در حال بارگذاری ...
سیامک صفری در ارزیابی جشنواره های تئاتر:

جشنواره های استاندارد اتاق فکر می خواهند

شاید ابتدایی ترین و ساده ترین تاثیری که جشنواره ای مثل تئاتر رضوی می تواند در منطقه داشته باشد، آشنا کردن قشری از جامعه با این هنر است که پیش از این اطلاعی از این هنر نداشته اند

به گزارش ایران تئاتر ، همه هنرمندان تئاتر با برگزاری جشنواره و تاثیراتی که در کلیت هنرهای نمایشی ایران می گذارد، موافق هستند. از دوران پیش از انقلاب تا امروز جشنواره های زیادی در زمینه تئاتر برگزار شده است و هرکدام کم یا زیاد به هنرهای نمایشی ایران کمک کرده اند. یازدهمین جشنواره ملی تئاتررضوی در این سالها تلاش کرده است تا علاوه بر حرکت در مسیر پیشرفت هنرهای نمایشی، مضامین دینی را در قالب این هنر به مخاطب عرضه کند.

سیامک صفری یکی از هنرمندان با سابقه در عرصه تئاتر، درباره برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف و آشنا شدن مخاطبان با این هنر گفت: «چیزی که روشن است تاثیرگذاری و مثبت بودن این جریان های هنری است. هر همایش، جشنواره و مراسمی مناسبات خاص خودش را دارد و بر اساس این مناسبات تئاتر را به سمت و سوی خاصی هدایت می کند. شاید ابتدایی ترین و ساده ترین تاثیری که جشنواره ای مثل تئاتر رضوی می تواند در منطقه داشته باشد، آشنا کردن قشری از جامعه با این هنر است که پیش از این اطلاعی از این هنر نداشته اند».

بازیگر نمایش «خاطرات و کابوس های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» در ادامه افزود: «من فکر می کنم تنها جشنواره کافی نیست و باید برای رسیدن به هدف نهایی در تئاتر یک منطقه کارهای دیگری هم انجام شود. اگر این هنر با زندگی مردم در طول سال همراه باشد، مدیریت درستی بر مسائل فرهنگی شود و... بهترین نتیجه به دست می آید».

بازیگر نمایش«دژاوو» در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نظم و مدیریت در برگزاری جشنواره ها، گفت: «اگر برگزار کنندگان جشنواره های مختلف در عملکردشان دقت کنند و شرکت کننده ها هم بدانند چه می خواهند و کار با کیفیتی ارائه کنند، شرایط بهتری خواهیم داشت. یک جشنواره نیاز به هزینه دارد و نمی توان بدون پرداخت هزینه گزاف توقع داشت که نتیجه مناسبی از یک جشنواره حاصل شود. »

 وی ادامه داد: «احترام عنصر بسیار مهمی در برگزار کردن جشنواره هاست. در تمام دنیا بانیان برگزاری یک فستیوال از مدت ها قبل برای ورود و پذیرایی از مهمانان شرکت کننده در آن فستیوال آماده می شوند و به نظر می رسد تمام ارگان های یک شهر هر خدمتی را که می توانند در راستای آسایش و برگزاری هر چه بهتر جشنواره ارائه می دهند. همه این موارد به دقت نظر و جدی بودن مدیران بستگی دارد. مثلا مریوان سالهاست که میزبان جشنواره تئاتر خیابانی است و من فکر  می کنم کل این شهر باید در دوران جشنواره رنگ و بوی این فستیوال را داشته باشد و این جذابیت ایجاد می کنند تا شرکت کننده های بیشتری برای سالهای بعد به سمت این جشنواره بیایند. چند پوستر و بنر در شهر و کمی پول خرج کردن برای برگزار کردن جشنواره و در نهایت پرداخت اندک پولی به برگزیدگان چه کمکی به تئاتر منطقه می کند؟ جشنواره استاندارد اتاق فکر می خواهد تا در مورد همه چیز بهترین تصمیمات گرفته شود».

سیامک صفری در آخر درباره حمایت از شرکت کنندگان در جشنواره های تئاتری گفت: «خیلی خوب است اگر برای نمایش های برگزیده اجرای عمومی در نظر گرفته شود و در زمان انتخاب آثار هم نمایش های باکیفیت را انتخاب کنند. وقتی فستیوال موتور حرکت جریان اجرایی تئاتر باشد، نگاه تازه ای نسبت به این هنر ایجاد می شود».




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران