در حال بارگذاری ...
جشنواره‌ای که به بلوغ رسیده

جشنواره «تئاتر رضوی» می‌تواند جریان ساز باشد

نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی»،‌ دوشنبه ۱۱مرداد در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، این نشست با حضور سیدجواد جعفری رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و محمود عزیزی دبیر یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی برگزار گردید.

 

جشنواره فاخر و تاثیرگذار

 

در ابتدا، جعفری طی سخنانی درباره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، توضیحاتی ارائه داد و افزود: به فاصله 10 روزه دو میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) دهه کرامت گفته می‌شود. به این مناسبت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی همراه با جشن‌هایی که توسط مردم برپا می‌شود برای مجموعه فعالیت‌هایی پیش‌بینی‌های انجام می‌دهند. یکی از این برنامه‌ها که 14سال است پایه‌گذاری شده و به صورت فراگیر در عرصه ملی برگزار می‌شود جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است.

 

وی با بیان این که جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و رسانه دیجیتال برگزار می‌شود، ادامه داد: این رویداد دارای 84 شاخه مختلف است. دبیرخانه رشته‌ها در چند استان‌ شکل می‌گیرد و اتاق فکری تشکیل می‌شود تا نسبت به اثربخشی برنامه‌ها نظارت صورت بگیرد و برنامه‌ها ارتقا یابند. برای هر یک از برنامه‌ها نیز دو نوع  نظارت پیش‌بینی شده است. نخست نظارت تخصصی متناسب با نوع برنامه استان‌ها و دوم نظارت عمومی برمجموعه مراسم‌ها.

 

رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با این توضیح که جشنواره تئاتر رضوی یکی از 84 شاخه فعالیت رویداد بین‌المللی امام رضا(ع) است، تصریح کرد: این جشنواره یکی از موثق‌ترین جشنواره‌ها در حوزه فرهنگ و هنری کشور است. چهره‌های سرشناس عرصه نمایش به لحاظ ارادتمندی به امام هشتم شیعیان نمایشنامه می‌نویسند و نمایش تولید می‌کنند تا در جشنواره شرکت داشته باشند و به جهت دلدادگی به ساحت امام رضا(ع) مخاطبان جدی جشنواره هستند.

 

جعفری دو هدف را در برگزاری جشنواره تئاتر رضوی موثر دانست و توضیح داد:‌ با برپایی این جشنواره از قالب‌های هنری و ظرفیت هنرمندان بهره‌مند می‌شویم. این هنرمندان تلاش می‌کنند مسیر فرهنگ و هنر ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی را با الهام از سیره و فرهنگ رضوی تقویت کنند. همچنین این رویداد فرصتی است تا از پدیدآورندگان آثار فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی تجلیل شود. در طول سال فرهیختگان و نام‌آوران عرصه هنر در بخش‌های مختلف رضوی تولیداتی دارند یکی از رسالت‌های این جشنواره شناسایی و قدردانی از این هنرمندان است.

 

وی با بیان این که در این سال‌ها از سوی مرکز هنرهای نمایشی تلاش شده دبیر جشنواره چهره‌ سرشناس عرصه تئاتر باشد، اضافه کرد: در یازدهمین دوره جشنواره به میزبانی خراسان شمالی شهرستان بجنورد، شخصیت صاحب نام عرصه نمایش محمود عزیزی دبیری این رویداد را به عهده دارد. او با دغدغه در این عرصه حاضر شده و پی‌گیری‌های زیادی داشته تا هنرمندان قابل و تاثیرگذاری را شناسایی کند.

 

جعفری با این توضیح که بلوغ جشنواره تئاتر رضوی در دوره یازدهم اتفاق میافتد، اظهار داشت: امسال جشنواره‌ای متفاوت، فاخر و پرمحتوا خواهیم داشت. استان خراسان شمالی و مردم علاقه ویژه‌ای به فرهنگ و هنر و حوزه تئاتر دارند. در گذشته و امروز نشان دادند از این حوزه پشتیبانی لازم را دارند و در مرکز استان، سالن مناسبی را برای اجرای تئاتر ساختند تا جشنواره در استان بماند و همه ساله میزبان این رویداد باشد. 

 

رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان این که جشنواره تئاتر رضوی توسط دولت تاسیس شده و حمایت می‌شود، افزود: این رویداد به طور جدی در بخش‌های مختلف با حضور متخصصان بررسی و آسیب‌شناسی می‌شود تا درباره ادغام یا جا به جایی بخش‌ها و برگزاری آن در استان‌های دیگر اقدامات لازم صورت بگیرد. به عنوان نمونه بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره امام رضا(ع) که در قزوین برگزار می‌شد به جشنواره تئاتر رضوی افزوده شده است.

 

همراهی و همدلی هنرمندان شهرستان

 

در ادامه محمود عزیزی با این توضیح که امسال اتفاقات جدیدی در جشنواره رخ داده است، گفت: همراهی و همدلی هنرمندان از شهرستان‌های مختلف در این دوره برایم شایسته بود با جشنواره همراه شدند و اثر تولید کردند. کارها از جایگاه خوبی برخوردار هستند. اخلاق رضوی در متون شرکت کنندگان تجلی داشت که می‌تواند آغاز یک جریان تاثیرگذار و به یادماندنی باشد.  نطفه‌های قابل توجهی شکل گرفته که اگر حمایت شود جریانی را پدید می‌آورد.

 

وی با بیان این که جشنواره تئاتر رضوی هدفمند برگزار می‌شود، ادامه داد: این جشنواره با تکلیف مشخص شکل گرفته است و با وجود سن کم به دلیل رویکرد و تفکر شیعه خود به خود و بدون انتظار تقویت می‌شود. اگر مشکلی برای این رویداد پیش نیاید جریان تئاتری را رقم می‌زند و با قوت جلو می‌رود تا به چندصدمین دوره خود برسد و جریان سازی کند آنچه که سال‌ها است منتظر آن هستیم. این رویداد بسیار سودمند و تاثیرگذار است.

 

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی درباره بازبینی نمایش‌ها با دیدن فیلم آن‌ها، توضیح داد: مخالف دیدن سی دی نمایش‌ها هستم و قضاوت مشکل می‌شود. ولی نکته مهم این است که نمی‌توان چند داور را به دلیل شرایط کاری که دارند همزمان به شهرهای مختلف بفرستیم تا کارها را ببیند. با دیدن فیلم‌ها جوهره کارها ارزیابی می‌شوند.

 

عزیزی با تاکید بر این که بخش آیینی و سنتی در دوره یازدهم جشنواره حفظ شده، تصریح کرد: از بزرگان نقالی در این رویداد حضور دارند و شاهد اجرای پرده خوانی و نقالی خواهیم بود. امیدوارم با توجه به (سال تئاتر) موزه هنرهای آیینی و سنتی راه‌اندازی شود. فعالیت پژوهشی ملی و بین‌المللی در این راستا صورت بگیرد.

 

وی همچنین از تولید و انتشار بسته صوتی نمایشنامه‌های رضوی گفت و این فعالیت را ابتکار بی‌نظیری دانست.

 

سپس از این مجموع شنیداری که حاوی 12 نمایش رادیویی است رونمایی گردید.

 

حسن جودکی، مهدی حاجیان، کیوان نخعی و وحید لک در نشست حضور داشتند. 

 

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 15 تا 20 مرداد در بجنورد برپا خواهد شد.

 

عکس از پریسا خسرو شاهین




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران