در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش هزار و یک مکر مطرح کرد

استفاده از تکنیک تخت حوضی

کارگردان نمایش هزار و یک مکر گفت: در این‌نمایش از تکنیک های نمایش تخت حوضی و زن پوشی استفاده می کنیم.

برکه فروتن به ایران تئاتر گفت: هزار و یک مکر جزو‌نمایش آئینی سنتی است که با حمایت کانون نمایش های آئینی سنتی اجرا می شود و در آن از سیاه بازی و‌ زن پوشی استفاده می کنیم.


وی افزود : با رعایت چارچوب و اصول نمایش اصیل ایرانی سعی کردیم، داستان را به شکل امروزی و بروز شده به مخاطب ارائه می کنیم.‌


فروتن تصریح کرد: در این‌نمایش یکی از داستان های هزار و یک شب را که درباره یک زن است، روایت می کنیم.‌


وی خاطر نشان کرد: در حال رایزنی هستیم تا پس از اجرای عمومی در تهران این نمایش را در تبریز هم روی صحنه ببریم که البته هنوز برنامه ریزی قطعی در این زمینه انجام نشده است.


کارگردان نمایش هزارویک‌مکر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر جایگاه نمایش های آئینی سنتی را چگونه می داند، گفت: هنوز برای اینکه جایگاه بهتری در این عرصه داشته باشیم ، جای کار داریم. خوشبختانه با حضور آقای فتحعلی بیگی به عنوان مدیر کانون نمایش های آئینی سنتی پشتیبانی خوبی از اینگونه نمایش ها صورت گرفته است اما به نظرم جای پیشرفت داریم. مثلا زمان جشنواره نمایش های آئینی سنتی یکی از مشکلات، کم بودن تعداد بازیگرانی است که در حیطه این‌نوع نمایش تخصص داشته باشند .


فروتن با اشاره به جدی گرفتن بحث آموزش ادامه داد: لازم است برای این‌نوع نمایش آموزش های بیشتری داشته باشیم. من وقتی در دانشگاه بازیگری می خواندم ، فقط دو واحد نمایش ایرانی داشتیم و این آموزش کم است. دانشجویان تئاتر شاید آنقدر که نمایشنامه های غربی را می شناسند ، نمایش ایرانی را نشناسند ضمن اینکه علاوه بر بها دادن بیشتر به موضوع آموزش، موضوع سالن هم برای این نمایش ها مهم است. سالن سنگلج مختص اینگونه نمایشی است و اخیرا تالار محراب هم اهمیت خوبی به این‌نمایش ها می دهد اما لازم است که سالن های دیگر هم این‌نوع نمایش را بیشتر جدی بگیرند و ‌برای اجرا همکاری بیشتری داشته باشند.


در این نمایش به تهیه کنندگی هاتف کلاته   داوود معینی کیا،مجید علم بیگی، حمید ملا حسینی، فیروز حیدر زاده، هاتف کلاته، پدرام خیرابی،مریم عسگری، راشین فروتن بازی می کنند.


دیگر عوامل این‌نمایش،  دستیار اول کارگردان و برنامه ریز هاتف کلاته، دستیار دوم کارگردان و مدیر صحنه پدرام خیرابی، منشی صحنه راشین فروتن ،  طراح صحنه آرین کشیش زاده،  طراح نور اکبر شجاعی، طراح لباس مقدی شامیریان، دستیار لباس  عسل صابر وحید، دوخت لباس حسین پناهی،  سرپرست موسیقی حسن شفیعی، تنظیم ملودی تصنیف ها  طهمورث امیری
نوازندگان: پارسا شاهمردی ویولون، ساسان یزدانی عود، روجا عزیز زاده کمانچه، طهمورث امیری تار،تمبک، حسن شفیعی دف،دایره،تمبک، مدیرمدیر روابط عمومی عباس غفاری ،  مشاور رسانه مهرانگیز قهرمانی ، تبلیغات مجازی  ایلیا شمس،  عکاس :مهدی آشنا ، طراح پوستر و بروشور  سید محمد باقر قوام هستند.


هزار و یک شب به نویسندگی شه ناز روستایی و کارگردانی برکه فروتن از بیست مرداد ماه تا سی و یک شهریور ماه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۸۵ دقیقه در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه می رود‌




مطالب مرتبط

نظرات کاربران