در حال بارگذاری ...
در مراسم شب چراغ نمایش انسانم آرزوست عنوان شد

فتحعلی بیگی : نمایش ایرانی بدون پایمردی هنرمندانی چون  نصیریان ،ماندگار نمی شد

مراسم شب چراغ نمایش انسانم آرزوست به نوینسدگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی با حضور علی نصیریان هنرمند برجسته تئاتر کشور در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

 

به گزارش ایران تئاتر در این مراسم که شب گذشته برگزار شد مدیر امور اجرایی و روابط عمومی تماشاخانه سنگلج گفت: تماشاخانه سنگلج همیشه به خودش می بالد که میزبان نمایش های ایرانی است. این تالار نمایشی از زمان افتتاح تاکنون توانسته، موقعیتی را ایجاد کند تا درام ایرانی هویت خودش را پیدا کند. ما کارمندان این مجموعه مفتخریم در این مجموعه با این پیشینه کار می کنیم.

محسن حسن زاده افزود: پس از پیرزوی انقلاب اسلامی بزرگانی بوده اند که علی رغم ناملایماتی که بر این تماشاخانه گذشت ، چراغ آن را روشن نگه داشته اند و سرآمد این بزرگان کسی نیست جز استاد داود فتحعلی بیگی .

وی هم چنین خطاب به علی نصیریان گفت:‌ استاد نصیریان، به عنوان کسی که همیشه دغدغه تماشاخانه سنگلج را داشتید و ابزار نگرانی تان نسبت به شرایط سالن در مراسم بزرگداشت تان، انگیزه ای شد برای ما که تا جایی که در توان مان هست، تلاش کنیم. امروز خوشحالیم به اطلاع شما برسانیم که پشت صحنه تماشاخانه سنگلج را کاملا نوسازی کردیم.

 

نمایش ایرانی با پایمردی استاد نصیریان برقرار ماند

 

داود فتحعلی بیگی نیز گفت : نمایش ایرانی بدون پایمردی هنرمندانی چون آقای نصیریان ،ماندگار نمی شد. استاد نصیریان توجه بسیاری به فرهنگ اصیل ایرانی دارند.

می خواهم خاطره ای بگویم. اولین تجربه من در نمایش های سیاه بازی داشتم، نمایشی بود بنام تخت و خنجر که سال 63 کار کردیم. متن را من نوشته بودم و مجید جعفری کارگردانی کرد. حدود چهار ماه تمرین نمایش طول کشید. زنده یاد سعدی افشار، مهدی صناعی و.. در آن بازی می کردند.

نویسنده و کارگردان انسانم آرزوست ادامه داد: زنده یاد، صناعی هر روز در منزلش ناهار تدارک می دید و سعدی افشار و... به خانه اش می آمدند وتمرین می کردند. پس از چند ماه تمرین آقایی که آن زمان مسئول شورای نظارت بود، نمایش دید و بسیار خوشش آمد و قرار شد در تالار هنر اجرا کنیم. بعد از عید، به ما گفتند نمایش متوقف شود. کاشف به عمل آمد آن آقای مسئول شورای نظارت تعبیر و تفسیر اشتباهی از نمایش گرفته بود و مسئولان وقت هم از بابت اجرای نمایش نگران شدند.

وی افزود: خاطرم هست، کمی سروصدا کردم. یک ماهی به من ماموریت دادند در ایلام. مجید جعفری هم فرستادند بوشهر. این خاطره را گفتم که بدانید من ایستادم و کار کردم و این روحیه میتواند از فرهنگ این آب و خاک دفاع کند.

 

به من گفتند مثل ویونولیست درجه یکی هستی که مطربی می کنی 

 

در ادامه مراسم علی نصیریان گفت: دهه چهل که این نوع نمایش ها شکل گرفت، مردم بد می دانستند که سیاه بازی و روحوضی به صحنه تئاتر بیاید و برایشان عجیب بود حتی یک نفر به من گفت تو مثل ویولونیست درجه یکی هستی که گل پری جون می زنی و مطربی می کنی .

این هنرمند ادامه داد‌: نمی خواهم بگویم تمام تئاتر ما این نوع از نمایش است اما بخشی از تئاتر ما را تشکیل می دهد. سال چهل نمایشنامه ای نوشتم به اسم سیاه که چاپ هم شد.

تالار نود نفره ای در اداره هنرهای دراماتیک داشتیم و نمایش من در آن سالن اجرا شد. آقای سمندریان هم که از خارج آمد، اولین کارش در آن سالن بود. داوود رشیدی هم اولین کارش را در آن تالار اجرا کرد. آدم های مطرحی به تماشای آن نمایش ها نشستند.

نصیریان ادامه داد: حتی به ما پیشنهاد کردند که یک گروه تئاتر تخت حوضی تشکیل بدهید اما کمی عجیب به نظر می رسید. آن زمان همه تلویزیون و رادیو نداشتند. تخت حوضی جنبه سرگرمی بالایی داشت و در خیابان سیروس چندین بنگاه شادمانی بود با چند صندوق لباس. همه آنها آدم های بی سوادی نبودند بلکه با داستان ها آشنایی داشتند. بعد از اینکه جامعه تغییر کرد، این بنگاه های شادمانی کارشان را تعطیل کردند اما به هر تقدیر به عنوان یک گونه کار نمایشی ایرانی است و  همانطور که در بخش تراژیک،  تعزیه را داریم ، نگهداری و حفظ این نمایش های شادی آور و مفرح لازم است.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه همیشه این گونه نمایش را دوست داشتم و کار کردم، تصریح کرد: در افتتاح همین تماشاخانه سنگلج، نمایشنامه ای را بر اساس داستان امیراراسلان نوشتم و این تالار را همان نمایش معرفی کرد. چون اینجا خلوت بود مثل حالا نبود. در تهران آن زمان اینجا جای دورفتاده ای محسوب می شد.

ما در کتابفروشی های خیابان جمهوری بلیط ها را می گذاشتیم تا بفروشند.

نصیریان گفت: بعد از پیروزی انقلاب هم با حمایت و کمک آقای فتحعلی بیگی کار تخت حوضی داشتم بنام سلطان سیاه. به نظرم بعد از انقلاب کسی که این شیوه نمایشی را دنبال کرد، داود فتحعلی بیگی بود او نه تنها ادامه دهنده اینگونه نمایشی بود بلکه آن را تعلیم هم داد.

وی در ادامه در حالی که چراغ افتتاح نمایش انسانم آروزست را روشن کرد، گفت: امیدوارم چراغ فرهنگ و ایران عزیزمان با حمایت مردم همیشه روشن باشد.

هم چنین پس از پایان نمایش علی نصیریان با حضور روی صحنه به تشویق گروه پرداخت و گفت: نمایش بسیار خوبی بود. در این نمایش نوآوری دیدم. اثر شیرین و زیبایی هم از لحاظ نوشته و ساختار نمایشی و هم از لحاظ کارگردانی بود.

آقای داداشی نقطه پایان بسیار زیبایی در کار سیاه گذاشت و دیگر بازیگران گروه هم بسیار خوب ظاهر شدند.

 

در این نمایش داود داداشی، غلام بابوته، صادق توکلی،  شاهین علایینژاد، زری اماد، شهرام مسعودی، شهره اشتری، محسن پوشایی، منیژه داوری، شیرین کاشفی، مهدی صفارینژاد، ساسان مهرپویان، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، بابک مولانا، محسن میرهاشمی، حمیدرضا جهانگیری، سام راد، امید مصباحی، سعید وفایی، نسیم توکلی و مینا دستگرده بازی میکنند.

دیگر عوامل نمایش انسانم آرزوست طراح موسیقی، شاعر و آهنگساز هنگامه مفید، طراح صحنه و لباس محمدحسین ناصربخت، مدیرتولید مسعود شامی، دستیاران کارگردان: مهدی صفاری نژاد، ساسان مهرپویان، منشی صحنه نسیم توکلی، مدیر صحنه امید جمشیدپور، دستیار صحنه مصطفی مباشرامینی، گروه موسیقی هنگامه مفید، علی جباری، نیوشا سردشتی، بابک ابراهیمخواه، مشاور رسانه ای ندا انتظامی، روابط عمومی میترا رضایی، دوخت لباس فروغ یزدان، طراح پوستر و بروشور ایمان جعفری، تصویربردار افشین ضیائیان هستند.

انسانم آرزوست به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی از دهم مرداد تا دهم شهریور به مدت 120 دقیقه هر شب در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. 




مطالب مرتبط

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

نظرات کاربران