در حال بارگذاری ...
درمراسم رونمایی پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مبارک عنوان شد:

غریب پور : تئاتر عروسکی نیازمند بودجه مناسب است

غریب‌پور در مراسم رونمایی پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت: اگر دولت بودجه مناسب به تئاتر عروسکی اختصاص ندهد داستان‌های قرآنی ما را هالیوود خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر، پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ، مدیر مجموعه تئاتر شهر و خانواده تئاترعروسکیدر خانه عروسک‌ با شعار «آسمان عروسک‌ها آبی است» رونمایی شد. این پوستر توسط مرضیه  سرمشقی  طراحی  شده است.

شامگاه یازدهم مردادماه خانه عروسک پس از مدت ها میزبان جمعی از اعضای این خانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از خبرنگار حوزه تئاتر شد تا در فضایی صمیمی و دوستانه شاهد رونمایی پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مبارک باشند. اجرای این مراسم را زهرا صبری یکی از اعضای خانه عروسک و داوران شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران برعهده داشت.


صبری در ابتدای این مراسم گفت: خانه عروسک بعد از مدت‌ها بار دیگر میزبان هنرمندان نمایش‌های تئاتر عروسکی شد. آخرین دورهم بودن‌مان شهریورماه سال 93  و مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی مبارک بود. یک سال طول کشید که در مهرماه سال 94 که حکم دبیری مرضیه برومند زده شد.این انتظار یک ساله برای معرفی دبیر جشنواره به کلیت کار آسیب می زند امیدوارم در روز اختتامیه جشنواره شانزدهم حکم دبیری مرضیه برومند صادر شود تا دبیر زمان بیشتری داشته باشد و بتواند برنامه های خود را دنبال کند.

 

 مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک ضمن خوش‌آمد به همه هنرمندان حاضر در مراسم گفت: فراخوان جشنواره شانزدهم آبان ماه سال گذشته مننتشر شد و بر اساس آن  370 نمایش صحنه‌ای و 140 نمایش در فضای باز به دبیرخانه ارسال شد. در مرحله نخست 64 گروه برگزیده شدند و از میان آنها 27 اثر نهایی انتخاب شدند. در این دوره بر خلاف دوره قبل که تنها قسمت‌هایی از کارها بازبینی می‌شدند آثار به صورت کامل دیده شدند و ما در جریان مشکلات گروه‌ها قرار گرفتیم و تلاش کردیم که مشکلات گروه ها را برطرف کنیم.


او افزود: بر این اساس ورک شاپ‌های سه روزه ‌را در خانه عروسک برای هنرمندان استان‌های مختلف برگزار کردیم تا بتوانند اطلاعات به روز را دریافت و در جهت بهتر شدن کارهای‌شان گام بردارند و جشنواره در مسیری قرار گیرد که هیچ گروهی کم و کاستی نداشته باشد.

 

برومند همچنین در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در این مسیر پیمان شریعتی همراه خوبی برای ما و به ثمر نشستن جشنواره بود. امیدوارم با انتخاب او در مجموعه تئاترشهر شاهد اختصاص سهم بیشتری به تئاتر عروسکی باشیم و وظیفه خانواده تئاتر عروسکی این است که نمایش های خوب بسازند و روی صحنه ببرند. تئاتر بدون مخاطب معنایی نخواهد داشت.

 

بهروز غریب پور: عروسک و تئاتر عروسکی  بزرگترین دستاورد بشراست 


در ادامه مراسم بهروز غریب پور برای سخن گفتن دعوت شد و او با بیان این مطلب که برای نخستین بار است که قدم به خانه تئاتر عروسکی گذاشته گفت:  سابقه آشنایی  من و مرضیه برومند  به سال 1349 باز می گردد ما  هم کلاسی بودیم و از همان زمان دوست هستیم اما گاه شما شاهد انتقادات من از مرضیه برومند بوده اید و این انتقادات به واسطه تعصبی است که به تئاتر دارم.


او افزود: هر تمدن و فرهنگی که نمایش عروسکی را از آن بگیرند محکوم به فناست. نمایش عروسکی هم‌ذات بشر است و اگر به آن بی‌توجه باشیم در واقع به بزرگترین دستاورد بشری بی‌توجه بوده‌ایم. نمایش عروسکی چکیده همه هنرها است.

.

او افزود: بودجه‌ای که به تئاتر عروسکی تعلق می‌گیرد نباید ناچیز باشد. تئاتر عروسکی ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد و میراثی چندهزارساله‌ای دارد. اعتراض همیشگی من به سیستم دولتی به اندک بودجه ای است که باید گروه‌ها با آن کار کنند است. به یاد دارم یک بار با دیدن مطلبی در مورد تئاتر عروسکی که توسط آقای جواد ذوالفقاری در مطبوعات منتشر شده بود به او اعتراض کردم چون در این مطلب عنوان کرده بود که تئاتر عروسکی نمایشی ساده و ارزان است به نظرم  این تصور اشتباه مطلق بود. نمایش عروسکی کاری تخصصی است و امیدوارم بودجه‌ای متناسب با شان تئاتر عروسکی برای آن تعیین شود.

 

غریب‌پور گفت: من بارها اعلام کرده ام اگر دولت بودجه مناسب به تئاتر عروسکی اختصاص ندهد داستان‌های قرآنی ما را هالیوود خواهد ساخت.

 

مهدی شفیعی: جشنواره ها بهانه ای برای جهت دهی و تولید بهتر است

 

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به  تلاش و زحمت های مرضیه برومند برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی مبارک گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های هنرمندانی مانند برومند و غریب پور، الگوهای مدیریتی آنهاست، الگوهایی که ما در حوزه مدیریت فرهنگی به آن توجه داریم. در طی مدتی که از همکاری برومند با ما می‌گذرد او را هنرمندی مسئولیت‌پذیر دیدم. فردی که واقعیت‌ها را آن گونه که هستند می‌بیند. مدیری که با تک تک هنرمندان تئاتر عروسکی در تماس است و کارهای‌شان را پیگیری می‌کند.

 

مدیر کل هنرهای نمایشی بیان کرد: بعد از برگزاری جشنواره، ساختمان خانه عروسک باید به مالک آن تحویل داده شود، با پیگیری‌هایی که خانم برومند انجام داده قرار است اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها بهانه‌ای است برای جهت دهی و تولیدات بهتر. طبق قول‌هایی که داده‌ایم تمام کارها و اجراهای آنها در تهران و شهرستان‌ها پیگیری می‌شود و حمایت‌های مالی خواهیم داشت. حمایت‌های صورت گرفته با نام و مبلغی که برای اجراهایشان شکل می‌گیرد را اعلام می‌کنیم. امیدوارم برومند دست به تولید نمایش عروسکی مثل «مدرسه موش‌ها» در تهران  بزند و این نمایش در تمام شهرستان ها اجرا ببریم.


او در بخش پایانی سخنانش از پیمان شر یعتی مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر خواست که فرصت و امکانی را فراهم کند که در این مجموعه نیز نمایش عروسکی روی صحنه برود.

 

در پایان این مراسم پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی با شعار «آسمان عروسک‌ها آبی» است رونمایی شد و هنرمندان حاضر در مراسم تابلو این پوستر را امضا کردند.

 

 در این مراسم هنرمندانی چون حمید جبلی، بهرام شاه محمدلو، یوسف صدیق، حمیدرضا اردلان، هما جدی‌کار، هنگامه مفید، مریم سعادت، راضیه برومند، مرضیه محبوب، آزاده پورمختار، دنیا فنی زاده، پیمان شریعتی، کیوان نخعی و... حضور داشتند.

 

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک یکم تا هفتم شهریورماه به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران