در حال بارگذاری ...
خواندنی های مراسم پایانی جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک

در میان شادی عروسک ها مرضیه برومند دبیر هفدهمین دوره جشنواره شد

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک با حضورمعاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدیر کل هنرهای نمایشی ، در میان استقبال پرشور هنرمندان نمایش عروسکی و با یادی از هنرمند فقید داود رشیدی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی کشورمان در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز شد و مرضیه برومند دبیر جشنواره نخستین سخنران آن بود : بنام خدایی که آسمان آبی را آفرید، خداوندی که هستی را آفرید و هر چه موهبت داشت به ما انسان ها ارزانی کرد. بنام خدایی که اندیشه و هنر را آفرید و اندیشه و هنر را در ذات انسان نهاد تا به درک بهتری از هستی برسد.

خداوندی که هنر را در برخی انسان ها به شکل خاص تری به ودیعه گذاشته است. در تار حسین علیزاده، در دوتار دوتارنوازان خراسان، در آوای عاشیق های آذربایجان، در صدای آسمانی استاد شجریان، در صدای استاد شهرام ناظری.. و چه چیزی بیشتر از هنر انسان را به خدا نزدیک تر می کند البته برای رسیدن به خداوند زبان های مختلفی وجود دارد و امیدوارم برخی یاد بگیرند.

مرضیه برومند در ادامه گفت: باز هم خداوند را شکر می کنم که گاهی تقدیرش را بر این قرار می دهد که غم و اندوه باشد و این هم نعمت خداوند است چرا که اگر غم و اندوه نباشد، انسان ها قدر شادی را نمی دانند.

هیهات که انسان بزرگی از میان ما رفت انسانی که ستایشگر هستی بود. انسانی هستی را دوست داشت و تا آخرین لحظه که سرپا بود، برای هنر و تئاتر و نمایش کار کرد.آمد، دید، نمایش داد و رفت. استاد من داود رشیدی شوهر خواهر عزیزم عاشق شادی بود، هر جا او بود، شادی هم بود و از او اجازه گرفتم که شاد باشیم. منتخبی از تصاویر داوود رشیدی که سیری از امروز تا دوران کودکی او را نشان می داد با موسیقی ای دلپذیر این بخش را مزین کرد .

این کارگردان ادامه داد: این جشنواه هم تمام شد و خوشحالم که توانست شادی و نشاط بیاورد. جشنواره رنگ زد به شهر خاکستری مان. به هر حال جشنواره ما کاستی هایی هم داشت. امیدوارم حسن هایش را حفظ و کاستی هایش را جبران کنیم.

برومند در ادامه به تقدیر از برگزار کنندگان پرداخت و گفت : از بچه های نمایش عروسکی تشکر می کنم. از کسانی که در سراسر ایران کار عروسکی می کنند تا هنر نمایش عروسکی را زنده نگه دارند، تشکر می کنم.

از ستاد جشنواره هم تشکر می کنم . تمام کارهای جشنواره خارج از ساختمان اداری انجام شد و دوستان در اداره کل هنرهای نمایشی مثل شیر پشت ما بودند  و شاید این موضوع باعث شود که جشنواره ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

از همه کسانی که در برگزاری جشنواره کمک کردند و هم چنین سازمان و ارگان هایی که همراه ما بوند از جمله سازمان صداوسیما، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه هنرمندان نیز تشکر می کنم.

در این هنگام ناگهان فاطمه معتمد آریا به روی صحنه آمد و از دبیر خواست صحنه را ترک کند زیرا سخنانش به درازا کشیده است . برومند که غافلگیر شده بود گفت : قرار بود من با اعلام نام معتمد آریا حاضرین را غافلگیر کنم ولی گویا برعکس شد . 

در ادامه گروهی از عروسک های حاضر در جشنواره ترانه شادی در وصف اهمیت عروسک ها در زندگی انسان ها را اجرا کردند. عروسک مبارک هم به عنوان مجری دوم در کنار معتمد آریا قرارگرفت .

با توجه به زمانبندی فشرده مراسم پیام علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویدئویی در سالن پخش شد در این پیام، علی مرادخانی به برگزارکنندگان  جشنواره تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مرضیه برومند خسته نشده باشد و تئاتر عروسکی مستمر اجرا شود.

همچنین  پیام ویدئویی مهدی شفیعی؛ مدیر کل هنرهای نمایشی نیز بصورت ویدیوئی پخش شد . او  ابراز امیدواری کرد که رونق تئاتر عروسکی در طول سال ادامه یابد و آثار خوب جشنواره به اجرای عمومی برسند و به مخاطبان ارائه شوند.

