در حال بارگذاری ...
«روزنه آبی» عصیان نسل نو و جوان علیه حاکمیت فرسوده

فیلم تئاتر روزنه آبی در پردیس چارسو اکران می شود

نمایشنامه «روزنه آبی» نوشته اکبر رادی که با کارگردانی محمود محمد یوسف که در دهه ۵۰ به صورت تله تئاتر از تلویزیون پخش شد، برای نخستین بار در پروژه فیلم تئاترهای مجموعه چارسو اکران می شود.

عباس غفاری در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: نمایشنامه روزنه آبی یکی از نخستین نمایشنامه های اکبر رادی است که این نمایش در فاصله سال 1338 تا 1340 نوشته شده و برای نخستین بار  توسط شاهین سرکیسیان روی صحنه رفت که این اجرا نیمه کاره ماند و در طول سال های بعد این نمایشنامه توسط کارگردان های دیگری نیز روی صحنه رفته است و براساس اسنادی که در اختیار داشتیم قدیمی ترین فیلم اجرای این نمایش مربوط به کارگردانی محمود محمد یوسف است که در دهه 50 به صورت تله تئاتر از تلویزیون پخش شد.

 

او افزود: نمایشنامه روزنه آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رادی سبکی که برای نگارش این نمایشنامه انتخاب کرد را بعدها در سایر آثارش ادامه و آن را گسترش داد. اتفاقات این نمایش در شمال می گذرد و شخصیت های این نمایش نیز به نوعی تجربه عشق های نافرجام را پشت سر می گذارند  و رادی با نگاه حسرت باری که به رشت و شمال دارد در این نمایش اشاره ای به پایان دوران فئودالیسم و زمین داری در منطقه گیلان می پردازد.

 

این فیلم تئاتر ساعت 19:30 عصر روز شنبه 16 مردادماه در پردیس چارسو اکران می شود و احتمال دارد پس از پایان این فیلم تنی چند از بازیگران این نمایش از تجربه بازیگری خود در این نمایش سخن بگویند.

 

نمایشنامه روزنه آبی  نوشته اکبر رادی  با کارگردانی تلویزیونی محمود محمد یوسف و با بازی  منوچهر فرید ، آذر فخر، اسماعیل مهرابی، داریوش ایران نژاد، فرامرز صدیقی، اسماعیل مهرابی، فرامرز صدیقی، محبوبه بیات، فرح اصولی و خدادادی در دهه 50 تولید تلویزیونی شده است و برای نخستین بار است که اکران عموم می شود.

 

 نمایشنامه روزنه آبی در سیزدهمین نشست نخستین دوره جشنواره نمایشنامه خوانی آثار اکبر رادی با کارگردانی سهیلا احمدی فرد نمایشنامه خوانی شد.

 

نمایشنامه روزنه آبی نخستین نمایشنامه اکبر رادی محسوب میشود که در سال های  ۱۳۳۸ و ۱۳۴۰ نوشته شد و نخستین بار در سال ۱۳۴۰ توسط شاهین سرکسیان به روی صحنه رفت. این نمایشنامه تا کنون بیش از هفت بار تجدید چاپ شده است.

 

«روزنه آبی» عصیان نسل نو و جوان علیه حاکمیت فرسوده و یا به عبارتی حکومت پدر سالارانه و رو به اضمحلال افرادی چون پیربازاری هاست که تنها با چرتکه حساب و کتاب برای شان و منزلت انسانها ارزش و اعتبار قائلند و بالاتر از نوک دماغشان را هم نمی بینند.

 

 




مطالب مرتبط

همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد
همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد

نخستین برنامه نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» اختصاص داشت.

|

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر
در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر

عباس غفاری، دبیر هنری اجراهای محیطی می‌گوید از سرگیری اجراهای محیطی پس از یک وقفه ده‌ساله فراهم کردن دوباره شرایط تولید برای جوانان بااستعداد و معرفی آن‌ها به جامعه هنری است.

|

نظرات کاربران