در حال بارگذاری ...
با حضور دو وزیر در چهارمین جشن ایثار

از برگزار کنندگان جشنواره مقاومت فتح خرمشهر تقدیر شد

صبح سه شنبه ۲۶ مرداد ، همزمان با سالگرد بازگشت آزادگان سال های جنگ تحمیلی ، چهارمین جشن ایثار با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار دکتر دهقان وزیر دفاع در سالن سینمای وزارت فرهنگ برگزار و از مهدی شفیعی ، حسین مسافر آستانه ، همایون قنواتی و دیگر برگزار کنندگان نهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر تقدیر شد.

به گزارش ایران تئاتر ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نظام اسلامی باید از همه امکانات موجود بهره‌برداری کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‌ناپذیرِ این رسولانِ انقلاب، به صورت فرهنگ رایج و به مثابه کلید راهِ هدایت برای نسلِ آینده و همه بیداردلان و آزادگانِ جهان محفوظ بماند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در چهارمین جشن ایثار وزارت ارشاد که با حضور وزیر دفاع و نیروهای مسلح در سالن سینمایی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: برخی از واژه‌ها در زبان فارسی از چنان گسترة معنایی و مفهومی ژرف برخوردار و مصداق‌های بی‌شماری دارند که انسان را ناخودآگاه به خود معطوف می‌کنند. این واژه‌ها معمولاً بیانگرِ فضایلی مقدسند که در نزد همة انسان‌های آزاده، در هر نقطه‌ای از جهان و هر دوره‌ای از تاریخ و در هر آیینی، مقدس، پسندیده و مقبول هستند؛ و ایثار از همین دسته واژه‌های ژرفناک است که همة معانی و مصداق‌های آن با فطرتِ خداجوی انسان مطابقت دارد.

وی افزود: انسانِ آزاده از شنیدن آن و قرار گرفتن در دایرة مصداق و مثال آن محظوظ می‌شود. البته واژة ایثار برای مسلمانان و به‌ویژه شیعیان که با عشق و ارادت به اولیاء‌الله مأنوسند معنایی ژرفناک‌تر و نیکوتر دارد. و این حالت در ایران ما که شاهدِ ٨ سال ایثارگریِ هزاران مجاهد فی سبیل‌الله بوده و تاریخِ معاصرش با واژه و مفهوم ایثار آمیخته است معنایی دیگر دارد.

جنتی گفت: آنچه مردم ایران در چهار دهة گذشته بسیار دیده و شنیده‌ و آزموده‌اند از بذل خانه و کاشانه و مال گرفته تا نثارِ سال‌های عزیز عمر در اسارت، از شهادت اعضای خانواده گرفته تا نثارِ اعضای بدن، و از نثار فرزندانِ دلبند و جگر گوشه‌هایشان گرفته تا جانی که برای دفاع از دین و وطن در طبقِ اخلاص نهادند، همه و همه مصداق‌های بی‌شمار ایثارند که اینک به صورتِ فرهنگ رایج در جامعه در‌آمده‌اند؛ فرهنگی زیبا و بسیار پسندیده که در چارچوبِ هیچ زمان و مکانی اسیر نیست بلکه تا دنیا دنیاست و انسان روی کره خاکی گام برمی‌دارد جزوِ برترین فضایلِ انسانی به شمار خواهد آمد و در تاریخِ زمین ثبت و ضبط خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روزهایی را به یاد بیاوریم که رزمندگان از شهر و دیار، پدر و مادر و زن و فرزند خویش خداحافظی می‌کردند و در حالی که کوله‌پشتی‌شان پر بود از خوشه‌های اشک، از حرف‌های ناگفته، از رازهای سر به‌مُهر، از عطرِ مهربانی، و از عشقی به وسعت دریا، برای دفاع از شرف و وطن پا به عرصة نبرد می‌نهادند. به راهی می‌رفتند که انتهایش بوسه به آسمان بود. همان راهی که یا به شهادت ختم می‌شد یا به جانبازی یا به اسارت در چنگالِ نامردانِ روزگار. اما آنان که به فیضِ عظمای شهادت رسیدند:

روزی­خوران سفرة عشق­اند تا ابد

این زندگانِ خاک، مگویید مرده­اند

وی افزود: همه می‌دانستند نمی‌توان راه را بر عاشق بست یا با توده‌ای ابرِ بی‌مقدار، راهِ را بر خورشید گرفت؟ عاشق، راهِ بسته نمی‌شناسد و هرگز عشقش پشتِ پرده پنهان نمی‌ماند!

جنتی گفت: و آنان که به تیرِ خصم، عضوی از بدن را نثار کردند و به مقامِ جانبازی ارتقا یافتند چه سعادتمندند که پیشاپیش پاره‌ای از جسمِ خویش را به بهشت فرستادند تا روزی در فردوسِ برین بدان بپیوندند و پاداشِ جانبازی خویش را از پیشگاهِ پروردگارشان دریافت کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: و اما آنان که در چنگالِ خصم به اسارت رفتند خوب می‌دانستند که روزی آتشِ نمرودیان گلستان خواهد شد و سرافراز به آغوش وطن بازخواهند گشت. آنان با شکیبایی، دورانِ سختِ اسارت را، شکنجه و گرسنگی و تشنگی را، سلول‌های انفرادی موصل و رمادیه را با مناجات‌های شبانه از سر گذراندند. آنان که صبورتر از کوه ایستادند و لب به شِکوه باز نکردند. آنان که سال‌ها با قامتِ افراشته ایستادند و خم بر ابرو نیاوردند تا روزی همه به احترامشان سر فرود آورند.