پس از آن، نوبت به پخش گزسده تصاویر روند آماده سازی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی از ابتدا تا انتهای جشنواره رسید و مرضیه برومند بر روی تصاویر توضیحاتی را درباره این جشنواره به مردم ارائه داد.

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، با برگزاری بزرگداشت ددی پودامچی؛ رییس یونیما ادامه یافت. در ابتدا تصاویری پخش شد و در آن، بهروز غریب پور، مرضیه برومند، آتیلا پسیانی و زهرا صبری درباره ددی پودامچی صحبت کردند. سپس آتیلا پسیانی و موبد موبدان زرتشتی ؛ مهربان فیروزگری روی صحنه رفتند تا هدیه ددی پودامچی را به او بدهند.

ددی بودامچی در ابتدا از مرضیه برومند خواست تا روی صحنه بیاید و سپس گفت: از شما بسیار تشکر می کنم که این مراسم را برگزار کردید. در ایران دوستان بسیار زیادی دارم؛، دوستانی داشته ام و دوستان بشتری را به تازگی پیدا کرده ام. برخی از آنها در این سالن حضور دارند و برخی دیگر همچون جواد ذوالفقاری دیگر در میان ما نیستند. در ماه مارس سال گذشته نمایشی را به نام «معرفت» در هندوستان اجرا کردیم که نمایشنامه آن را موبد مهربان پیروزگری نوشته بود.

پودامچی در ادامه به فوت زنده یاد داوود رشیدی اشاره کرد و گفت: از حاضران در سالن می خواهم به احترام هنرمند بزرگی که از دست داده ایم و امروز مراسم خاکسپاری او را برگزار کردیم، یک دقیقه بایستند و سکوت کنند.

رییس یونیمای جهانی در پایان به مدیرانی که در ردیف جلوی سالن نشسته بودند اشاره کرد و از آنها خواست که فرصت اجرای آثار عروسکی به صورت عمومی را برای نمایش ها به وجود آورند تا آثار عروسکی به جشنواره محدود نشوند.

 

پس از انقلاب اسلامی نمایش عروسکی دوباره زنده شد

 

 مراسم بزرگداشت بهروز غریب پور نیز با پخش تصاویری از فعالیت های او همراه بود . زهرا صبری، رضا کیانیان، مرضیه برومند و ... درمورد غریب پور صحبت کردند. شاید یکی از پرحاشیه ترین بخش های مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی نیز مربوط به این وله باشد؛ خبرنگاری از تعداد بسیار زیادی مخاطب که در خاته هنرنمدان بودند، پرسید چه کسی این مکان را ساخته است و تنها یک نفر از بهروز غریب پور نام برد؛ برخی نمی دانستند و بسیاری دیگر جواب های نادرست می دادند.

بهروز غریب پور در مراسم بزرگداشتش گفت: پس از انقلاب اسلامی نمایش عروسکی دوباره زنده شد و من از همه مسئولانی که طی این سالها به نمایش عروسکی کمک کردند، تشکر می کنم.

قصد ندارم مراسم را غمگین کنم اما یادی می کنم از استاد داود رشیدی . او استاد ما بود و چراغ راه و البته یاد می کنم از حمید سمندریان، مصطفی اسکویی و مهین اسکویی .

وی افزود: نباید اساتیدمان را فراموش کنم. شنیدم که استاد رکن الدین خسروی بیماری آلزایمر گرفته است . برایش آروزی سلامتی می کنم.

وی در پایان آروز کرد که مرضیه برومند به همین درستی و چالاکی جشنواره هفدهم را برگزار کند.

 

تقدیر ویژه دبیر از هنرمندان حاضر  درجشنواره 

 

در ادامه مراسم مرضیه برومند اعلام کرد که با تصمیم و نظر خودش تعدادی جایزه ویژه اهدا خواهد کرد. او در این بخش از منیژه حکت و فرشته طائرپور برای اهدای جوایز دعوت کرد.

در این بخش به هماجدیکار، پوپک عظیم پور، منیر مولوی زاده، مرتضی اسدی مرام، آقای اسماعیلی، سعید موسوی جایزه ویژه اهدا شد. در ادامه مرضیه برومند اعلام کرد که یک جایزه ویژه برای مرجان پورغلامحسین مدیر بخش بین الملل جشنواره دارم که برای پیشگیری از سوتفاهمات به او جایزه الان جایزه را اهدا نمی کنم. بعدا خودم به او جایزه ای خواهم داد.

