری باشد. جشنواره های مختلفی مثل تئاتر ماه، تئاتر فجر، تئاتر بانوان، تئاتر معلولین و... همه باید وقتی به پایان رسیدند فرصتی به هنرمند بدهند تا اجرای عموم داشته باشد و این اتفاق او را انگیزه مند می کند، در غیر این صورت جشنواره ها هیچ ارزشی ندارند».