در حال بارگذاری ...
زهرا صبری از تقدیم اجرا به دنیا فنی زاده خبر داد

نمایش «تا یک به بشمار» به موناکو می رود

نمایش «تا یک بشمار» کاری از گروه «یاس تمام» نوشته و کارگردانی زهرا صبری است. این نمایش ۱۳ اگوست در جشنواره «فورد آنتونی موناکو» روی صحنه خواهد رفت. این نمایش پیشتر در جشنواره هایی در سوئد، آلمان، روسیه، ایتالیا، پرتغال و فرانسه اجرا رفته است.

زهرا صبری در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فورد آنتونی با رویکرد توجه به خلاقیت نو و معاصر و به دنبال تئاتر پرطرفدار است و در چهل و ششمین دوره برگزاری اش میزبان شش کمپانی است و دراین جشنواره هر هفته یک نمایش از یک کشور حضور و اجرا خواهد داشت. این جشنواره به نوعی میزبان نمایش هایی است که تشنه دانستن و به دنبال حقیقت هستند.

 

او درباره دلایل اقبال این نمایش در عرصه بین المللی گفت: به نظر من باید دلایل این اقبال را از خودشان پرسید، اما به نظرم این نمایش آن قدر عمیق است که بدون دیالوگ توانسته نظر برگزار کنندگان و مخاطبان جشنواره ها را جلب کند.

 

این کارگردان شناخته شده تئاتر و تئاتر عروسکی که اجرای نمایش هایی که در کشورهایی دیگر داشته را به یکی از هنرمندان صاحب نام تئاتر ایران تقدیم کرده است در این سفر نیز به احترام دنیا فنی زاده که به گفته متخصصان بهترین عروسک گردان هنرهای نمایشی است ، اجرا خواهد داشت.

 

صبری با بیان این مطلب که نمایش «تا یک به شمار» یک نمایش ضد جنگ است، گفت: این نمایش برگرفته از اشعار خیام است. سربازان این نمایش با ساختن چیزهای متعدد به وسیله گِل می‌خواهند به مخاطبان نشان دهند که روزی به دنیا می‌آییم و روزی از دنیا می‌رویم و این‌طور نیست که چیزی را نگه‌ داریم یا باقی بمانیم.

 

 او ادامه داد: این نمایش به صورت بی‌کلام اجرا می‌شود و قصه سه سرباز است که وقتی به آن‌ها اعلام می‌شود که باید شهری را بمباران کنند از این تصمیم سر باز می‌زنند و به واسطه بارانی که باریده مشغول به بازی با گِل می‌شوند. سربازان با استفاده از گِل شروع به ساخت یک‌سری چیزها می‌کنند که بعد همگی خراب می‌شود.

 

 

صبری درباره چگونگی بهره گیری از اشعار خیام در روایت این نمایش توضیح داد: زمانی که اشعار خیام را می خوانیم، حتما لازم نیست به حال و هوای گذشته برویم بلکه باید با این آثار ارتباطی امروزی برقرار شود. خیام از زمان حال، زندگی در لحظه و دوست داشتن حرف می زند. این نظرات متعلق به زمان خاصی نیستند و در همه قرن ها قابلیت پرداخت دارند.

 

 او ادامه داد: متریال این نمایش گل و آب است و از طراحی صحنه بخصوصی برخوردار نیست و به جز چند چرخ چوبی که همان چرخ های سفالگری است در صحنه چیزی وجود ندارد. دراین نمایش تلاش کردم به چراهایی که به دنبالش بودم دست یابم اثرتلاش کردم تنفرم را از جنگ و امیدواری ام را به زندگی نشان دادم.

 

صبری درباره اجرای مجدد نمایش تا یک به شمار در ایران گفت: با این که این نمایش با اقبال مخاطبان روبرو شده و پیشنهادهایی هم برای اجرای مجدد این نمایش داشته ام اما فعلا قصد ندارم که این نمایش را دوباره اجرای عموم بروم . اگر سالن خوبی برای اجرا پیشنهاد شود حتما این نمایش را روی صحنه خواهم برد.

 

  نمایش «تا یک بشمار» کاری از گروه تئاتر «یاس تمام» است که این نمایش نوشته و کارگردانی زهرا صبری است و در این اثر نمایشی، محسن شاه‌پیری، حسین دیوان دری و رضا بهرامی به ایفای نقش می‌پردازند و بهرنگ عباسپور نوازنده و آهنگساز این اثر نمایشی است.

 

  زهرا صبری قصد دارد، بزودی نمایش «شاه لیر» را روی صحنه ببرد و مدت هاست که روی نمایشنامه شاه لیر کار می کند. به گفته صبری احتمال این وجود دارد که این نمایش را به صورت عروسکی - زنده تولید و اجرا کند.

زهرا صبری تا به حال نمایش‌های «زمین و چرخ» و «تا یک بشمار»، «خانه برنارد البا»  و «هشت لحظه» را در جشنواره‌های بین‌المللی و همچنین کشورهای مختلف به صحنه برده است.

 




نظرات کاربران