هم چنین فرشته طائرپور در این مراسم خطاب به بچه های تئاتر عروسکی گفت: قدر خانم برومند را بدانید. جوانی جاودان در وجود او سرمایه جشنواره است. امیدوارم شاهد اینگونه نگاه تخصصی که در جشنواره تئاتر عروسکی وجود دارد، در جشنواره فیلم کودک نیز باشیم.

وی افزود: آقای مرادخانی از اعتمادی که به بخش خصوصی و اهالی متخصص این حوزه کردید، به سهم خودم تشکر می کنم.

منیژه حکمت نیز گفت: از اهالی نمایش عروسکی بسیار سپاسگذارم که برای بچه های ما دنیای بهتری را می سازند. این کم توفیعی بچه های نمایش عروسکی موضوع مهمی است و امیدوارم قدر این بچه های این حوزه را بیشتر بدانیم.  

 

تقدیر از گروه های حاضر در جشنواره

 

در ادامه مراسم، زهرا صبری و حمیدرضا اردلان برای اهدای جوایز بخش بین الملل روی صحنه رفتند. ابتدا از گروه اجرایی نمایش «ادیسه» اثر گروه روسیه تقدیر به عمل آمد، پس از آن، ددی پودامچی کارگردان نمایش «بازتاب حقیقت» به همراه گروه تئاتر خود روی صحنه آمد اما از آنجا که تندیس این گروه به ددی پودامچی تقدیم شده بود، تنها از آنها تقدیر به عمل آمد.

حمیدرضا اردلان؛ رییس مبارک- بیونیما درباره ددی پودامچی گفت: باید تشکر ویژه دیگری از ددی پودامچی داشته باشیم. در کنگره بیست و دوم یونیما طرحی پیشنهادی برای تصویب ارائه داده شد تا بر اساس آن کمیسیونی تحت دعنوان خلیج تصویب شود تا به مرور به جاهای دیگری بروند. من اعتراض کردم و ددی پودامچی به ما کمک کرد تا تاریخ 2500 ساله ما از میان نرود.

سپس از گروه لهستان که با نمایش «ترانه ای از خورشید و ماه» در جشنواره حضور داشتند دعوت به عمل آمد که اعلام شد در سالن حضور ندارند و به جای آنها از محمد آیریک، سرپرست گروه تئاتر «میم» از کشور افغانستان دعوت شد تا روی صحنه بیایند و فاطمه معتمدآریا اعلم کرد که هفته آینده به کابل می رود و مهمان او و گروهش می شود.

محمدآیریک که دوران تحصیل خود را در ایران گذرانده است، روی صحنه آمد و گفت: از بهروز غریب پور که 10 سال پیش رییس خانه هنرمندان بود و در این مکان برای گروهی مهاجر جوان امکان تمرین کردن تئاتر فراهم کرده بودند، تشکر ویژه ای می کنم.

وی در ادامه افزود: «شیرین» تئاتر درد، تبعیض و نسل کشی است. 65 هزار نفر در افغانستان در یک نسل کشی کشته شدند و در میان آنها فقط شیرین باقی ماند افسانه شد

در ادامه این مراسم و با حضور یوسف صدیق، آزاده پورمختار و مریم سعادت از تمام آثار خیابانی حاضر در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تقدیر شد و پس از آن، با حضور ددی پودامچی، بهروز غریب پور و مهدی شفیعی از تمام آثار حاضر در بخش صحنه ای جشنواره تئاتر عروسکی تقدیر شد.

پایان بخش مراسم، سخنرانی مهدی شفیعی بود. مهدی شفیعی مرضیه برومند را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی معرفی کرد و گفت: خوشحالم که شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی با انرژی و شاد به پایان رسید و از مرضیه برومند سپاس گزارم. جشنواره شانزدهم متفاوت تر و با کیفیت تر از دوره های گذشته برگزار شد و دلیل این مساله، برپایی خانه عروسک و برگزاری ورک شاپ ها و ارتباط مستمر با گروه های شهرستانی بود.

در انتهای این مراسم مدیران، علی مرادخانی، مهدی شفیعی و ... به همراه گروه های عروسکی، اعضای ستاد برگزاری و هنرمندان حاضر از جمله آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، علیرضا خمسه، زهرا صبری، هنگامه مفید، اتابک نادری، اصغر همت، محمدرضا تابش و ... و گروه های خارجی حاضر عکس یاداری گرفتند . فاطمه معتمدآریا، مجری این مراسم ا از دنیا فنی زاده که به دلیل بیمار نتوانست در این مراسم حضور یابد یاد کرد و همچنین مرضیه برومند ضمن منطقی دانستن حضور نداشتن عادل بزدوده، از این هنرمند یاد کرد.

 




نظرات کاربران