در حال بارگذاری ...
در نشست خبری همسایه آقا مطرح شد

تغییرات نمایش نسبت به اجرای ده سال قبل

نشست خبری نمایش همسایه آقا با حضور کارگردان و بازیگران این نمایش در تئاتر باران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر حسین کیانی نویسنده و کارگردان این نمایش در جمع خبرنگاران گفت: این نمایش ده سال پیش هم اجرا شد اما طبیعتا پس از ده سال نمی شد که همان نمایش را روی صحنه ببریم. به هر حال هر کدام از ما ده سال بزرگتر شده ایم و ده سال به تجربیاتمان اضافه شده است و اگر نمایش را به همان شکل اجرا کنیم، لطفی ندارد.

 

وی افزود: اصلاحات لازمه هر اثر هنری پس از بازتولید است و اگر به همان شکل اجرا شود، در واقع آن اثر به زندگی هنری اش ادامه نداده است. این اجرا تا حد قابل توجهی با اجرای ده سال پیش فرق دارد.

 

کیانی ادامه داد: در دوره نمایشنامه نویسی من، همسایه آقا اولین اثر معاصرم در حیطه اجتماعی است. در اجرای جدید، بخش هایی از نمایش بنابه ضرورت دچار تغییر و تحول شد و شخصیت غایب داستان قبلی به یکی از شخصیت های اصلی شده است. این طبیعت تئاتر و نمایشنامه است چرا که طبیعت تئاتر به زنده بودنش است.

 

وی درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ده سال پیش گمان کردم این بازیگران درست ترین انتخاب هستند. برای این اجرا نیز سعی کردم به همان انتخاب ها رجوع کنم. موفق شدم پنج بازیگر را از اجرای قبلی هماهنگ کنم و دیگر بازیگران به دلیل مشغله های کاری نتوانستند، ما را همراهی کنند.

 

نویسنده و کارگردان همسایه آقا گفت: در این نمایش از دو تن از شاگردانم در آموزشگاه استاد سمندریان استفاده می کنم که از هنرجوهای با استعداد آموزشگاه هستند.

 

کیانی در این نشست متنی را به عنوان یادداشت کارگردان خواند که قرار است در بروشور نمایش به چاپ برسد. وی در بخشی از این یادداشت اشاره کرد که دلیل اجرای دوباره نمایش همسایه آقا ، تایید نشدن متن مرگ در حمام بنفش است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبعات این اتفاق گفت: این موضوع نگران کننده است . وقتی نمایش ایرانی اینگونه اجازه اجرا نگیرند، آثار اقتباسی و خارجی زیاد می شوند، چرا که شهر نمی تواند خالی از تئاتر باشد. در آینده وقتی تاریخچه تئاتر را بررسی کنند، نمی گویند چقدر کارهای اقتباسی خوبی داشتید بلکه می پرسند شما در تئاتر چگونه انسان عصر خود را نشان دادید؟

 

بازیگران از نقش هایشان گفتند

 

حبیب دهقان نسب ، فریده سپاه منصور، مهدی پاکدل، امیررضا دلاوری، شهرام حقیقت دوست، رویا میرعلمی، علیرضا آرا، خاطره اسدی از بازیگران این نمیاش هستند که توضیحاتی را درباره نقش هایاشن ارائه دادند.

 

حبیب دهقان نسب گفت: نقش حبیب الله خادم الحسینی را بازی می کنم که در اجرای قبل سیامک صفری ایفا کرد. این شخصیت خادم یک امامزاده است که در جوار امامزاده با خانواده اش زندگی می کند. او در وضعیت ناگوار اقتصادی گذران زندگی می کند و البته در تلاش برای تغییرات زندگی است اما این امکان برایش بوجود نمی آید.

 

فریده سپاه منصور گفت: من نقش قافله باجی را بازی می کنم و ترجیح می دهم زمان اجرا نقش بیشتر مشخص شود. ده سال پیش هیچ ذهنیتی از کارهای حسین کیانی نداشتم و احساس می کردم بار سنگینی بر دوش دارم. الان کارهای حسین کیانی را بیشتر می شناسم و با شیوه کارش آشنا هستم. حالا این اجرا را بیشتر دوست دارم.

 

مهدی پاکدل با اشاره به اینکه حسین کیانی این نقش را برای من نوشت، گفت:  من در این نمایش نقش جلال الدین را بازی می کنم. حتی وقتی کتاب این نمایشنامه چاپ شد، آقای کیانی برای من در ابتدای کتاب، نوشت که برای مهدی پاکدل که جلال الدین را برای او نوشتم. وقتی فیلم آن اجرا را می بینم با خودم می گویم ای کاش برای بازی فلان کار را هم انجام می دادم. خوشحال هستم که پس از ده سال دوباره این نقش را بازی می کنم.

 

امیررضا دلاوری گفت : نقش حجت را بازی می کنم و در اجرای قبلی نیز همین نقش را داشتم. ایده های جدیدی را برای نقش دارم که در کنار پیشنهادهای جدید کارگردان باعث شد که نقش پخته تر شود.

 

علیرضا آرا گفت: سید علی محمد را بازی می کنم و در اجرای ده سال پیش هومن سیدی این نقش را ایفا کرد. خوشحالم که در این نمایش و با این گروه همکاری دارم.

 

خاطره اسدی با اشاره به اینکه تئاتر برای هر بازیگری فرصتی است که توانایی هایش را محک بزند و من هم از این فرصت استفاده می کنم، گفت: همانطور که آقای کیانی اشاره کرد، شخصیتی در داستان بود که در اجرای قبلی فقط به آن اشاره می شد و در این اجرا من نقشش را بازی می کنم.  

 

رویا میر علمی در این نمایش نقش کبوتر را بازی می کند. وی گفت: کبوتر نقشی است که بسیار دوست دارم و البته برایم خاطره انگیز است و احساس خاصی به این نقش دارم. من آن زمان باردار بودم که این نقش را بازی کردم و حالا پسرم ده ساله است. خوشحالم که دوباره کبوتر را بازی می کنم.

 

شهرام حقیقت دوست گفت: من نقش محرم را بازی می کنم. اجرای دوباره این نمایش را خوش یمن می دانم خصوصا که من و مهدی پاکدل چند سالی هست که به حسین کیانی برای نگارش فیلمنامه ای از این متن فشار می آوریم تا او فیلمنامه را بنویسد و خودمان کار را بسازیم.

 

همسایه آقا از دهم مرداد ماه تا بیست و یکم شهریور ماه در تئاتر باران روی صحنه می رود. 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری

امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» می‌گوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاری‌های امثال خانم پری صابری و دیگر هم‌نسلان نجیب شان خواهد بود. اولین اجرای نمایشنامه «مردگان بی کفن‌و‌دفن» در ایران در سال ۴۲ به کارگردانی استاد حمید سمندریان با بازی بانو ...

|

یادداشتی از حسین کیانی بر نمایشنامه جدیدش

امیدوارم «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» ترس مرا از نوشتن مونودرام کمتر کند 
یادداشتی از حسین کیانی بر نمایشنامه جدیدش

امیدوارم «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» ترس مرا از نوشتن مونودرام کمتر کند 

حسین کیانی، نویسنده نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزار» که به کارگردانی پسرش کارن کیانی از امروز (پانزدهم فروردین) در تالار مولوی به صحنه می‌رود، یادداشتی منتشر کرده است.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

نظرات کاربران