در حال بارگذاری ...
مائده طهماسبی در ارزیابی جشنواره تئاتر رضوی

قرار نیست هراثری اجرای عموم داشته باشد

هرساله در ایران و سایرکشورهای جهان جشنواره های متعددی برای هنرتئاتر با محوریت های متفاوتی برگزار می شود. این جشنواره ها بااینکه طی سالیان متمادی با مشکلات مختلفی رو به رو می شوند، اما در کلیت هنرهای نمایشی یک کشور و منطقه ای که درجشنواره در آنجا برگزار می شود تاثیرات مثبتی به جا می گذارند.

به گزارش ایران تئاتر ، مائده طهماسبی که سالهای زیادی در داخل و خارج از کشور فعالیت های تئاتری داشته است، در مورد یازدهمین جشنواره ملی تئاتررضوی و تاثیراتش در بدنه اصلی تئاترکشور گفت: «تئاتر یعنی تجربه کردن و دیده شدن. یکی از مزایای جشنواره ها و یکی از نتایج ثمربخشش همین دیده شدن هاست. بازیگران زیادی هستند که از همین جشنواره های شهرستانی توانستند توانایی هایشان را ثابت کنند. هانیه توسلی که امروز یکی از سوپراستارهای سینماست و بازیگر بسیار توانمندی هم هست، از جشنواره تئاتر همدان دیده شد، یا نوید محمدزاده و... همه از جشنواره های مختلف تئاتری رشد کرده اند».

 

بازیگر نمایش «کرگردن» افزود: «تئاتر شهرستان هم هرچند کوچک و محدود، اما بستری دارد و افراد در همان بستر فعالیت می کنند. در مورد تاثیرات جشنواره ملی تئاتر رضوی بر خراسان شمالی باید هنرمندان همان منطقه صحبت کنند و خواسته هایشان را بگویند، اما من به هر حال فکر می کنم جشنواره ها اتفاقات خوبی برای تئاتر هر نقطه ای از جهان هستند. باید دید که خروجی این جشنواره ها چیست؟».

 

بازیگر نمایش های «کلمه، سکوت، کلمه»، «خانواده تت»، «چمدان» و... در ادامه افزود: «ما نمی توانیم همه چیز را از دولت بخواهیم و منتظرباشیم تمام مشکلاتمان را دولت حل کند. در حال حاضر در شهرهای مختلف مثل اندیمشک، بوشهر، اصفهان و... جشنواره های متعددی برگزار می شود که هر کدام سختی های خودشان را دارند. مسوولان وزارت ارشاد باید به این جشنواره ها سر و سامان دهند و بدانند که نتیجه این جشنوار ها اگر هدف دار و استاندارد برگزار شوند، بسیار سودمند است و می توانند مسائل فرهنگی کشور را بهبود ببخشد».

 

طهماسبی در ادامه ضمن تاکید به اهمیت اجرای عموم هر نمایشی، توضیح داد: «درست است که اجرای عموم بسیار مهم است و باید گروه هایی که مدت ها برای نمایشی زحمت کشیده اند نتیجه ای بگیرند، اما در مورد اجرای عموم در جشنواره ها شرایط کمی متفاوت است. من فکر می کنم دلیلی ندارد که به همه آثار اجرای عمومی دهند. اثری که قرار است برای عموم اجرا شود باید شاخصه هایی داشته باشد. در تهران خوشبختانه با تعدد سالن ها و ورود بخش خصوصی شرایط کمی بهتر شده است و گروه های زیادی بدون اتکا به جشنواره ای، مستقل وارد کار می شوند. اگر در سایر شهرها هم با ساخت سالن های جدید، تجهیز سالن های قدیمی تر این امکان فراهم شود، در تئاتر منطقه تحولاتی ایجاد می شود و برای تحقق چنین امری لازم است که مسوولان مستقیم و غیرمستقیم همکاری کنند». 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران