در حال بارگذاری ...
مروری بر جشنواره سراسری تئاتر رضوی

از حضور چشمگیرهنرمندان تا استقبال بی‌نظیر مردم

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۱۵ تا ۲۰ مرداد در بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، یازدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در حالی برگزار شد که استقبال عموم مردم از این رویداد بی‌نظیر بود. مخاطبان این جشنواره فقط اهالی تئاتر نبودند بلکه از مناطق مختلف خراسان شمالی عموم مردم و علاقه‌مندان برای دیدن تئاتر به بجنورد آمده بودند. تمام سالن‌ها زمان اجرا پر بود و گاهی مخاطبان نشسته روی زمین نمایش‌ تماشا کردند و شعار «تئاتر برای همه» در این رویداد تحقق پیدا کرده بود. نکته تامل برانگیز دیگر این جشنواره حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم بود. با پایان رسیدن دوره یازدهم مروری بر این جشنواره داشتیم که بازتاب آن را می‌خوانید:

 

همراهی هنرمندان با جشنواره رضوی

دوره یازدهم تئاتر رضوی در حالی به پایان رسید که هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، اصغر همت، منوچهر محمدپور، حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، ارمغان بهداروند، رضا صابری، ناهید مسلمی، نسیم ادبی، علی صالحی، احمد کاوری، فریدون محرابی، ایوب آقاخانی، هدایت هاشمی، عزت‌الله مهرآوران، رضا رمضان‌زاده، حسن مهرجردی، سهراب سلیمی، عباس دلشاد، سیاوش طهمورث، حجت علیخانی و نادر برهانی‌مرند همراه این رویداد بودند.

 

استقبال 13هزار نفری مردم خراسان شمالی از نمایش‌ها

اتفاق بی‌نظیر این جشنواره استقبال عموم مردم از نمایش‌ها و برنامه‌های جانبی یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی بود.

در مدت 5 روز اجرای نمایش‌های جشنواره، در دو بخش مسابقه و ویژه هر روز سه نمایش در دو سانس به صحنه رفتند و در مجموع 29 نمایش در سالن‌های گلشن، حافظ و تماشاخانه شمس بجنورد اجرا داشتند. استقبال از کارها به حدی بود که شرکت‌کنندگان گاهی روی زمین نمایش تماشا ‌کردند.

 

نمایشی که در بجنورد سه اجرایی شد

یکی از اجراهای ویژه یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی نمایش «سردار» به کارگردانی نادر برهانی مرند بود که به دلیل استقبال گسترده مردم به اجرای سوم  رسید. برهانی‌مرند در این کار قصه سرداری را روایت می‌کند که در بیمارستانی در شهر مشهد و در مجاورت حرم امام رضا (ع) در کما به سر می‌برد. قصه نمایش در اتاق بیمارستان روایت می‌شود و مخاطب با فضای ذهنی این سردار همراه می‌شود. هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، احمد کاوری، سیدعلی صالحی، ناهید مسلمی، نسیم ادبی و ندا کوهی بازیگران نمایش بودند که در پلاتو شمس به صحنه رفت. «سردار» در تهران نیز اجرای عمومی دارد.

 

مجلس نقل

در بخش جانبی جشنواره نیز مجلس نقل خوانی توسط عزت‌الله مهرآوران، مرشد حسین مداح‌نیا و مصطفی سعیدی برگزار گردید و هر شب در شهربازی بجنورد و محوطه تالار گلشن داستان‌هایی از امام رضا(ع) برای مردم روایت شد.

 

از هدایت بازیگر تا اقتباس از منابع دینی در ورک‌شاپ آموزشی

برپایی دو کارگاه «هدایت بازیگر» با حضور قطب‌الدین صادقی و «اقتباس از منابع و روایت‌های مکتوب برای نگارش نمایشنامه دینی» با حضور مهدی نصیری نیز از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره بود که با استقبال خوب اهالی هنر برگزار شد.

صادقی در ورک شاپ «هدایت بازیگر» تاکید داشت: بازیگری انظباط و جدی‌گری می‌خواهد. بازیگر باید ساختار دراماتیک و شکل اثر را بشناسد. در چارچوب سبک نویسنده و کارگردان موردنظر بازی کند. با دوران تاریخی اثر از جمله شعر، نقاشی و موسیقی آشنا باشد. بازیگر باهوش هر چه درباره دوران نمایشنامه و نقش است مطالعه می‌کند هرچه اطلاعات بیشتر باشد بازی بهتر می‌شود.

همچنین نصیری ورک شاپ را با طرح مسئله درباره چگونگی اقتباس، تبدیل داستان و زندگی نامه دینی، تفاوت‌های ساختار درام داستان، فرصت‌ها و آسیب‌هایی که اقتباس در اختیار درام قرار می‌دهد و بحث برای یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها آغاز کرد که در ادامه با توجه به برآیند مهارت شرکت کنندگان با بررسی ساختار نمونه‌های اولیه (داستان، زندگی نامه وغیره) و ساختار درام ادامه یافت. در کنار طرح موضوع و ارزیابی و تطبیق ساختار دو نمونه ادبی نمونه‌هایی از آثار مکتوب دینی معرفی و الگوی اقتباس در کارگاه تمرین شد.

 

دو کتاب به مناسبت جشنواره به چاپ رسید

نمایشنامه «اگر می‌توانی مرا بگیر» نوشته آرش عباسی و کتاب «رضا» با زیرعنوان مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به قلم مجید کاظم‌زاده‌مژدهی، محسن پاکدامن، سیدجواد اشکذری و سیروس همتی دو عنوانی است که به مناسبت جشنواره یازدهم توسط انتشارات نمایش منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

«پا نما»، «خانه عزیز»، «زندگی، شاید همین حالا» و «گوهر» عناوین نمایشنامه‌های این کتاب است.

 

انتشار مجموعه شنیداری نمایشنامه‌های منتخب رضوی

این مجموعه به کارگردانی ایوب آقاخانی به مناسبت یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی انتشار یافته است.

««واقعه خوانی سی ام صفر دویست و سه»، «جاده لغزنده است با احتیاط برانید»، «شمیم»، «عوض بدلو»، «سپیدپوش»، «کیفر»، «مقتل ماهی سرخ»، «میرمطهر، انگشت متبرک و چند داستان دیگر»، «مرحم»، «کباب سلطانی»، «تار و پود» و «صبرا» از آثار است که دراین مجموعه ارائه شده است..

نویسنده این نمایش‌ها فرهاد ارشاد، لیلا روغنگیرقزوینی، محمد محمودی، عباس جانفدا، مرجان موسی‌نژاد، وحید درویشی، علیرضا ناسوتی، بابک صفی‌خانی و ساغر لطفی‌نژاد هستند.

 

حضور هنرمند تئاتر آلمان در بجنورد

علاوه بر مخاطبان ایرانی جشنواره، پیتر اشپوهلر مدیرکل و مدیر هنری تئاتر دولتی کارلسروهه آلمان، نیز با حضور در جشنواره از نمایش های روی صحنه دیدن کرد. وی حضورش در جشنواره تئاتر رضوی را علاقه و شناخت از تئاتر ایران دانست.

 

اختتامیه‌ای با حضور پررنگ گروه‌ها

اختتامیه جشنواره در حالی برگزار شد که سالن دو طبقه مجتمع فرهنگی هنری گلشن مملو از هنرمندان، گروه‌های نمایشی و علاقه‌مندان تئاتر بود. جایزه بهترین نمایشنامه به امیر حامد برای نمایشنامه «دو بال قیچی» و بهترین کارگردانی به رضا حسینی برای نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» رسید. همچنین امیر حامد برای نمایش «دو بال قیچی» بهترین بازیگری مرد و پرستش سلطانی برای نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» و صدیقه مشایخی برای بازی در نمایش «منظومه» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند. این مراسم از بخش‌های مختلفی چون اجرای موسیقی، سخنرانی و پخش چند کیپ از روند برگزاری جشنواره و اجرای گروه‌ها همراه بود.

معاون هنری وزارت ارشاد در این مراسم تاکید کرد: برای فعالیت تئاتر رضوی، آمادگی داریم که در آینده امکانات بهتری را پیش بینی کنیم. با توجه به این که در کشورهای همسایه دغدغه‌های مشترکی درباره فرهنگ رضوی وجود دارد، می‌توانیم آثار مشترکی را تولید کنیم و جشنواره در فضای بین المللی حرکت کند.   وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند بودجه جشنواره پایدار و مستمر باشد و دبیرخانه بتواند برنامه‌های خود را پی‌گیری کند. امیدوارم مسوولان استانی کماکان همراه جشنواره رضوی باشند و رویدادی که مزین به نام امام رضا (ع) است، به حیات خود ادامه دهد.

همچنین در یکی از کلیپ‌ها که در مراسم اختتامیه پخش شد مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، توضیح داد: ویژگی جشنواره رضوی در خراسان شمالی حضور مردم علاقه‌مند به تئاتر است و امیدوارم با فضایی که در استان وجود دارد و با استفاده از تالار شمس که به برکت همین جشنواره احداث شده، شاهد استمرار تئاتر در تمام ایام سال در این شهرستان باشیم. 

حسین ثابت قدم‌وحید مدیر کل اداره هنرهای نمایشی خراسان شمالی، نیز در سخنانی میزبانی جشنواره تئاتر رضوی را افتخاری برای مردم استان دانست و افزود: امیدواریم چراغ تئاتر رضوی روشن بماند و با برنامه‌ریزی اصولی بتوانیم توسعه فرهنگ رضوی را پی بگیریم و شاهد بلوغ جشنواره در مسیر جهانی شدن باشیم.

 

اهدای جایزه ویژه توسط معاون هنری

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه جایزه ویژه‌ای را به میزان رقم جایزه جشنواره برای برگزیدگان در نظر گرفت.

این هدیه به منظور حمایت از تولید نمایش‌های معنوی و گسترش فرهنگ و معارف رضوی از سوی معاون هنری به برگزیدگان جشنواره اهدا شد.

 

بزرگداشت دو پیشکسوت در دوره یازدهم

اتفاق ویژه این دوره گرامیداشت دو هنرمند زنده یاد «احمد علامه‌دهر» و «مهدی ایوبی» بود. به این مناسبت اصغر همت درباره علامه دهر و محمدرضا الوند درباره مهدی ایوبی یادداشتی نوشته بودند که به ترتیب با صدای نادر برهانی‌مرند و ایوب آقاخانی خوانده شد.

 

داوران بخش مسابقه

تاجبخش فناییان، سیاوش طهمورث و سهراب سلیمی آثار بخش مسابقه یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی را داوری کردند.

 

نمایشهای معرفی شده جهت حمایت از اجرای عمومی      

همچنین هیات داوران چند نمایش را بدون اولویت برای حمایت از اجرای عمومی در شهرهای محل تولید اثر به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی کرد. این آثار «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» به کارگردانی رضا حسینی از مشهد، «دقایقی با رضا» به کارگردانی سعید نوروزی از کرمانشاه، «دو بال قیچی» به کارگردانی امیر حامد از رشت، «شراره» به کارگردانی محمدمهدی خاتمی از مشهد و «منظومه» به کارگردانی علی فرحناک از قم هستند.

 

یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 15 تا 20 مرداد در بجنورد برگزار گردید.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «در مانده»، منتخب جشنواره رضوی

میلاد حسین‌زاده: تمرکز بر اجرای عمومی آثار رضوی، اجراها را قوی‌تر می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «در مانده»، منتخب جشنواره رضوی

میلاد حسین‌زاده: تمرکز بر اجرای عمومی آثار رضوی، اجراها را قوی‌تر می‌کند

کارگردان نمایش «در مانده» گفت جشنواره‌ای که رقابتی نباشد، به‌مراتب اجراهای بهتر و قوی‌تری خواهد داشت چون باید به‌گونه‌ای عمل کند که سلیقه مخاطب عام را اقناع کند.

|

پوریا رضایی کارگردان نمایش «روزهای اتفاقی» مطرح کرد

لزوم حضور مستمر استادان تئاتر در کنار صاحب‌نظران حوزه فرهنگ رضوی
پوریا رضایی کارگردان نمایش «روزهای اتفاقی» مطرح کرد

لزوم حضور مستمر استادان تئاتر در کنار صاحب‌نظران حوزه فرهنگ رضوی

کارگردان نمایش منتخب «روزهای اتفاقی» بر لزوم حضور مستمر استادان هنر تئاتر در کنار صاحب‌نظران حوزه فرهنگ رضوی در جشنواره امام رضا(ع) تأکید کرد و گفت هدف اصلی ما از تولید این اثر برای حضور در جشنواره رضوی، شکستن کلیشه‌ها و دوری از تکرار بود.

|

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی:

در این دوره به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شدیم

علی‌محمد رادمنش، دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت آثار این دوره از جشنواره، به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده‌ و به لحاظ کیفی هم ارتقاء یافته است.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

نظرات کاربران