وی گفت: و بالاخره خورشید از پشتِ سیاهی درخشید و انتظارها به سر آمد و بوی پیراهنِ آزادگان بر شانه‌های نسیم، در کوچه‌ها و خیابان‌ها چرخید و دل‌های پیر را جوان کرد و به چشم‌های بی‌قرار، توانِ دیدار بخشید.

جنتی افزود: آزادگان آمدند هرچند کمی نحیف و شکسته، کمی پیر، اما با دلی به وسعت آسمان، سرشار از نشاط و ایمان. فداکاری و از جان گذشتگی‌های آزادگان، تابلویی از عظمتِ روحی آنان را به نمایش گذاشت و نشان داد، با نیروی ایمان و اراده می‌توان بر همه مصائب و دشواری‌ها غلبه کرد.

وی ادامه داد: هر چند آزادگان بخشی از گوهرِ عزیزِ عمر خود را از دست داده‌اند اما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «سازندگیِ زندان و اسارت، سازندگیِ مخصوصی است. آن را در جای دیگر نمی‌شود پیدا کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بال و پرِ آزادگان در سال‌های سختِ هجران از وطن، زیر شکنجه‌های کفر شکسته بود. جسم آنان دربند بود، ولی هیچ‌گاه روح و اندیشة بلندشان تسخیر نشد و قلبشان همواره به یادِ آسمانِ وطن می‌تپید. آغوش وطن گشوده شده بود و مردانگی در آن جای می‌گرفت. به راستی کدامین تقویم می‌تواند شوق آن لحظه‌های دیدار را در آن روز تاریخی ثبت کند.

وی ادامه داد: آری، آن روز عشق طلوع کرد. چشم‌های همگان اشک‌بار بود، نه به خاطر غم و اندوه، بلکه از شوقِ وصال؛ از اینکه وعدة خدا مُحقق شده و پس از آن دورانِ سخت، آسانی آمده بود.«اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا»

جنتی گفت: آزادگان آمدند تا با حضور خود در جامعه، حماسه‌ای دیگر بیافرینند و هم‌دوش هم‌سنگران دیروزشان، روحِ بزرگی و صلابت را در جامعه بدمند.

وی افزود: این یادگارانِ دفاع مقدس، با گام‌های مطمئن و دل‌های سرشار از عشق و ایمان به خدا و وطن، برای رسیدن به قلّه‌های فتح و ظفر ایستاده‌اند؛ پس ما نیز باید صبوری‌شان را ارج نهیم و پای غفلت بر آن نگذاریم.

جنتی تاکید کرد: بر حاملان فرهنگ ایثار و شهادت است تا ضمن حفظ این فرهنگ، برای ترویج آن نیز راهی بیندیشند.

وی گفت: نظام اسلامی باید از همه امکانات موجود بهره‌برداری کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‌ناپذیرِ این رسولانِ انقلاب، به صورت فرهنگ رایج و به مثابه کلید راهِ هدایت برای نسلِ آینده و همه بیداردلان و آزادگانِ جهان محفوظ بماند.

جنتی ادامه داد: آنچه ما در دفاع مقدس دیدیم و دندان مسلح دشمنی که از سوی همه قدرت های جهانی حمایت می شد این بود که مردم ما با ایمان به میدان رفتند و عقب نشینی نکردند و دشمن را شکست دادند. اگر روحیه انقلابی زا فراموش می کردیم قطعا از دشمن شکست می خوردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ثروت اندوزی، انحطاط اخلاقی و دور شدن از ارزش های معنوی همه ما را از راه خدا دور می کند. با قدرت ایمان، از خودگذشتگی، ساده زیستی و ایثار بود که به جنگ با دشمن رفتیم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر است که هزاران کتاب در حوزه ادبیات مقاومت را مورد حمایت قرار داده استو همچنین صدها فیلم نیز در این زمینه تولید و حمایت شده است.

جنتی ادامه داد: در دو سال گذشته ٢٨ فیلم در زمینه دفاع مقدس تولید و دهها نمایشنامه فداکاری های رزمندگان را به تصویر کشیده است.

وی تاکید کرد: همه ما موظفیم خاطرات شهیدان، ایثارگران و آزادگان را در ذهن ملت ایران زنده نگه داریم. حتی اشعار حماسی و سروده های دوران دفاع مقدس نقش موثری در احیای روحیه سلحشوری دارد.

دیگر سخنران این جشن سردار دهقان بود که در تجلیل از مقام ایثار و آزادگان ، شهدا و جانبازان به ایراد سخن پرداخت.

در بخش دیگر این مراسم و با حضور دو وزیر بر صحنه از برگزیدگان حوزه های مختلف فرهنگی و هنری با اهدا لوح ایثار تقدیر شد.

اجرای دو قطعه مونولوگ با گارگردانی امیر حسین شفیعی ، اجرای قطعات موسیقی توسط علیرضا قربانی از دیگر برنامه های این جشن بود

 

عکس از محمد نمازی(هنرآنلاین)




مطالب مرتبط

داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است
داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای مطرح کرد

حسین مسافرآستانه: جشنواره زمینه‌ساز تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر است

حسین مسافرآستانه یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز می‌گوید این رویداد به خوبی می‌تواند گروه‌های استانی را با یکدیگر مواجه کند و باعث تعامل حرفه‌ای هنرمندان با یکدیگر و زمینه‌ساز بهره‌مندی اهالی تئاتر در مناطق مختلف کشور از تجربه‌های دیگر ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران