در حال بارگذاری ...
همزمان با تولد سعدی افشار

اختتامیه چهارمین همایش ملی رادی‌ شناسی برگزار شد

شب گذشته چهارمین همایش ملی رادی شناسی در تالار استاد جلیل شناز خانه هنرمندان با اجرای پیمان شیخی و حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، خانوده اکبر رادی و هنرمندانی همچون محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، جعفر والی، فرین دخت زاهدی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، شارمین میمندی نژاد، محمدرضا هدایتی و... به کار خود پایان داد.

 

بزرگداشت رادی بزرگداشت یک جریان است

به گزارش ایران تئاتر مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: درام ایرانی صرفا به آثاری که از شیوه های شناخته شده نمایش های ایرانی استفاده میکنند خلاصه نمی شوند و آثار مرحوم رادی با بهره گیری از ساختارهای شناخته شده نمایشنامه نویسی جهان انسان معاصر ایرانی و دغدغه ها و مسایلش را برجسته می کند .

مهدی شفیعی افزود: وجه دیگر همین نگاه نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصا گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار رادی  را شکل می دهد که  نکته ی مهمی است. این یکی از بزرگترین آموزه ها  برای نمایشنامه نویسی معاصر ایران است.

رنگ و بوی بومی در عین حال ملی  و طبیعتا  توجه به حضور  انسان در جهان کوچک شده معاصر به واسطه گسترش ارتباطات و وجود دغدغه های مشترک بشری جهانی در  آثار رادی مشهود است. 

 

امیدوارم نام رادی جهانی شود 

عطاءالله کوپال مدیرعامل بنیاد اکبر رادی گفت : امیدوارم کلمه رادی شناسی که در مباحث ادبیات نمایشی  جا انداختیم ، در جهان نیز جایگاهی پیدا کند و امیدوارم  بتوانیم بنیاد اکبر رادی را که به تازگی با نام موسسه فرهنگی هنری استاد اکبر رادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسید، در جهان هم به ثبت برسد.

 

رادی بدون هیچ ادعایی تاریخ نگار بود

هم چنین محمد رحمانیان کارگردان تئاتر نیز با اشاره به اینکه او و عطاالله کوپال هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان اکبر رادی بوده اند، گفت: رادی نزدیک ترین فرد به آثارش است. او چند خصوصیت درخشان دارد که در شخصیت های نوشته هایش مشهود است. رادی عصیانگر، رادی تلخ و عبوس و رادی شاد. عصیان و عصبانیت رادی را شخصیت هایش می بینم . هم چنین شوخی نویسی های رادی بسیار خوب است. رادی این ویژگی را دارد که فردی را در نهایت شاد بودن، ناگهان تلخ نشان بدهد.

رحمانیان افزود: در نوشته هایش دیده ایم که شخصیتی در نهایت شادی ناگهان با اتفاقی تلخ مواجه می شود و از آن احساس شادی ناگهان به احساس غم می رسد. رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری اش میان سنت و تجدد ایستاده است. گاهی به تجدد حق می دهد و گاهی به سنت. او تاریخ نگار است اما هیچگاه مدعی تاریخ نگاری نبود. یکی دیگر از ویژگی مهم اثار او توجه به زنان است و زنان آسیب دیده را در آثارش زیاد دیده ایم.

مقاله های خوبی به همایش رسید

فریندخت زاهدی استاد دانشگاه و دبیر علمی سومین همایش رادی شناسی  گفت:‌ پژوهشگران جوان مقاله های خوبی ارائه دادند و این همان چیزی است که ما در بنیاد رادی به دنبالش هستیم. اینکه لایه های تحلیلی ادبیات نمایشی از طریق این پژوهش ها مورد بررسی و در اختیار دست اندرکاران ادبیات نمایشی قرار بگیرد.

امیدوران سال آینده بنیاد رادی دفتر داشته باشد 

بهزاد صدیقی مدیر اجرایی و سخنگوی موسسه فرهنگی هنری استاد اکبر رادی نیز گفت: مقالات دوره دوم همیاش طی دو هفته آینده توسط نشر نشانه منتشر می شود .در نیمه دوم سال نیز مقالات دوره سوم چاپ می شود. گزیده ای از نامه های استاد اکبر رادی نیز که توسط همسر استاد، حمیده بانو عنقا توسط نشر نشانه زیر چاپ است. هم چنین اسفند ماه امسال شاهد اجرای از پشت شیشه ها به کارگردانی محمد رحمانیان در سالن کنش معاصر هستیم. امیدوارم بنیاد اکبر رادی تا سال آینده یک دفتر داشته باشد و شاهد راه اندازی بنیاد محمود استاد محمد نیز باشیم.

 

در بخش دیگری از این مراسم ، بخش هایی از نمایش از پشت شیشه ها توسط رویا تیموریان و مسعود رایگان خوانش شد.

هم چنین پنج مقاله بررسی و نقد تطبیقی نمایش نامه افول اثر اکبر رادی و دشمن مردم اثر ایبسن نوشته بهار سادات بنی جمالی، بررسی پدیدار شناختی مکان و نامکان در نمایش نامه روزنه آبی اثر اکبر رادی نوشته مرتضی بیگلو با راهنمایی دکتر شیرین بزرگمهر ، بررسی اسطوره سفر در سه گانه مرگ در پاییز اثر اکبر رادی نوشته تهمینه محمدی، ، بررسی گفتمان های پیشامدرن ، مدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته نیلوفر باغبان مشیری بار اهنمایی دکتر اسماعیل عالی زاد، فروپاشی و تغییر شکل اسطوره در درام واقع گرای اکبر رادی نوشته سحر رضوانی و حامد امان پور قرایی ارائه شد. در پایان این مراسم نیز نویسنده های این مقاله ها مورد تقدیر قرار گرفتند و مقاله نیلوفر باغبانی به عنوان مقاله برتر همایش اعلام شد.

هم چنین دکتر پرستو محبی نیز مقاله بررسی فضای روایی در جهان نمایش رادی را در این همایش ارائه داد.

 

برگزیده ها

در بخش نمایشنامه نویسی محمد چرمشیر با قرائت بیانیه هیات داوارن اعلام کرد که در این بخش هیچ نمایشنامه به عنوان اثر برگزیده انتخاب نمی شود و از میلاد اکبرنژاد، صحرا رمضانیان، مهدی میرباقری، علی محمد رحیمی، حامد امانپور تقدیر شد.




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

نظرات کاربران