در حال بارگذاری ...
برگزیدگان دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان معرفی شدند

برگزاری جشنواره ملی با بودجه نه میلیونی

دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان هجدهم مرداد ۹۵ با معرفی نفرات برتر دو بخش اصلی به پایان رسید.به گفته دبیر این رویداد، این جشنواره تنها با بودجه نه میلیون تومان برگزار شده است.

محمدباقر نباتی دبیر جشنواره تئاتر عنوان در گفت و گو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: دومین دوره جشنواره خصوصی تئاتر عنوان با اقبال خوبی هم از سوی هنرمندان عرصه تئاتر و مخاطبان روبرو شد و نکته قابل تامل درباره این جشنواره این است که برای اجراهای صحنه ای بلیط فروشی انجام دادیم و مخاطبان نیز از این رویکرد جشنواره استقبال کردند.

 

او افزود: در بخش صحنه ای این جشنواره از میان 21 اثر پنج اثر برای اجرا در جشنواره انتخاب شدند و نمایشنامه برتر جشنواره نیز از سوی انتشارات عنوان منتشر خواهد شد.

 

دبیر جشنواره عنوان همچنین خبر از امضای تفاهم نامه همکاری میان مدرسه تئاتر سه نقطه خبر داد و گفت: براساس این تفاهم نامه قرار است نمایش برگزیده جشنواره به مدت دو هفته در سالن رکن الدین خسروی مدرسه سه نقطه اجرای عموم برود.

 

او ادامه داد: در ایام برگزاری جشنواره همچنین برنامه هایی چون اکران فیلم تئاتر داشتیم که در جریان برگزاری جشنواره فیلم تئاترهای «شکلک» به کارگردانی کیومرث مرادی، «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و «مرگ فروشنده» نادر برهانی مرند اکران و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

 

نباتی همچنین از برگزاری سومین دوره این جشنواره خصوصی در سال آتی خبر داد و گفت: سال آتی بخش های جدیدی به این جشنواره افزوده خواهد شد و فراخوان سومین دوره جشنواره ماه آتی منتشر خواهد شد. در این دوره از جشنواره به دلیل فراهم نشدن امکانات، نتوانستیم شاهد اجرای پرفورمنس های راه یافته به جشنواره باشیم که امیدوارم سال آتی این مشکل مرتفع شود.

 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: این جشنواره به صورت خصوصی برگزار شد و امیدواریم سال آتی بتوانیم بودجه بیشتری برای برگزاری این رویداد داشته باشیم و در سال جاری کل هزینه های این جشنواره نه میلیون تومان شده است.

 

درآیین پایانی این جشنواره که توسط گروه تئاتر عنوان اردبیل و با حمایت بخش خصوصی برگزار شد، نفرات برتر مسابقه ملی نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره با داوری فرهاد قائمیان، سیروس همتی و آرمان طیران معرفی شدند. هیات داوران این بخش ضمن تجلیل از حضور احمد آرام با متن «آخرین بار کی دیدمت گندم» از بوشهر و نیر تقدیر از میثم بتواز نویسنده متن ترکی «سلم چی»، نفرات منتخب خود را در سه بخش به شرح زیر معرفی کردند:

 

نمایشنامه های بلند تالیفی:

 

رتبه اول: نمایشنامه «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» نوشته اکبر صادقی از اردبیل

رتبه دوم: نمایشنامه «وقتی دستان معجزه از عشق خالی بود، من عاشق شدم» نوشته مهدی خلیل زاده از اردبیل

رتبه سوم: «قضیه مار» نوشته امیر لشگری از بوشهر

 

نمایشنامه بلند اقتباسی:

 

رتبه برتر: «عاشقانه ای نه چندان آرام با مادام بوواری در همین حوالی» نوشته سپهر دادمان از اردبیل

تشویق: «زنی که امروز هم ساعت شش آمده بود» نوشته رضا یاوری از زنجان

 

نمایشنامه های کوتاه:

 

رتبه برتر: «کاغذ باطله» نوشته نسرین احمدخانی از زنجان

تشویق: «تخم مرغ آبپز» نوشته آیدا فرزاد از اردبیل

جوایز این بخش توسط شرکت آرتاویل آزما تجهیز اهدا شد.

 

در بخش دیگری از آیین اختتامیه دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، از روح الله حبیب زاده نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر استان، نادر مهدیلو بازیگر پیشکسوت و عیسی عیسی زاده نظیف حامی فعالیت های هنری گروه تئاتر عنوان با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.

 

 همچنین در این مراسم از ساسان قجر هنرمند برجسته پانتومیم کشور تجلیل شد. همچنین نمایش کوتاه نقاش حاصل دو روز ورک شاپ زبان بدن نیز توسط هنرجویان تئاتر عنوان اجرا شد.

 

آخرین بخش از مراسم اختتامیه دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان به اعلام نفرات برگزیده بخش اجراهای تجربی اختصاص داشت. هیات داوران این بخش شامل مجید واحدی زاده، توحید معصومی و یوسف جاوید آرای خود را به شرح زیر اعلام کردند:

طراحی گریم: شیما بخشنده برای نمایش «مترسک» (تشویقی)

طراحی نور: رامین فرزانه برای نمایش «تخم مرغ آبپز» (تشویقی)

طراحی صحنه: فرناز خدایی برای نمایش «مارس در خانه» و امیر عاقل زاده و آیدا فرزاد برای نمایش «تخم مرغ آبپز» (تشویقی)

 

بازیگری زن:

 

تشویق: نسرین هوشیار بازیگر نمایش «سایلنت» و مونا محمدنژاد بازیگر نمایش «مارس در خانه»

برتر: اسما علیزاده فرزین و سایه عباسپور بازیگران نمایش «پشت شیشه ها»

 

بازیگری مرد:

 

هیات داوران با تشکر از حضور علی محمد زاده بازیگر برجسته تئاتر پارس آباد بازیگران منتخب را معرفی کرد.

 

تشویق: پیمان حسنوند بازیگر نمایش «مارس در خانه»

برتر: آرمین رحیمی بازیگر نمایش «تخم مرغ آبپز»

 

نمایشنامه نویسی: ضمن تجلیل از متن پشت شیشه ها اثر محمد چرمشیر، هیات داوران اثری را شایسته انتخاب ندانست.

 

کارگردانی:

 

تشویق: وحید حسنوند کارگردان نمایش«مارس در خانه»

برتر: فرهاد طوفان کارگردان نمایش «پشت شیشه ها»

 

آرای تماشاگران:

 

کار برگزیده تماشاگران: نمایش «پشت شیشه ها» به کارگردانی فرهاد طوفان

 

دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان از 14 تا 18 مرداد به دبیری محمد باقر نباتی مقدم و با حضور پنج گروه نمایش صحنه ای و چهار گروه نمایشنامه خوانی در مجتمع فرهنگی هنری فدک و با حمایت اتاق بازرگانی استان اردبیل، هتل سپید سرعین، موسسه بنیان پژوهان آگاه و موسسه فرهنگی هنری طنین برگزار شد.

 

در طول روزهای برگزاری جشنواره، ساسان قجر سومین ورک شاپ زبان بدن را برگزار کرد و رزاق صفوی کارگاه تئاتر شورایی را با حضور علاقمندان اجرا شد. 

مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن اهدای 400 عنوان کتاب تخصصی به جشنواره این رویداد فرهنگی حمایت کردند.




نظرات کاربران