تعدادی از اساتید تئاتر دانشگاههای آلمان را آبانماه به ایران دعوت میکنیم
بازدید از فعالیتهای آن دانشکده و بررسی امکان ارتباط بین دانشکدهها عمده برنامه ما در این سفر بود. علاوه بر آن از دانشکده”تئاتر پداگوجی” که به معنای”تئاتر ـ تعلیم و تربیت” است و در شهر لینگن واقع شده دیدار داشتیم. عمده فعالیت”تئاتر پداگوجی” در رابطه با آموزش مربیانی است که بتوانند”تئاتر ـ تعلیم و تربیت” را گسترش دهند./ متاسفانه تاکنون با مرکز بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ارتباط نداشتهایم و به همین دلیل کارهای کودک و نوجوان ما نمیتوانست در این جشنواره شرکت کند. صحبتهایی با این مرکز پیرامون پیوستن ایران به این شبکه جهانی انجام شد که امیدواریم در جشنواره دوره آینده که در کشور روسیه برگزار میشود هنرمندانی از کشورمان حضور داشته باشند.
دکتر مجید سرسنگی، با بازگشت از دانشکده اوزنابروک آلمان، ایجاد زمینه برای ارتباطات بین دانشگاههای ایران و آلمان را از دستآوردهای این سفر عنوان کرد.
دکتر مجید سرسنگی؛ مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران که به اتفاق شیرین بزرگمهر، رحمت امینی و هما جدیکار و به دعوت دانشکده تئاتر دانشگاه اوزنابروک به آلمان سفر کرده بود، به سایت ایران تئاتر گفت: بازدید از فعالیتهای آن دانشکده و بررسی امکان ارتباط بین دانشکدهها عمده برنامه ما در این سفر بود. علاوه بر آن از دانشکده”تئاتر پداگوجی” که به معنای”تئاتر ـ تعلیم و تربیت” است و در شهر لینگن واقع شده دیدار داشتیم. عمده فعالیت”تئاتر پداگوجی” در رابطه با آموزش مربیانی است که بتوانند”تئاتر ـ تعلیم و تربیت” را گسترش دهند. در واقع”تئاتر پداگوجی” یک نوع تئاتر است که بر به منصه ظهور رساندن استعدادها و توانایی افراد از کودکی تا کهنسالی با استفاده از هنر تئاتر تاکید دارد. در این سفر ضمن بازدید از دانشکده، با رئیس و اساتید آن صحبت کرده و برنامههای آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم.»
وی افزود:«یکی از مباحث گفتوگو، اعزام متقابل اساتید و دانشجویان به دانشکدههای دو کشور و برگزاری سمینارها و ورکشاپهای مشترک بود.»
این عضو هیأت علمی اولین گام در رسیدن به این اهداف را برگزاری جلسهای با رؤسای دانشکدهها عنوان کرده و تصریح کرد:«باید در جلسهای که با رؤسای دانشکدهها میگذاریم مسائل مربوط به این ارتباطات را بررسی کنیم. تصورم این است که اگر این ارتباط میسر شود، یکی از جدیترین و عملیترین پروژههای تئاتر که در تاریخ تئاتر دانشگاهی ایران بیسابقه است، روی خواهد داد.»
وی طول مدت این پروژه را سه سال عنوان کرده و افزود:«خوشبختانه مرکز ارتباطات بینالمللی دانشگاهی آلمان این پروژه را به رسمیت شناخته و از آن حمایت مالی میکند.»
دکتر سرسنگی، پیشنهاد سفر تعدادی از اساتید تئاتر آلمان به ایران را گام بعدی در ایجاد این ارتباط دانسته و ادامه داد:«پیشنهاد ما این است که در اوایل نیمه دوم امسال و در آبان ماه تعدادی از اساتید تئاتر دانشگاههای آلمان را به ایران دعوت کنیم و با برگزاری جلسات سخنرانی و کارگاههای تخصصی زمینه آشنایی اساتید و دانشجویان را فراهم کرده و در مرحله بعد(سال آینده میلادی) تعدادی از اساتید و دانشجویان ایرانی را برای برگزاری ورکشاپ به این کشور اعزام کنیم.»
وی بخش دوم برنامه این سفر را حضور در نهمین فستیوال تئاتر کودک و نوجوان شهر لینگن عنوان کرده و افزود:«این جشنواره که از سوی مرکز تئاتر پداگوجی برگزار میشود فرصت مناسبی را برای آشنایی ما با گروههای تئاتر کودک و نوجوان دنیا برقرار کرد.»
سرسنگی با بیان این مطلب که جشنواره تئاتر کودک لینگن از سوی سه مرکز شهرداری، TPC (تئاتر پداگوجی سنتر) و IATA (مرکز بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان) برگزار میشود، گفت:«متاسفانه تاکنون با مرکز بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ارتباط نداشتهایم و به همین دلیل کارهای کودک و نوجوان ما نمیتوانست در این جشنواره شرکت کند. صحبتهایی با این مرکز پیرامون پیوستن ایران به این شبکه جهانی انجام شد که امیدواریم در جشنواره دوره آینده که در کشور روسیه برگزار میشود هنرمندانی از کشورمان حضور داشته باشند.»
وی در یک نگاه کلی نسبت به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان لینگن گفت:«حدود 25 گروه از 25 کشور جهان در این جشنواره شرکت کرده بودند و کارها از نظر سطح کیفی متفاوت بود. در یک ارزیابی کلی میتوان گفت که تئاتر کودک و نوجوان ما نسبت به کارهای حاضر در جشنواره میتوانست در جایگاه مناسبی قرار گیرد. اگر این ارتباط برقرار شود قطعاً چیزی از کشورهای دیگر کم نداریم. در عین حال ایجاد ارتباط با این جشنواره میتواند تئاتر کودک و نوجوان ما را تحت تاثیر قرار دهد.»