در حال بارگذاری ...
حضور هنرمندان در دوره آموزش پرتره نگاری

رونمایی از پرتره مشاهیر سینما و تئاتر در نیاوران

رویا تیموریان ،اصغر همت و قطب الدین صادقی با حضور در فرهنگسرای نیاوران ، پروژه پرتره نگاری از ۱۰۰ هنرمند بزرگ سینمای ایران را کاری مبتکرانه، ارزشمند و ماندگار توصیف کردند.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، دومین نشست از دوره های  آموزشی  پرتره نگاری مشاهیر بزرگ سینما و تئاتر ایران با همکاری بنیاد افرینش های  هنری نیاوران دوشنبه 18 مرداد ماه و جمعه 22 مرداد ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران  برگزار شد.

 

در این کلاس های آموزشی که با مدیریت هیوا پاشایی و با حضور اشکان قازانچایی برگزار می شود، هنر جویان با اصول چگونگی ساخت پرتره هنرمندان  آشنا می شوند و در ادامه در کارگاه های ساخت پرتره  چهره هنرمند صاحب نام سینمای ایران را با مهرهای رنگی به تصویر می کشند. 


اصغر همت: همیشه  بانوان  در جامعه پیشرو بوده اند

 

اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر که یکی از میهمانان ویژه این دوره بود با اعلام این مطلب که سخت ترین کار در خلق پرتره هنرمندان با مهره ، درآوردن سایه هاست گفت:چند وقت پیش  برای دیدن تئاتری به فرهنگسرای  نیاوران آمدم و برای اولین بار  آثاری از پرتره های هنرمندان موسیقی را به شکلی جدید دیدم.خیلی از این کار خوشم آمد و وقتی در جریان موضوع قرار گرفتم متوجه شدم گروهی در این زمینه دارند فعالیت ارزشمندی می کنند. 


او افزود: این روزها هر کاری که  دستاویزی باشد برای بهتر گذراندن وقت و زمان،  توفیق و مشغولیت خوبی است. بعضی از هنرها هستند که اگر به هیچ جایی هم نرسند همین که خلوت آدم را پر می کنند ارزشمند هستند. این کار  حداقل ها را دارد و اگر سرمایه ای برای آن گذاشته شود به نتیجه خوبی می رسد.

 

همت همچنین با اشاره به حضور حداکثری بانوان در این رویداد هنری اظهار داشت:خیلی جالب است که اکثریت چنین حرکت ارزشمندی را خانم ها تشکیل می دهند. همیشه  بانوان  در جامعه پیشرو بودند.  امروزه در جامعه مردانه ما فضاها و آزادی هایی را شاهد هستیم  که بانوان از آن به خوبی استفاده می کنند. بانوان همیشه در آثارشان  ظرافت را رعایت می کنند  که این امر خصوصا در چنین رویداد هایی  اتفاق  خوبی است.

 

رویا تیموریان:به هیچ کس جز مردم امیدی نداریم

 

رویا تیموریان  بازیگر سینما و تئاتر نیز در سخنانی ساخت 100 پرتره هنرمندان عرصه سینما را کار بزرگی عنوان کرد و ابراز داشت:خوشحالم که در این سرزمین تعداد بسیار زیادی  هنرمند وجود دارد. از  فرهنگسرای نیاوران و همچنین  برگزار کنندگان چنین رویدادی  که از هنرمندان حمایت می کنند کمال تشکر و سپاس را دارم. باید بگویم ما به هیچ کس جز مردم امیدی نداریم.

 
او با ذکر این مطلب که نسل جوان باید به کار خودش ادامه دهد گفت: من بی صبرانه منتظرم تا حاصل کار این گروه  را ببینم . کار هنری مثل بازیگری کار سختی است که اگر عاشق نباشیم  نمی توانیم  کار کنیم و عمرمان به هدر می رود . کار شما جریان و حرکت جدیدی است و باید با  امید به راهتان ادامه دهید. قطعا  کاری که قصد آن را کرده اید  در طول زمان جواب می دهد از این رو  بسیار خوشحالم که در جمع شما هستم.

 

قطب الدین صادقی : آنچه که امروز در جامعه کم داریم همین خلاقیت هاست


دکتر قطب الدین صاقی نویسنده، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون  نیز در سخنانی دوران معاصر را دوره ای توصیف کرد که در آن فرصت کارهای بزرگ از انسان ها گرفته شده است.

 

او در ادامه خاطر نشان کرد:در هنر نباید دنبال توفیق فوری بود . توفیق مشروع گام به گام به دست می آید .چیزی که در این سال ها مرا عصبی می کند دیدن آثاری است که ربطی به مردم ندارد. در هر اثر هنری  باید تاریخ و جامعه منعکس شود .

 

او با اشاره به آماری در خصوص گردش مالی هنری در کشوری همچون فرانسه ابراز داشت :در پاریس  هر شب 600 تئاتر روی صحنه است و هزار فیلم اکران می شود. موزه لوور به همراه 93  مجموعه  ده میلیارد یورو در سال درآمد دارد. در همین  سال گذشته 16 میلیارد یورو گردش مالی در حوزه فرهنگ و هنر داشته اند.این ها را از آن رو می گویم که متاسفانه بخشی از جامعه ما به خاطر عدم رشد فرهنگی نمی توانند هنرمند را تامین کنند  چرا که فرهنگ و هنر به صورت ضرورت در نیامده است .از این رو هنرمند مجبور است برای تامین معیشتش کار های سطحی و کم عمقی را دست بگیرد.


صادقی ادامه داد:آن چه که امروز در جامعه کم داریم همین کار ها و خلاقیت هاست.باید  ارتباط مان به شکل هنری باشد و این گونه کار ها به این امر کمک می کند . هر نوع ابداع هنری نگاه جامعه را ظریف  اندیش تر می کند و تخیل را به حرکت وا می دارد  که در پس این اتفاق  اندیشه، سیال تر می شود. هنر یعنی خلق شکل لذا هر نوع خلاقیتی خوب است.

 

این مدرس  باتجربه تئاتر در پایان صحبت هایش با ذکر این مطلب که از  این نوع کار ها  تا کنون  در جایی ندیده است پیشنهاد داد تا ساخت چنین آثاری عام شود و به صورت وسیع  توسعه یابد.

 

هیوا پاشایی نیز در سخنانی با اشاره به ساخت  و رونمایی چهره 15 هنرمند عرصه موسیقی با الهام از قالی ایرانی و با استفاده از ربان های رنگ  در فرهنگسرای نیاوران خاطر نشان کرد:در حرکت اولمان که ساخت چهره های هنرمندان موسیقی بود چون چهرها ایرانی بودند می خواستیم از تکنیکی استفاده کنیم که مختص ایران باشد. بازتاب خوبی را در میان هنرمندان شاهد بودیم و همین امر باعث شد تا به صورت جدیتری به این کار نگاه کنیم . 


او ادامه داد: در ساخت چهره های هنرمندان سینما از تکنیک  دیگری استفاه کردیم. در واقع  برای ساخت چهره هنرمندان سینما  از مهره هایی شبیه به دانه تسبیح استفاده می کنیم تا نشان دهیم که هنرمند در  جامعه  فردی ارزشمند و تاثیر گذار است و بی احترامی به او در واقع بی احترامی به فرهنگ آئینی و سنت های کهن ایران زمین است.


او با تشکر از مدیریت بنیاد آفرینش ای هنری نیاوران و صد هنرمندی که برای ساخت پرتره ها اعلام آمادگی کرده اند خاطر نشان کرد:در ادامه این مسیر و بعد از رونمایی از چهره هنرمندان سینما کار ساخت  چهره 100 نویسنده ادبی ایران را در دستور کار داریم و امیدواریم با حمایت مردم و مسئولین بتوانیم آن کار را نیز عملی کنیم.

 

اشکان قازانچایی عضو کمیته داوران و شورای سیاست گذاری پروژه پرتره نگاری مشاهیر سینما و تئاتر ایران  نیز در بخشی از این نشست با اشاره به ضرورت انتخاب تصاویر مناسب برای اجرای این آثار گفت:تصاویری که انتخاب می شود باید دارای شاخصه های مهمی باشد که پس از اجرای نهایی حس مناسبی را به بیننده القا کند و ارتباط لازم میان اثر و مخاطب ایجاد شود.از سوی دیگر باید بگویم اکثر هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند از طراحان گرافیک هستند و به نظر من در این برنامه فرصتی پیدا کرده اند که می توانند از آن برای ایجاد ارتباط مناسب با عرصه های مختلف فعالیت های هنری در آینده استفاده کنند و شاهد تحقق اتفاقات بسیار خوبی در این بخش باشیم.


سومین و چهارمین دوره آموزش ساخت پرتره های مشاهیر سینما و تئاتر ایران دوشنبه 25 مرداد و جمعه 29 مرداد ماه نیز در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. از  این پرتره ها به زودی  و با حضور هنرمندان سینما و تئاتر در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

نظرات کاربران